شناسه خبر:58555
1401/5/18 08:10:47

سپهرغرب، گروه سلامت: پژوهشگران گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی، تأثیر تقویت درک استعاره‌های مفهومی بدن‌مند بر بهبود درک معنایی کودکان مبتلا به اوتیسم را بررسی کردند. محققان این پژوهش به روشی برای تقویت درک استعاره‌های بدن‌مند و به طور کلی تقویت تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به اوتیسم دست یافتند که می‌تواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته باشد.

از آنجا که در زبان فارسی برنامه‌های درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است، مهدی مدنی ­فرد در قالب رساله دکترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبان­شناسی با ارائه یک پروتکل درمانی گامی به سوی توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی­ زبان برداشته است.

این رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درک استعاره­‌های مفهومی بدن‌مند (Embodied Conceptual Metaphors) بر روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یک برنامة تقویتی شامل 5 مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در 20 جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعاره‌‌های مفهومی بدنمند در پسران 7 تا 12ساله فارسی ­زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی کرده است.

یکی از شاخص‌­ترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعاره‌های بدن‌مند و به طور کلی تقویت تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه می‌تواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته باشد.

 

شناسه خبر 58555