شناسه خبر:58257
1401/5/6 09:37:43

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: کیان کرد ملایر نخستین شرکت تولیدکننده منسوج استخوان‌بندی این‌روزها با اجرای طرح توسعه و فراهم کردن مقدمات تولید 11 هزار تُنی، سهم خود را در این بخش به حدود 50 درصد می‌رساند

درحال حاضر بخش صنعت در اقتصاد کشور نقش مهمی در ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی ایفا می‌کند؛ هر بخش از صنعت کشورمان با تنوع بالایی همراه است، حوزه صنعت به نسبت سایر بخش‌ها، از گوناگونی بیشتری برخوردار بوده و سرمایه مورد نیاز برای تدوام فعالیت آن‌ها نیز در اقتصاد وجود دارد. بنابراین با توجه به اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور و همچنین جایگاه صنایع در افزایش توان مقاومت اقتصاد ملی، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به گسترش و توسعه این بخش صنعت در زیربخش‌های مختلف، پرداخته شده است.

در سال‌های اخیر، حوزه صنعت از شرایط داخلی و بین‌المللی حاکم بر اقتصاد کشور، آسیب‌های جدی دیده است. این امر موجب شده بیشتر صنایع کشور با وجود بالاتر بودن ظرفیت‌های نصب‌شده، اما با کمتر از ظرفیت تولید به فعالیت مشغول باشند.

به هر ترتیب بسیاری از صاحب‌نظران، توسعه صنعتی را لازمه توسعه و رشد اقتصادی پایدار می‌دانند، ازاین‌رو به‌دلیل آثار چشمگیر بخش صنعت بر متغیرهای کلان اقتصادی ازجمله تولید، مصرف، سرمایه‌گذاری، اشتغال، صادرات و به‌طور کلی نقش کلیدی صنعت در فرآیند توسعه ملی، ضروری است حمایت مؤثر و مناسبی برای افزایش قدرت رقابتی و ارتقای بهره‌وری این بخش و دستیابی به اهداف رشد اقتصادی به‌عمل آید.

دراین‌بین صنعت تایر با توجه به مساحت کشور و گستردگی راه‌های ارتباطی زمینی، نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارد و هرگونه کمبود در عرضه این محصولات تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت. حال آنکه صنعت تایر در دنیا ازلحاظ طراحی، ساختار، فناوری ساخت و دستیابی به استانداردهای نوین، بسیار متحول شده و لازم است خود را با این پیشرفت‌ها همسو کند؛ برای دستیابی به این مهم، برقراری ارتباط فنی و انتقال فناوری از صاحبان برندهای جهانی لازم است که متأسفانه بنا به تحریم‌ها در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشورمان مقدور نیست؛ اما برای ادامه حیات در صنعت تایر، چاره‌ای جز اتکا به ظرفیت‌های داخلی و توسعه برای تایرسازان داخلی متصور نیست که بخش اعظمی از بهبود کیفیت به مواد اولیه مرغوب در این بخش بازمی‌گردد. پس توسعه زنجیره تولید در این بخش از اهمیت بالایی برخودار است که دراین‌بین شرکت کیان‌کُرد از صنایع پیشران ملایر است که مسیر صنعت در این شهرستان را سال‌ها هموار کرده و در پیچ‌وخم بی‌مهری‌ها، تحریم‌ها و خاکریز اقتصاد، از حرکت نایستاد و موانع را از پیش روی خود برداشت تا امروز بالنده و پُرافتخار، یکی از مدعیان در صنعت تایر باشد.

درواقع می‌توان گفت کیان‌کُرد نخستین شرکت تولیدکننده منسوج استخوان‌بندی تایر در ایران است که سرآغاز شکوفایی‌اش از دهه 70 رقم خورد و مسیر را برای تولید منسوج استخوان‌بندی تایر، هموار کرد. پس بر آن شدیم تا با حمید حمیدی‌یگانه، مدیرعامل شرکت برای اطلاع از آخرین وضعیت این صنعت تأثیرگذار گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت کیان‌کرد با بیان اینکه شرکت تولیدی منسوج کیان‌کرد درحقیقت کار خود را از سال 69 در عرصه صنعت استان تحت عنوان شرکت الیاف صنعتی آغاز کرده است، گفت: این واحد صنعتی کار خود را از آن سال‌ها با ساخت واحد آغشته‌گری شروع کرد.

حمید حمیدی‌یگانه با بیان اینکه در این سال‌ها در قالب طرح‌های توسعه خطوط ریسندگی و بافندگی نیز به مجموعه اضافه شده است، اظهار کرد: بر این اساس درحال حاضر ما پارچه استخوان‌بندی تایر را در این مجموعه تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پارچه مذکور نوعی از پارچه مقاوم است که در ساختار تایر مورد استفاده قرار می‌گیرد که وظیفه آن تحمل وزنی است که بر تایر وارد می‌شود، ابراز کرد: با توجه به تغییر فناوری ساخت تایر‌ها در کشور (تغییر الیاف قالب برای تولید از نایلون به پلی‌استر) متناسب آن تحقیقات لازم برای راه‌اندازی خط پلی‌استر این مجموعه را از سال 77 آغاز کردیم و چندسال بعد شاهد بهره‌برداری از این خط نیز بودیم.

حمیدی‌یگانه با بیان اینکه همچنان در مسیر پیشرفت‌های مجموعه در قالب طرح‌های توسعه‌ای پیش می‌رویم، اذعان کرد: خوشبختانه سال گذشته این مجموعه در تولید به 93 درصد از ظرفیت اسمی خود رسید.

وی با بیان اینکه درحال حاضر طرح توسعه‌ای در مجموعه درحال سپری کردن مراحل نهایی‌ است و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز این طرح درحال نصب شدن است، ابراز کرد: درحال حاضر ظرفیت تولید مجموعه 6 هزار تُنی است، اما مقرر شده در پایان این طرح توسعه این عدد به 11 هزار تُن در سال برسد.

حمیدی‌یگانه در تشریح چگونگی دستیابی به این میزان تولید در مسیر این طرح توسعه ابراز کرد: در فاز نخست اجرای این طرح میزان تولید مجموعه به هشت هزار و 800 تُن و در فاز دوم به 11 هزار تُن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کیان‌کرد با اشاره به اینکه خوشبختانه سالن مورد نیاز این طرح توسعه‌ای احداث و همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد ماشین‌آلات آن نیز در دست نصب است، اظهار کرد: درکل برای آنچه که تاکنون در مجموعه انجام شده، بالغ‌بر 400 تا 500 میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما این طرح توسعه‌ چیزی حدود 130 میلیارد تومان دیگر به‌عنوان سرمایه‌گذاری مضاعف به دنبال خواهد داشت.

حمیدی‌یگانه با اشاره به اینکه با اجرایی شدن طرح توسعه تعداد نیرو‌های شاغل در شرکت به 220 نفر خواهد رسید، خاطرنشان کرد: درحال حاضر در شرکت 170 نفر مشغول به کار هستند.

وی در پاسخ به میزان سهم این شرکت از میزان تولید منسوج استخوان‌بندی تایر در کشور، گفت: در کشور میزان نیاز سالانه چیزی حدود 22 هزار تُن است که از این میزان با پایان یافتن طرح توسعه و تولید 11 هزار تُنی، سهم شرکت کیان‌کرد در این بخش حدود 50 درصد خواهد بود؛ اما درحال حاضر این عدد حدود 30 درصد است.

این صنعتگر موفق در همدان با بیان اینکه شرکت مطابق با مشخصات فنی شرکت‌های تایرسازی مشتری نسبت به تولید الیاف اقدام می‌کند، ابراز کرد: درواقع در کشور هر تایرساز استانداردهای خاص خود را دارا است و مطابق مشخصات فنی پارچه مورد نیاز خود را سفارش می‌دهد.

وی ادامه داد: البته یک‌سری استانداردهای کلی از سوی سازمان استاندارد که بیشتر بر روی مواد اولیه مورد استفاده انجام می‌پذیرد نیز از سوی شرکت در بالاترین سطح رعایت می‌شود.

حمیدی‌یگانه با بیان اینکه همه استانداردهای تشویقی نیز از سوی سازمان استاندارد شامل حال این شرکت شده است، گفت: تمام فعالیت‌های شرکت تحت استانداردهای ایزو انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بزرگ‌ترین مشکل پیش‌ِروی کارخانه‌هایی همچون ما به محیط اقتصادی کشور بازمی‌گردد که تاحدودی ادامه کار را با مشکل مواجه کرده، تشریح کرد: نبود ثبات اقتصادی به‌لحاط نوسان نرخ ارز و نیز موانع پیش رو برای دستیابی به تجارت آزاد جهت سهولت در واردات مواد اولیه و بازپرداخت هزینه آن از طریق سیستم بانکی بدون درنظر گرفتن مبلغی مضاعف، ازجمله این مشکلات است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه درحال حاضر مدیران اجرایی استان حداکثر همکاری را در جهت پوشش ضعف‌های احتمالی سیستم‌هایی همچون گمرکات و غیره دارند، ابراز کرد: درواقع عمده مشکل ما تأمین سرمایه در گردش با توجه به افزایش نرخ تورم و نیز کاهش ارزش پول ملی کشور در مواجه با ارزش است.

حمیدی‌یگانه ادامه داد: آنچه مسلم است صنعت عرصه گسترده‌ای است و حوزه وسیعی از تأثیر‌گذاری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را نیز دربرمی‌گیرد؛ بنابراین منِ صنعتگر می‌بایست به یک‌سری از وظایف اجتماعی خود در قالب صنعتگر جامه عمل بپوشانم که خوشبختانه به این وظایف واقف بوده و درحال اجرای آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است که در فضای انجام فعالیت اجتماعی خود در حد توان تعداد نیروی انسانی فعال در مجموعه را افزایش دهیم و درعین‌حال در تولید محصول برای بهبود کیفیت از فناوری‌ها نوین بهره‌مند شویم، اما متأسفانه درحال حاضر یکی دیگر از عمده مشکلات ما، مانع پیش رو برای دریافت فناوری‌ها است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به موازات ظهور این صنعت در جنوبی‌ترین شهر استان همدان، آهنگ رشد و توسعه کیان‌کُرد در حوزه‌های مختلف سرعت گرفته، به‌گونه‌ای امروز که موفق شده گواهینامه‌هایی همچون ایزو 9001 برای سیستم مدیریت کیفیت، ایزو 14001 برای سیستم مدیریت محیط‌زیست و 18001 برای سیستم ایمنی و بهداشتی شغلی را کسب و خوشنام‌تر از گذشته راه تولید را بدون وقفه طی کند؛ بنابراین اینکه طرح توسعه‌ای دیگر در دستور کار این واحد صنعتی است، نشان از آن دارد که می‌توان با مدیریت درست گام‌های محکمی در عرصه صنعت برداشت و می‌بایست دستگاه‌های متولی موانع پیش روی پیشرفت چنین صنایع را یکی پس از دیگری از مسیر بردارند.

شناسه خبر 58257