شناسه خبر:59015
1401/5/30 08:17:11

سپهرغرب، گروه خبر: امام‌جمعه اسلام‌آباد غرب آلودگی کارخانه‌های صنعتی اسلام‌آباد را تهدید جدی برای سلامت مردم دانست و تصریح کرد: مسئولان باید برای رفع این مشکل اقدامات جدی را دنبال کنند تا در آینده نزدیک شاهد حل این مشکل باشیم.

حجت‌‌الاسلام سیدروح‌الله زمانی‌موسوی به آلودگی کارخانه‌های صنعتی این منطقه اشاره کرد و گفت: دفع پسماندهای دو کارخانه فروآلیاژ و خمیرمایه در ورودی شهر اسلام‌آباد غرب منجر به بوی بسیار بد و اعتراض به‌حق مردم شده است.

وی افزود: آلودگی حاصل از فعالیت این دو واحد صنعتی در شهرستان اسلام‌آباد غرب سبب اعتراض به‌حق مردم شده و این دو کارخانه به‌دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی لازم در زمان فعالیت هم‌اکنون منجر به آلودگی هوا و دفع پساب و پسماند و ایجاد بوی بسیار بد در محدوده ورودی شهر اسلام‌آباد غرب شده‌اند.

زمانی‌موسوی با بیان اینکه سلامت مردم در اولویت قرار دارد و باید با عوامل این آلودگی‌ها مقابله کرد، یادآور شد: اگرچه اقداماتی ازجمله صدور اخطاریه‌های لازم برای این واحدهای صنعتی انجام شده، اما هیچ‌کدام به مرحله اجرا نرسیده است. متأسفانه با توجه به اینکه این واحدهای صنعتی وابستگی خارجی دارند، برخی مسئولان در این زمینه اهمال‌کاری می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی مسئولان این واحدها ادعا می‌کنند که در زمان شروع فعالیت سیستم غبارگیر داشته‌اند، اما اکنون کارآیی ندارد و موفق به تهیه فیلتراسیون جایگزین نیز نشده‌اند و هم‌اکنون این فیلترها خریداری شده و به‌زودی به گمرک ایران می‌رسد، اما همچنان مردم منتظر هستند تا این مسئله هرچه سریع‌تر حل شود.

امام‌جمعه اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه کارخانه فروآلیاژ مکلف و متعهد به نصب فیلترهای لازم جهت کاهش و عدم تولید آلودگی سمی است، تصریح کرد: همچنین کارخانه خمیرمایه نیز موظف به اصلاح کامل مسیر تولید خود است که باید با راه‌اندازی تصفیه‌خانه و رفع مشکل، تأییدات زیست‌محیطی، جهت تداوم فعالیت اقدامات لازم را انجام دهد.

وی بوی بد ناشی از پساب کارخانه خمیرمایه اسلام‌آباد غرب را نگران‌کننده دانست و ابراز کرد: این وضعیت یک تهدید زیست‌محیطی محسوب می‌شود و درخواست ما از مسئولان استان این است که هر‌چه سریع‌تر اقدامات لازم را جهت رفع این مشکل در پیش بگیرند.

این مقام مسئول افزود: واحد دیگری در این منطقه پسابی را تولید و بدون مدیریت در محیط تخلیه می‌کند که البته پساب این واحد، شیمیایی و خطرناک نیست، اما سبب ایجاد بوی نامطبوع شده است. این واحد در گذشته از رده خارج شده بود و دوباره وارد مدار تولید شد و با دریافت تعهد برای سیستم دفع مناسب پسماند اجازه فعالیت مجدد برای این واحد صادر شده بود، اما هم‌اکنون چند مخزن خریداری و در محل نصب شده است، البته موفق به احراز استاندارد نشده‌اند.

امام‌جمعه اسلام‌آباد غرب با اشاره به نزدیک شدن ایام اعزام زائران ایرانی به مراسم راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی، خواستار پیگیری جدی این مشکل در سطح استانی و ملی شد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از زائران از این شهر راهی کشور عراق می‌شوند و بوی بد پساب‌ها بسیار زننده است، زیبنده نیست که زائران امام حسین (ع) در بدو ورود به این شهر با چنین وضعیتی روبه‌رو شوند، ازاین‌رو ضرورت دارد که مسئولان برای رفع این نقیصه هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: در همین زمینه مردم اعتراض‌های زیادی انجام داده‌اند و من نیز به‌عنوان نماینده نهاد امامت جمعه از طریق فرمانداری، استانداری، سازمان محیط‌زیست و نهادها و سازمان مربوطه پیگیری‌های جدی را انجام دادم و همچنان تا حل این مشکل اقدامات لازم را انجام خواهم داد تا در آینده نزدیک شاهد باشیم این موضوع برطرف شود.

 

شناسه خبر 59015