شناسه خبر:58667
1401/5/20 09:46:43

شهردار مریانج محرم را فرصتی برای توسعه گردشگری آیینی عنوان کرد و گفت: در ایام دهه نخست محرم و مراسم‌های عزاداری شهر مریانج، روزانه 20 هزار گردشگر وارد این شهر می‌شدند.

محسن معصوم‌علیزاده روز گذشته با اشاره به انجام مراسم‌های خاص عزاداری در شهر مریانج، اظهار کرد: مراسم‌های عزاداری مردم مریانج در ایام محرم سنت بسیار قدیمی بوده که از دیرباز توسط نسل‌های گذشته به نسل امروز رسیده است.

وی ادامه داد: سنت‌های عاشورایی مردم این شهر در استان و حتی کشور زبانزد خاص و عام است و در دهه نخست محرم، دسته‌های عزاداری هرکدام به فراخور فرهنگ منطقه خود با آیین‌های خاص یک مسیر واحد را حرکت می‌کنند و زنجیر و سینه می‌زنند تا برسند به میدان مرکزی شهر، جایی که شب‌ها و تا پاسی از بامداد قلب تپنده عزای حسین (ع) است.

شهردار مریانج بیان کرد: جالب است بدانید زمانی که مردم دیگر شهرها آماده خوابیدن هستند، چراغ‌های خیمه‌های عزدارای مریانج روشن است و مردم با تجمع در میدان مرکزی شهر، آیین‌ خاص خود را برگزار می‌کنند و تا پاسی از بامداد این برنامه‌ها ادامه دارد.

وی ضمن تبریک هفته خبرنگار، توجه رسانه‌‏های استانی و کشوری را دلیل مهمی برای افزایش بی‌سابقه گردشگری مذهبی در این شهر عنوان کرد و افزود: خوشبختانه انعکاس رسانه‌‎ای عزاداری مردم مریانج از سوی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه ملی سبب شده است که این شهر روزانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران آیینی و مذهبی مریانج باشد.

معصوم‌علیزاده تصریح کرد: ساعات برگزاری مراسم‌های مذهبی این شهر سبب شده است تا شهروندان ساکن دیگر شهرهای استان و حتی استان‌های هم‌جوار بدون مشکل در این مراسم‌ها حاضر شوند و شاهد عزاداری مردم این شهر باشند.

* گردشگری محرم، فرصتی برای جهاد تبیین نهضت عاشورا

وی اضافه کرد: براساس آمار تقریبی، طی ایام عزاداری روزانه بیش از 20 هزار گردشگر مذهبی از سایر شهرهای استان همدان و حتی استان‌هایی ازجمله، قم، البرز، تهران، کرمانشاه و حتی کشور عراق و آذربایجان در مریانج حضور پیدا کردند.

شهردار مریانج تأکید کرد: بی‌راه نیست که شهر مریانج را به‌عنوان ماکت کوچک‌شده کربلا در ایام محرم عنوان کنیم؛ زیرا در کنار دسته‌جات عزاداری، موکب‏‌های زیادی نیز وظیفه پخش نذورات مختلف ازجمله غذای گرم، غذای لقمه‌‏ای، چای، شربت، میوه، قهوه و غیره را برعهده دارند.

وی محرم را بهترین فرصت برای جهاد تبیین نهضت عاشورا عنوان و اظهار کرد: گردشگری آیینی و مذهبی که در ایام محرم رخ می‌دهد، بهترین فرصت برای تببین درست نهضت عاشورا و واجب فراموش‌شده امر به معروف و نهی از منکر است.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تمامی برنامه‌ها و کارهای چندین‌ساله دشمن برای شبیخون فرهنگی در ایام عاشورا و عزای حضرت سیدالشهدا خنثی می‏‌شود؛ زیرا عزای امام حسین (ع) حرارتی در دل‌های مؤمنین ایجاد می‌‏کند که سردشدنی نیست، پس باید در این ایام تلاش کنیم نهضت عاشورا را برای نسل جوان و حتی گردشگران تبیین کنیم.

* مدیریت شهری خادم عزاداران حسینی

وی از وظیفه سنگین مدیریت شهری مریانج در ایام دهه نخست محرم خبر داد و افزود: ما در مجموعه شهرداری مریانج در راستای بهتر برگزار شدن مراسم‌‏های عزاداری، همواره در کنار هیئت‌های حسینی هستیم و از ارائه هیچ خدمتی به عزاداران دریغ نمی‏‌کنیم.

معصوم‏‌علیزاده ادامه داد: در مبحث فضاسازی شهر، طی چندسال گذشته بسیار خوب عمل کردیم و اِلمان‌‏هایی خاص و برگرفته از حرم امام حسین (ع) و بین‌‏الحرمین طراحی و نصب شده است.

وی از سه برابر شدن تولید زباله در ایام محرم خبر داد و افزود: طی 13 روز نخست ماه محرم، تولید زباله در این شهر سه برابر افزایش دارد و نیروهای خدمات شهری بدون وقفه نسبت به پاک‌سازی معابر اقدام می‌‏کنند.

شهردار مریانج گفت: با توجه به اینکه در ساعات اولیه بامداد مراسم‌‏های شهر مریانج به اتمام می‌‏رسد، حجم انبوهی از زباله باقی‌مانده از نذورات در سطح معابر اصلی باقی می‏‌ماند که نیروهای عزیز پاکبان شهر تا ابتدای صبح نسبت به تنظیف آن‌ها اقدام کرده تا در ابتدای صبح و پس از شروع ساعات اداری، شهروندان شاهد وجود زباله در سطح معابر نباشند.

وی خاطرنشان کرد: شهر مریانج به‌عنوان پایتخت عاشورائیان، میعادگاه عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) است که در ایام محرم و حتی اربعین، تمام زندگی خود را وقف خدمت به زوار و میهمانان ایشان می‏‌کنند.

 

 

شناسه خبر 58667