شناسه خبر:59258
1401/6/5 09:01:40
استاندار همدان در همایش ملی روز پزشک:

40 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در استان وجود دارد

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: 40 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در این استان وجود دارد که از دولت گذشته به این دولت ارث رسیده است.

روز پنجشنبه در همایش ملی روز پزشک و گرامیداشت مقام شامخ ابوعلی‌سینا و پاسداشت مدافعان سلامت برگزار شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هم‌اینک بسیاری از رشته‌های پزشکی تخصصی و فوق تخصصی داوطلب ندارد، افزود: پزشکان عمومی رغبتی برای ورود به حوزه تخصصی و متخصصان تمایلی به شرکت در دوره فوق تخصصی ندارند.

به گفته «محمد رئیس‌زاده» نتیجه کاهش اقبال به رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی این است که در چندسال آینده در برخی رشته‌های ضروری، جراح و پزشک متخصص نخواهیم داشت.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بنابراین برای رفع این مشکل مجبوریم بیماران را با چندبرابر هزینه به خارج از کشور اعزام یا با یک عقب‌گرد چهل‌ساله، دوباره پزشک و جراح خارجی وارد کشور شود.

رئیس‌زاده گفت: ایران اسلامی در حوزه دانش و فناوری پزشکی وضعیت مطلوبی دارد، اما در عرصه زیرساخت ارائه خدمات، بهداشت و اقتصاد سلامت دارای نقص هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: بی‌توجهی به مشکلات جامعه پزشکی ما را از گام برداشتن به سمت آینده پُرافتخار بازمی‌دارد و منجر به ناامیدی جوانان جامعه پزشکی و سیل مهاجرت و کنار گرفتن از حرفه پزشکی می‌شود.

رئیس‌زاده در ادامه افزود: همدان زادگاه علما، مشاهیر و فرهیختگان بزرگی است و گذشته پزشکی کشور به‌نام عالم بزرگ بوعلی‌سینا گره خورده است.

وی با بیان اینکه ابن سینا نمادی از توانمندی ملت ایران است، گفت: او در 35 سالگی کتاب قانون را نوشت و مشتمل بر 450 کتاب تألیف کرد که این بیانگر نخبه، نابغه و نمونه بودن این شخصیت است.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این آیین گفت: اگر امروز ما با مشکلات متعدد در بخش اقتصاد، درمان و اخلاق پزشکی و آینده‌نگری در تدوین قوانین و مقررات روبه‌رو هستیم، ناشی از بی‌توجهی به منطقی‌ترین اصل تصمیم، یعنی مشورت و مشورت‌پذیری در کشور است.

«منصور جعفری‌نمین» افزود: همایش ملی روز پزشک فرصت مغتنمی برای مورد توجه قرار دادن چالش‌ها و فرصت‌های نظام سلامت است تا در کنار بزرگداشت، پیام آن‌ها به کشور مخابره شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز از وضعیت موجود حاکم بر نظام سلامت و جامعه پزشکی استنباط می‌شود در تطبیق با شرایط حاکم بر جامعه و وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور، نوعی واگرایی و دور شدن از ساختار مشورت و سپردن امور به نظرات کارشناسان در عرصه تصمیم‌گیری است.

جعفری‌نمین ادامه داد: جامعه پزشکی کشور دارای یکی از اصولی‌ترین ساختار نظام صنفی در کشور است و تمامی ارکان آن با رأی مستقیم همکاران تعیین می‌شود که با وجود برخی اشکالات همچنان این ساختار متضمن و محقق‌کننده تصمیم‌گیری‌ها بر پایه مشارکت عمومی همکاران و اصل مشورت در این جامعه مهم صنفی است.

وی گفت: امروز نیازمند این هستیم که با برگزاری برنامه‌های مختلف، گفت‌وگوهای مؤثر، تدوین بسته‌های عملیاتی و کار روی رسانه، این پیام مهم را منتقل کنیم که نیاز جامعه بازگشت به اصل مشارکت‌جویی و مشورت است.

جعفری‌نمین اضافه کرد: شورای عالی نظام پزشکی در زمینه طرح‌های افزایش ظرفیت پزشکی، جوانی جمعیت و ممنوعیت غربالگری و در زمینه موضوعات بیمه‌ای نظیر نسخه الکترونیک و الزام همکاران به قرارداد با بیمه‌ها و امور مالیاتی، نظرهای کارشناسی و پیشنهادات همکاران سراسر کشور را به‌صورت مدون و منسجم از طریق نظارت، گردآوری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی نظام پزشکی همچنان معتقد است که تنها راه برون‌رفت از مشکلات، ارتقای کیفیت پزشکی در کشور و بهره‌گیری از مشارکت جمعی دانشمندان، صاحب‌نظران علمی و اجرایی کشور است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بودجه امسال کشور در حیطه پزشکی و سلامت بی‌نظیر است، گفت: سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال تصویب است که طبق آن مقرر شد حوزه درمان و آموزش به شکل سابق تثبیت و تداوم یابد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: سهم وزارت بهداشت از یک درصد ارزش‌افزوده، 19 هزار میلیارد تومان بود که چیزی دست این وزارتخانه را نمی‌گرفت؛ بنابراین مقرر شد ماه به ماه این بودجه اختصاص یابد.

وی ادامه داد: 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای هفت میلیون نفر که بیمه پایه ندارند نیز پیش‌بینی شده تا همه این افراد زیر پوشش بیمه قرار بگیرند.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت گفت: همچنین 6 هزار و 300 میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض و 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد برای بیماران خاص درنظر گرفته شده است.

استاندار همدان نیز گفت: 40 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در این استان وجود دارد که از دولت گذشته به این دولت ارث رسیده است.

«علیرضا قاسمی فرزاد» اظهار کرد: یکی از این طرح‌ها ابرپروژه آب‌رسانی به همدان است که با تصویب آن در سال 1383 و انجام کار مطالعاتی تا سال 1396، باید در سال 1390 به پایان می‌رسید.

وی اضافه کرد: این طرح تا سال گذشته و آغاز به کار دولت سیزدهم حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به‌منظور مدیریت منابع آبی موضوع سهمیه‌بندی آب در شورای تأمین همدان یک روز پیش از معارفه اینجانب به‌عنوان استاندار همدان تصویب شده بود.

قاسمی‌فرزاد افزود: در نخستین روز کاری به‌عنوان استاندار همدان این مصوبه به‌منظور جلوگیری از بروز مشکل و مضیقه برای مردم لغو و در مقابل پیگیری‌ها برای شتاب دادن به طرح آب‌رسانی آغاز شد.

بالاترین مقام اجرایی استان همدان گفت: طرح آب‌رسانی آب به همدان با سرعت بالا درحال انجام است تا جایی که کاری که به گفته کارشناسان 24 ماه زمان برای اجرای آن نیاز است، دولت‌مردان ظرف چهار ماه قصد نهایی و عملیاتی کردن آن را دارند.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: هم‌اینک شاهد تلاش مجاهدانه و شبانه‌روزی مسئولان برای رفع مشکل و بحران آبی استان همدان هستیم؛ بنابراین هرگونه حاشیه‌سازی دراین‌باره مورد پذیرش نیست.

وی زیر پوشش بیمه قرار گرفتن همه مردم را بزرگ‌ترین خدمت دولت سیزدهم در حوزه سلامت دانست و گفت: در راستای اجرای عدالت به‌عنوان شعار محوری دولت سیزدهم، یکسان‌سازی خدمات شرکت‌های بیمه‌گر مورد توجه دولت‌مردان قرار گرفت.

این مقام مسئول اضافه کرد: با رفع مشکلات پیش رو هم‌اینک شرکت‌های بیمه‌گر درخواست انعقاد قرارداد و ارائه خدمات به شهروندان را دارند.

استاندار همدان با عنوان اینکه دولت سیزدهم در بخش سلامت کارهای بزرگی انجام داده است، تصریح کرد: رئیس‌جمهور شخصاً مسائل مربوط به بهداشت و درمان را با رایزنی و دیپلماسی برعهده گرفت که نتیجه توجه آیت‌الله رئیسی به این موضوع توفیق در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا بود.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: رئیس‌جمهور دولت مردمی سیزدهم همچنین بر ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت دارو، توجه به بیماران، تأمین داروهای مورد نیاز آن‌ها و فراوانی دارو تأکید کردند که این مطالبات یک به یک درحال تحقق است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی صندوقی برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج نتیجه توجه دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی به بیماران خاص است، افزود: کادر درمان از آغاز اپیدمی ویروس کرونا در اسفندماه سال 1398 تاکنون جهاد بزرگی انجام دادند.

قاسمی‌فرزاد یادآور شد: درحالی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت، اما در مقابله با ویروس سرآمد بود که این توفیق حاصل تلاش همه کادر بهداشت، درمان و سلامت است.

وی مهم‌ترین علت توفیق نظام سلامت در مقابله با ویروس کرونا را حمایت همه‌جانبه رهبر فرزانه انقلاب از وزارت بهداشت به‌ویژه در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا دانست.

استاندار همدان ادامه داد: از دیگر افتخارات ایران اسلامی دستیابی به واکسن کرونا در سایه دانش بومی است که توفیق بزرگی برای کشورمان در این جنگ تمام‌عیار است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه نام پزشکان برای همیشه در صفحه زرین تاریخ ثبت و ماندگار شد، افزود: مردانگی، فتوت، جسارت و شهامت کادر بهداشت و درمان در زمان اپیدمی کرونا شایسته قدردانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان نیز گفت: بوعلی‌سینا یک دانشمند بین‌المللی است که مقبره آن در همدان قرار دارد و خدمات و آثارش در طول قرن‌ها جاری بوده است.

«محمدمهدی مجذوبی» افزود: بسیاری از پزشکان در جریان کرونا آسیب دیدند.

مجذوبی با ابراز امیدواری افزایش واکسیناسیون، یادآوری کرد: 300 هزار نفر از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون بستری و بیش از سه میلیون ویزیت سرپایی صورت گرفت که بیانگر اهمیت کار جامعه پزشکی است.

شناسه خبر 59258