شناسه خبر:58480
1401/5/12 08:57:15

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس حفاظت از محیط‌زیست کرمانشاه گفت: تالاب هشیلان درصورت خشک شدن به کانونی برای تولید ریزگردها تبدیل خواهد شد که برای جلوگیری از این امر مقرر شده از طریق کمک نیروهای انتظامی، نظامی، ارتش، شهرداری و دیگر ارگان‌ها آب با تانکر به این منطقه منتقل شود.

محمدحسین فلاحتی روز گذشته در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: بستر تالاب هشیلان از یک هفته پیش خشک شده است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر خشک‌سالی‌های مکرر، فعالیت چاه‌های مجاز و غیر مجاز، کشت‌های بی‌رویه به‌خصوص کشت دوم سبب خشک شدن تالاب شده که اگر آب چاه‌های اطراف مدیریت شود، آب زودتر به تالاب باز خواهد گشت.

رئیس حفاظت محیط‌زیست کرمانشاه تصریح کرد: میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی خط قرمز را رد کرده، باید همه پای کار باشند و سطح آب‌های زیرزمینی کنترل شود.

فلاحتی خاطرنشان کرد: زیر شکاف‌های گل‌ولای تالاب هنوز ماهی‌ها زنده هستند و تخم‌ریزی می‌کنند؛ اگر آب زود برگردد، زنده خواهند ماند و در غیر این صورت از بین خواهند رفت. در این راستا برای حفظ موجودات آبزی باقی‌مانده تالاب، آب‌رسانی سیار درحال انجام است.

وی ادامه داد: تالاب درصورت خشک شدن به کانونی برای تولید ریزگردها تبدیل خواهد شد که برای جلوگیری از این امر مقرر شده از طریق نیروهای انتظامی، نظامی، مرزبانی، ارتش، شهرداری و دیگر ارگان‌ها کمک شود تا آب به این منطقه منتقل شود.

فلاحتی خاطرنشان کرد: در این راستا رئیس کل دادگستری نامه‌ دستور کمک به اداره کل محیط‌زیست استان را به لشکر 81 ارتش استان ارسال کرده که طی آن روزانه تعداد دو تانکر آب به تالاب هشیلان برسانند، همچنین مقرر کرده که خانه صنعت و معدن و نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه هم روزانه دو تانکر آب به تالاب هشیلان برسانند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست کرمانشاه تصریح کرد: با حمایت رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه و پیگیری‌های اداره کل محیط‌زیست مصوبه‌ای با عنوان حق‌آبه از سد گاوشان داده شد، اما به‌دلیل کاهش ذخایر پشت سد‌ها و فاصله زیاد سد گاوشان تا کرمانشاه، ممکن است کشاورزان متخلف از آب استفاده شخصی کنند؛ به همین دلایل فعلاً امکان دریافت حق‌آبه نیست.

شناسه خبر 58480