شناسه خبر:59259
1401/6/5 09:03:21

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی روستای امزاجرد از توابع شهر همدان گفت: کشاورزان این روستا در راستای کمک به دولت‌مردان برای رفع مشکل آب همدان، 19 حلقه چاه کشاورزی را در اختیار دولت قرار دادند.

حمیدرضا جلالی روز پنجشنبه اظهار کرد: آب موجود در 15 چاه کشاورزی با اتصال لوله به آن، به تصفیه‌خانه 120 هکتاری که زمین آن سال‌ها پیش به اداره آب هدیه شده، درحال انتقال است.

وی اضافه کرد: لوله‌گذاری 10 حلقه چاه پایان یافته و پنج حلقه چاه نیز درحال اجرا است که به‌زودی پایان می‌یابد و آب همه این چاه‌ها به تصفیه‌خانه موجود در روستای امزاجرد منتقل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی همدان افزود: هم‌اینک دبی هر حلقه چاه 10 تا 30 لیتر در ثانیه است و به‌طور متوسط 20 لیتر آب در ثانیه از هریک از این چاه‌ها به تصفیه‌خانه پمپاژ می‌شود.

جلالی بیان کرد: علاوه‌بر 15 حلقه چاه یادشده، آب یک حلقه چاه به یکی از پادگان‌ها منتقل شده و از آب سه حلقه چاه دیگر روستای امزادجرد نیز برای تانکر آب‌رسانی استفاده می‌شود.

به گفته وی روستای امزاجرد دارای 100 حلقه چاه دارای مجوز است.

روستای امزاجرد با سه هزار و 400 نفر جمعیت در فاصله 10 کیلومتری مرکز استان و در مسیر جاده همدان- تهران قرار دارد و بیشتر ساکنان این روستا در حرفه دامداری و کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشک‌سالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به‌ویژه سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است و به همین دلیل مردم همدان از ابتدای هفته جاری با قطعی چندین‌ساعته آب مواجه هستند.

به همین دلیل «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو در جریان سفر به استان همدان به‌منظور بازدید از طرح آب‌رسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشک‌سالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشک‌سالی ازجمله در استان همدان، گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آب‌رسانی به همدان آغاز شده و مرحله نخست آن ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شناسه خبر 59259