شناسه خبر:58280
1401/5/8 08:43:15

فرماندار بیجار بر لزوم توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان ازجمله شهرهای «پیرتاج» و «توپ آغاج» تأکید کرد.

احمدرضا قاسمی در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیجار که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در کتابخانه عمومی شهید نجات‌اللهی برگزار شد، اظهار کرد: توسعه فضاهای فرهنگی به‌ویژه کتابخانه از نیازهای مهم در هر جامعه‌ای است.

وی از کتاب و کتابخانه به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در حوزه فرهنگ نام برد و افزود: میزان توسعه در هر جامعه‌ای به وجود افراد کتاب خوان آن جامعه بستگی دارد و برای رسیدن به توسعه باید سرانه مطالعه افزایش پیدا کند.

فرماندار بیجار عنوان کرد: این شهرستان مهد نویسندگان، شاعران و هنرمندان بزرگی است که در کشور مطرح هستند و این امر ضرورت توسعه فضاهای کتابخوانی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

قاسمی گفت: در حال حاضر شهرستان پیرتاج و توپ‌آغاج در شهرستان بیجار فاقد کتابخانه هستند و باید با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی و مسئولان شهرستان و خیرین نسبت به راه‌اندازی کتابخانه در این مناطق اقدام شود.

وی ارتقای سطح دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه را مهم ارزیابی و بیان کرد: ارتقای سرانه مطالعه در گرو ایجاد کتابخانه در شهرها و روستاهاست بر این اساس باید زمینه ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه از توجه ویژه مسئولان و خیران شهرستان بیجار به مقوله کتاب و کتابخوانی تقدیر کرد و گفت: این امر انگیزه متولیان را بسیار بیشتر می‌کند.

محمد مخدومی از تعمیر و شاداب‌سازی کتابخانه عمومی شهید نجات‌اللهی شهرستان بیجار خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک عملیات تعمیر و شاداب‌سازی کتابخانه مذکور که در مرکز شهر قرار دارد آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص دو میلیارد و 500 میلیون ریال به‌منظور تعمیر و رفع مشکلات کتابخانه عمومی شهید شهسواری روستای خسروآباد بیجار، عنوان کرد: مشکلات سایر کتابخانه‌های عمومی در شهرستان نیز به ترتیب اولویت رفع خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان همچنین خواستار حمایت مسئولان و خیران به‌منظور راه‌اندازی کتابخانه در شهرهای پیرتاج و توپ‌آغاج شد و گفت: حمایت از این نهاد فرهنگی در نهایت به نفع جامعه و مردم است و زمینه‌ساز توسعه فرهنگی خواهد بود.

مخدومی با اشاره به بدهی پنج میلیارد و 350 میلیون ریالی شهرداری بیجار به انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان، تصریح کرد: این میزان بدهی مربوط به سال 1385 تا سال 1400 است و شهرداری باید نسبت به واریز آن به حساب انجمن اقدام کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیجار نیز در این جلسه به فعالیت 6 باب کتابخانه عمومی نهادی و یک باب کتابخانه مشارکتی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون بالغ بر سه هزار و 600 نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

سارا الوندی عنوان کرد: تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی شهرستان 119 هزار نسخه در 50 هزار عنوان است و علاقمندان می‌توانند با حضور در کتابخانه‌ها از این منابع بهره‌مند شوند.

وی زیربنای کتابخانه‌های عمومی بیجار را دو هزار و 254 متر مربع ذکر کرد و گفت: شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در بیجار 2.58 مترمربع به ازای 100 نفر از جمعیت است و از این لحاظ در رتبه دوم استان قرار دارد.

وی خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کتابخانه‌های عمومی شد و اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه‌ای فرابخشی است زیرا نتایج حاصل از آن در تمامی بخش‌ها اثرگذار است.

شناسه خبر 58280