شناسه خبر:58294
1401/5/8 09:14:44

سپهرغرب، گروه فرهنگی: متأسفانه در طول جنگ تحمیلی و به‌ویژه عملیات مرصاد نقش پدافند هوایی مغفول مانده است و حق آن به خوبی ادا نشده است چراکه بیشترین شهید را در طول جنگ تحمیلی در عملیات مرصاد که 60 نفر بود تقدیم اسلام کردیم.

با گذشت چند روز از امضا «قطعنامه 598» در جریان عملیات مرصاد و بمباران سایت راداری سوباشی در همدان، 19 نفر از کارکنان و متخصصان این رادار را به شهادت رسیدند. این درحالی است که آسایش و امنیت امروز ما مرهون ایثار و فداکاری رزمندگان و شهدایی همچون شهدای سایت سوباشی است که امروزه به دشمنان اجازه توطئه‌افکنی نمی‌دهد این سایت راداری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سایت‌های راداری کشور در زنجیره عظیم پدافند هوایی، نقش ویژه و مؤثری در مقابله با تهاجمات هوایی رژیم بعثی عراق در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد.

پدافند هوایی یکی از یگان­‌های عملیاتی و عمده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بود که با تدابیر لازم توانست علاوه بر اینکه امنیت هوایی صحنه نبرد و خطوط مقدم جبهه‌­ها را تأمین کند، وظایف دیگری ازجمله تأمین دفاع هوایی از شهرها در مقابل هواپیماها و حتی موشک­‌های رژیم بعث عراق، دفاع هوایی از مراکز مهم و استراتژیک کشور نظیر پالایشگاه‌­ها، کارخانه­‌ها، پل­‌ها و حتی دفاع از مراکز غیر استراتژیک کشور را نیز برعهده داشت.

در طول هشت سال دفاع ملت ایران رادار سوباشی با تغذیه چندین سایت راداری، موشکی زمین به هوا و سامانه‌های توپ ضد هوایی، آسمان منطقه غرب و بخشی از منطقه جنوب غرب و شمال غرب را تحت کنترل داشت و به دلیل عملکرد مناسب، خلبانان عراقی همواره از نزدیک شدن به آن وحشت داشتند تا جایی که حریم دفاعی سایت راداری سوباشی را دور می‌زدند.

در طول دفاع مقدس دشمن بسیار تلاش کرد تا این سایت را مورد حمله مستقیم قرار دهد که ازجمله ثبت بیش از 157 حمله و استفاده از موشک‌های ضدراداری گواه این موضوع است. رفع عقده سال‌های شکست خود در برابر پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دوم تسخیر آسمان منطقه عمومی نبرد برای تسهیل پیشروی نیروهای سطحی منافقین و پشتیبانی هوایی از مزدوران رجوی بود. این دو هدف بزرگ ماشین جنگی صدام بود.

امیر سرتیپ برلت علی غلامی از پیشکسوتان ارتشی در حوزه پدافند هوایی روایت می‌کند: «آنقدر فعالیت‌های ما برای احداث و عملیاتی کردن سیستم موشکی «هاگ» در عملیات «مرصاد» مخفیانه بود که عراقی‌ها و منافقین نتوانستند بفهمند ما چه کاری انجام داده‌ایم. در جریان هجوم منافقین به میهن ما به سایت‌هایمان اعلام آماده باش کردیم. دشت ایلام پس از چند دقیقه از گذشت این آماده‌باش پر از هواپیماهای عراقی شد که در دسته‌های پروازی 15 تا 20 تایی برسر منافقین پرواز می‌کردند تا آن‌ها را پوشش هوایی دهند. با آغاز پرواز این دسته‌ها، سایت‌های ما آغاز به انهدام هواپیماها کردند و تا ساعت 10 توانستیم حدود 16 هواپیمای دشمن را منهدم کنیم. دشمن که احساس می‌کرد توان مقابله ما بیشتر از آن‌ها است پوشش هوایی از منافقین را قطع کرد و هواپیماهای«F4» پایگاه شکاری همدان،«F5» پایگاه دزفول و هلی‌کوپترهای هوانیروز با آزادی کامل آنچه را که باید، بر سر منافقین و خیانت‌کاران به وطن آوردند.

متأسفانه در طول جنگ تحمیلی و بویژه عملیات مرصاد نقش پدافند هوایی مغفول مانده است و حق آن به خوبی ادا نشده است چرا که بیشترین شهید را در طول جنگ تحمیلی در عملیات مرصاد که 60 نفر بود تقدیم اسلام کردیم. یک ساعت بعد از مقابله پدافند هوایی با دسته‌های پروازی پوشش دهنده منافقین، عراقی‌ها توانستند با توجه به اطلاعاتی که آمریکا و خودشان از مرکز کنترل «سوباشی» همدان داشتند از سرزمین کردستان ما را دور بزنند و آنجا را منهدم کنند. در این سایت راداری هم حدود 19 نفر از نیروهای متخصص ما به شهادت رسیدند.»

کتاب «شهدای عاشورایی سایت سوباشی» هم از سوی انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است. جا دارد در این مقال یاد و خاطره شهیدان «رجبعلی جودکی»، «اسدالله زمانی»، «مهدی عسکری»، «نظام علی ملکی»، «فرهاد دستنبو»، «پرویز منصورعلی»، «اکبر کوهی ورامینی»، «پرویز نادری»، «رضا اقبال‌پور»، «علی حسین زارعی»، «علیرضا بهرامی روشن»، «علی‌نقی فخرالدین»، «حسنعلی مهدی برازنده»، «حسن یوسفی صفت»، «محمدعلی جوینده مهر»، «حسن مسعودی خرم»، «محمدرضا مؤمنی»، «طهماسب جامه شورانی» و «خسرو پناهی» که در این نبرد به شهادت رسیدند گرامی بداریم.

شناسه خبر 58294