شناسه خبر:58160
1401/5/4 09:11:06

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: با توجه به موفقیت‌ها و ایجاد زیرساخت‌های رشته اسکواش طی دو سال گذشته، می‌توان گفت این رشته با داشتن هیئتی منجسم، روزهای ترقی خود را درحال سپری کردن بوده و بر سکوی موفقیت تکیه محکم داده است.

اسکواش از قدیمی‌ترین نوع ورزش‌های راکتی محسوب می‌شود؛ این ورزش کلیه اجزای آمادگی جسمانی را از قبیل (سرعت، قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، چابکی و توان) دارا بوده و در بهبود استقامت قلبی عروقی و عضلانی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

واژه «اسکواش» به معنای فشردن است و صدای برخورد توپ به دیوار آوایی را تداعی می‌کند که شبیه اسکواش است و ازاین‌رو نام این رشته ورزشی را اسکواش گذاشته‌اند و معادل ایرانی آن، کوبان است. استان همدان طی سال‌های اخیر در این رشته جزء نامداران به حساب آمده؛ بر این اساس با توجه به این ظرفیت شاخص، بر آن شدیم تا با اسدلله ربانی‌مهر، رئیس هیئت اسکواش همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت اسکواش استان همدان با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های این ورزش همدان را به قطب اسکواش کشور تبدیل می‌کند، گفت: طی دو سال اخیر برنامه‌ریزی‌های منسجم از سوی هیئت برای اسکواش همدان صورت پذیرفته است که نتیجه آن قرار گرفتن هیئت اسکواش همدان طبق ارزیابی فدراسیون در بین پنج هیئت برتر کشور در این رشته بوده است.

اسدالله ربانی‌مهر ابراز کرد: در ماه‌های اخیر و براساس برنامه‌ریزی هیئت، اقدامات مؤثری درخصوص توسعه این رشته ورزشی، ایجاد و تجهیز زیرساخت‌ها و معرفی اسکواش به علاقه‌مندان انجام شده است.

ربانی‌مهر خاطرنشان کرد: در بخش برنامه‌های بلندمدت به توسعه زیرساخت‌های اسکواش توجه شده و اعتبارات خوبی برای احداث سالن اسکواش در همدان با همکاری سازمان مدیریت و استانداری اختصاص یافته است.

وی افزود: در این زمینه سال گذشته شاهد افتتاح نخستین کورت شهری در همدان بودیم و یک پروژه سه کورتی نیز در دستور کار قرار دارد که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی کورت پارک مردم هستیم.

ربانی‌مهر با اشاره به اینکه راه‌اندازی پدل اسکواش یکی از موارد مورد نیاز ورزش همدان است، گفت: آمادگی لازم برای معرفی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه توسعه زیرساخت‌های اسکواش استان را داریم.

این مقام مسئول با اشاره به توسعه آموزش‌ها و دوره‌های اسکواش در استان، افزود: علاوه‌بر این سال گذشته نخستین دوره مربیگری با حضور مربیان بین‌المللی اسکواش در استان همدان برگزار شد؛ خوشبختانه این هیئت شاهد رشد 70 درصدی در جذب ورزشکار بوده است.

وی با اشاره به تابستان پُرکار هیئت اسکواش استان همدان، گفت: برای نخستین‌بار هیئت اسکواش استان در سطح ملی چهار تیم را راهی مسابقات کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تیم دختران کمتر از 11 سال در مسابقات جشنواره اسکواش ارومیه و اصفهان حضور به هم رساندند، اذعان کرد: حال آنکه در این جشنواره تنها 10 تیم به‌لحاظ توانمندی حضور داشتند.

رئیس هیئت اسکواش استان همدان با بیان اینکه در مسابقات قهرمانی پسران و دختران نیز که در قم و شیراز برگزار می‌شود تیم همدان حضور خواهد داشت، ابراز کرد: برای نخستین‌بار تیم اسکواش استان همدان سال گذشته در مسابقات لیگ اسکواش کشور شرکت کرد و امسال نیز به دنبال قطعی کردن این حضور هستیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مباحث که توسط هیئت دنبال شده توجه به مباحث فرهنگی است، اذعان کرد: بر این اساس در کلیه مناسب‌ها و اعیاد همچون دهه فجر، آزادسازی خرمشهر و سالگرد شهادت شهید شمسی‌پور مسابقاتی را در رده‌های مختلف سنی برگزار و از نفرات برتر این مسابقات تقدیر کردیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دیدار با خانوداه شهدا و نیز حضور در گلزار شهدا در مناسبت‌های مختلف فرهنگی توسط اعضای هیئت و درعین‌حال توجه به موضوع عفاف و حجاب از دیگر مباحث فرهنگی دنبال‌شده توسط هیئت است، اظهار کرد: بر این اساس این هیئت در مباحث فرهنگی براساس ارزیابی اداره کل ورزش و جوانان استان جزء برترین‌ها است.

رئیس هیئت اسکواش همدان با بیان اینکه استعدادیابی و استعدادپروری از سیاست‌های اصلی هیئت است، گفت: همدان یکی از استان‌های بسیار مستعد کشور در رشته اسکواش بوده که به دنبال این هستیم تا از ظرفیت مذکور به‌خوبی بهره ببریم.

در ادامه یکی از اسکواش‌بازان جوان همدانی نیز ضمن تأیید صحبت‌های رئیس هیئت درخصوص رونق گرفتن فعالیت هیئت طی سال‌های اخیر، اذعان کرد: این هیئت و درعین‌حال ورزشکاران این رشته افت و خیز‌های فراونی را پشت سر گذاشتند و حتی در دوره‌ای این رشته با رکود مواجه شد؛ اما خوشبختانه با روی کار آمدن آقای ربانی‌مهر، شاهد رونق گرفتن فعالیت در بخش‌های مختلف همچون ایجاد زیرساخت‌ها و درعین‌حال استعدادیابی بوده‌ایم.

آرشام بابکیان با بیان اینکه 16 سال سن داشته و از هشت سالگی در این رشته فعالیت دارد، اظهار کرد: ازجمله افتخاراتم در این رشته می‌توانم به راهیابی به تیم ملی، مقام نخست ایران جونیو، قهرمانی غرب کشور و قهرمانی‌های متعدد استانی اشاره کنم.

بابکیان با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته زیرساخت‌های این ورزش در شهر همدان بهبود چشمگیری داشته به نحوی که سالن درحال احداث در کوچه مشکی به‌لحاظ استانداردها پاسخگوی نیاز این ورزش در سطح استانی است، افزود: خوشبختانه در بخش استعدادیابی نیز طی چند هفته اخیر شاهد برگزاری مسابقات در رده نونهالان بودیم که خود می‌تواند جرقه‌ای برای شناسایی این استعداد‌ها باشد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، خوشبختانه در رشته اسکواش استان با داشتن هیئت قوی طی دو سال گذشته، توانسته پله‌های ترقی را سپری کرده و موفقیت‌های مختلفی را یکی پس از دیگری به‌دست آورد، بر این اساس می‌توان گفت این رشته درحال حاضر روزهای اوج خود را سپری می‌کند.

شناسه خبر 58160