شناسه خبر:59166
1401/6/2 08:53:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه دو میلیون و 530 هزار انواع نهال توسط نهالستان‌های استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

زاهد حاجی‌میرزایی اظهار کرد: سالانه دو میلیون و 530 هزار انواع نهال درختان هسته‌دار، دانه‌دار و غیره، قلمه انگور و نشاء توت‌فرنگی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی در خصوص نهال و نهالستان‌های استان نیز عنوان کرد: در حال حاضر هشت نهالستان در شهرستان‌های سنندج، مریوان، سقز و سروآباد مشغول فعالیت هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه پروژه توسعه باغات یکی از برنامه‌های مهم این سازمان است، افزود: پروژه توسعه باغات 50 هزار هکتاری استان یکی از سه طرح بیشران کردستان است که با همت مسئولان استانی در سطح ملی مصوب شده است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: در همین راستا طرح مصوب در فاز اجرایی تهیه و مقرربه احداث باغات در سطح 50 هزار هکتار در انواع گونه‌های باغی و گیاهان دارویی به‌طور دیم و آبی تهیه شده است.

وی اشتغال‌زایی را از اهدف طرح توسعه باغات عنوان و اضافه کرد: توسعه باغدارای مدرن و مکانیزه، استفاده بهینه از منابع آبی استان، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید محصولات باغی ازجمله مزایای این طرح است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: در سه شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد هشت هزار و 259 هکتار به‌منظور احداث مجتمع‌های باغی در نظر گرفته شده که از میزان یک هزار و 611 هکتار اجرا شده است.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است ازجمله برنامه‌های سازمان در زیربخش باغبانی توسعه محصولاتی از قبیل زعفران، پسته و انواع بری‌ها است که تغییرات اقلیمی حادث شده همچنین پتانسیل مناسب این محصولات و توجیهات مالی کشت و کار ازجمله عوامل توسعه این محصولات است.

وی گفت: سالانه دو میلیون و 530 هزار انواع نهال توسط نهالستان‌های استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

شناسه خبر 59166