شناسه خبر:58554
1401/5/18 08:10:09

سپهرغرب، گروه سلامت: همزمان با فصل تابستان و افزایش احتمال بیماری‌های گوارشی ناشی از آب آلوده کارشناس آزمایشگاه میکروبی آب شبکه بهداشت و درمان آوج گفت: تهیه و تامین آب آشامیدنی سالم برای جامعه یکی از موثرترین و پایدارترین فناوری‌ها برای سلامت جامعه بوده و بهسازی آب راهکاری کارآمد در کاهش بیماری‌های عفونی خواهد بود.

حمیده شیخ محمدی، فاضلاب شهری و حضور حیوانات اهلی در مجاورت آب آشامیدنی را منشاء ابتلا به بیماری‌های وبا، حصبه، شبه حصبه و انواع اسهال عنوان کرد و اظهار کرد: کارشناسان بهداشت محیط با آگاهی از این امر و نمونه برداری مستمر از آب شرب مناطق شهری و روستایی ضمن شناسایی نقاط آلوده با انجام هماهنگی‌های بین بخشی نسبت به رفع نواقص احتمالی اقدام می‌نمایند.

به گفته این کارشناس در طی 4 ماه اول سال 1401 بازرسان بهداشت محیط حوزه سلامت آوج از 118 نقطه شهری و روستایی نمونه برداری آب شرب انجام داده اند که با شناسایی 8 نقطه آلوده روستایی، اقدامات لازم ازجمله مکاتبه با اداره آب و بخشداری‌ها جهت رفع نواقص موجود صورت گرفته است.

 آب آشامیدنی علاوه بر سالم بودن باید پاکیزه نیز باشد

مهندس شیخ محمدی آب سالم را آبی فاقد عوامل میکروبی بیماری زا و عوامل شیمایی زیان آور عنوان کرد و افزود: هرجند که کنترل سالم بودن آب از اولویت‌های آزمایشگاه آب می‌باشد ولی پاکیزه بودن آب که با کنترل کدری و رنگ آب حاصل می‌شود نیز از ضروریات آب با کیفیت می‌باشد.

در ادامه کارشناس آب شبکه بهداشت و درمان آوج با تاکید بر این نکته که صرف تمیز و پاکیزه بودن ظاهر آب نباید این اطمینان را جهت شرب آب ایجاد نماید و سلامت میکربی و شیمیایی به همراه ظاهری سالم متضمن سلامت آب خواهد بود تصریح کرد مردم جهت حفظ سلامت خود در مسافرت‌ها به این اصل توجه داشته باشند که نباید از آب رودخانه‌ها و آبی که از بهداشت آن اطمینان ندارند جهت شرب استفاده نمایند.

شناسه خبر 58554