شناسه خبر:59449
1401/6/9 09:03:31

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر با اشاره به بازنگری طرح هادی، گفت: 160 روستا در سطح شهرستان نیاز به بازنگری طرح هادی دارند.

داریوش سوری سه‌شنبه هشتم شهریورماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: بازنگری طرح هادی 20 روستا از محل اعتبارات سال گذشته، انجام شده است. بازنگری طرح هادی 37 روستا نیز درصورت تخصیص اعتبار از محل اعتبارات امسال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر 204 روستای دارای سکنه داریم، ادامه داد: از این تعداد تا امروز در 130 روستا طرح هادی و بهسازی محیط روستایی شامل جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت درحال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر اضافه کرد: از 130 روستا، تاکنون فاز نخست طرح هادی 94 روستا به اتمام رسیده و مابقی روستاها نیمه‌تمام است.

وی از تخصیص 35 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح هادی روستاها در سال گذشته خبر داد و گفت: 12 میلیارد تومان از این مبلغ برای جدول‌سازی و زیرسازی روستاها هزینه شده و تکمیل آن‌ها نیازمند اعتبار است.

سوری با بیان اینکه 23 میلیارد تومان مابقی نیز برای تکمیل فاز نخست و بهره‌برداری از طرح بهسازی و آسفالت 15 روستا در هفته دولت هزینه شد، افزود: در این روستا‌ها بیش از 10 هزار و 680 تُن آسفالت‌ریزی به مساحت 77 هزار متر مربع انجام شد.

وی تصریح کرد: در کنار این اعتبارات، 12 میلیارد تومان سهمیه قیر رایگان از محل اعتبارات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به‌صورت کامل جذب و برای آسفالت معابر روستایی هزینه شد.

سوری با بیان اینکه امسال 60 پروژه از محل کمیته برنامه‌ریزی، محل اعتبارات ملی و محل اعتبارات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تعریف شده است، ابراز امیدواری کرد: با تخصیص به‌موقع اعتبار، قبل از پایان فصل کاری عملیات اجرایی را آغاز کنیم و در غیر این صورت عملیات اجرایی پروژه‌ها سال آینده آغاز شود.

   مقاوم‌سازی 18 هزار و 700 واحد مسکن روستایی

سوری با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مسکن در حوزه مسکن روستایی و نوسازی مساکن، اظهار کرد: این طرح در شهرستان ملایر نیز مانند سراسر کشور از سال 84 آغاز شده و تا به حال 18 هزار و 700 واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شدند.

وی با بیان اینکه 25 هزار و 600 واحد مسکن روستایی در سطح شهرستان وجود دارد، گفت: شهرستان ملایر با شاخص 73 درصدی مقاوم‌سازی واحدهای روستایی، از شاخص 54 درصدی کشوری بالاتر است.

وی تورم و گرانی مصالح را یکی از موانع موجود برای روستاییان در این حوزه برشمرد و بیان کرد: درحال حاضر تسهیلات مسکن روستایی 100 میلیون تومان است، اما با توجه موقعیت جغرافیایی ملایر در جنوب استان و در مجاورت گسل به‌ویژه در روستاهای هم‌مرز با نهاوند، ضروری است این مبلغ افزایش یابد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های انجام‌شده، این مبلغ به 200 میلیون تومان افزایش یافته و بانک‌های عامل تسهیلگری لازم در پرداخت این تسهیلات را در دستور کار قرار دهند.

 طرح نهضت ملی مسکن ملایر در مرحله آماده‌سازی زمین است

سوری در بخش دیگری از سخنانش از ثبت‌نام 914 نفر در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، از این تعداد ثبت‌نام 200 نفر تأیید شده است و بیشتر متقاضیان نیز از شهرهای ازندریان و سامن هستند.

وی با بیان اینکه برای ساخت مسکن در این شهرها مانند شهرهای بزرگ به‌صورت مجتمع‌سازی ورود نمی‌کنیم، افزود: در پنج شهر تابعه شهرستان پس از معرفی زمین از سوی اداره راه وشهرسازی، متقاضیان در قالب گروه‌های دو یا سه‌نفره، با دریافت تسهیلات، خود اقدام به ساخت مسکن می‌کنند.

سوری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت 502 واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در ملایر، تصریح کرد: این پروژه در زمینی به مساحت سه هکتار کلنگ‌زنی شد و درحال حاضر مراحل آماده‌سازی زمین با پیشرفت 60 درصدی رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه این 502 واحد در قالب 13 بلوک هفت طبقه طراحی شده است، گفت: هم‌زمان با آماده‌سازی زمین، مراحل صدور پروانه ساخت نیز درحال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر با اشاره به ثبت‌نام 15 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در ملایر، تأکید کرد: با توجه به اینکه 502 واحد نیاز شهر ملایر را برطرف نمی‌کند، طی بازدیدهای انجام‌شده قرار است 350 هکتار از زمین‌های حاشیه شهر به طرح جامع شهر ملایر افزوده شود.

   صدور 21 هزار و 700 سند مالکیت روستایی در ملایر

سوری در بخش دیگری از سخنانش به صدور سند مالکیت روستایی اشاره و بیان کرد: تاکنون 21 هزار و 700 سند مالکیت روستایی در سطح شهرستان صادر شده و 75 درصد اماکن روستایی سند مالکیت دریافت کردند.

وی با تأکید بر اینکه روستاییان می‌توانند از این اسناد مالکیت به‌عنوان ضامن تسهیلات مسکن روستایی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در 50 روستای ملایر به‌علت اوقافی بودن زمین‌ها و با توجه به مبلغ پذیره بالایی که روستاییان باید پرداخت کنند، تمایلی به صدور سند مالکیت ندارند.

سوری ابراز امیدواری کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سطح ملی و استانی در راستای تسهیلگری و توافق اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با روستاییان منعقد شده است، پرونده‌ها تکمیل شود و طی یک تا دو سال آینده تمام مساکن روستایی شهرستان سند مالکیت دریافت کنند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر در ادامه گفت: بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی یکی از نهادهایی بود که هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در کنار جهاد سازندگی به دستور امام خمینی (ره) به‌عنوان نخستین نهاد سازندگی کشور در 21 فروردین‌ماه سال 1358 تأسیس شد.

   سالانه 500 خانواده روستایی از محل حساب 100 امام تسهیلات دریافت می‌کنند

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن از زمان تأسیس با عنوان حساب 100 امام فعالیت‌های خود را آغاز کرد، افزود: این بنیاد با هدف ساخت مسکن برای محرومان شکل گرفت.

سوری با اشاره به واریزی خیرین از سراسر کشور به حساب 100 نزد بانک ملی، تصریح کرد: همه‌ساله با اعلام مقدار پول واریزشده به این حساب هم در استان و هم در شهرستان‌ها، پروژه‌هایی تعریف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه واریزی‌ها به این حساب در شهرستان محدود است، عنوان کرد: طی سنوات گذشته سالانه به حدود 500 خانواده روستایی شهرستان تسهیلاتی در قالب ودیعه مسکن به‌صورت بلاعوض از محل حساب 100 امام پرداخت می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر مطرح کرد: درحال حاضر برای هر واحد مسکونی، مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به روستاییانی که برای تکمیل مسکن روستایی خود مشکل دارند، پرداخت می‌شود.

سوری با تأکید بر اینکه کمک به ساخت مسکن محرومان از طریق حساب 100 امام نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر در سطح شهر ملایر است، یادآور شد: به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره بهزیستی و بنیاد شهید نیز تسهیلاتی تا سقف 30 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، بنیاد مسکن یکی از برکات مستمر و صدقات جاری امام بوده و تابه‌حال بسیاری از مشکلات را حل کرده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر در پایان تأکید کرد: درصورت تأمین زمین مناسب از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، پروژه‌هایی برای ساخت مسکن محرومان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

شناسه خبر 59449