شناسه خبر:58068
1401/5/2 09:23:54

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: گزارش جامع از وضعیت زیست محیطی کشور استرالیا که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که استرالیا یکی از بالاترین نرخ‌های کاهش گونه‌ها را در جهان دارد و تاکنون بیش از هر کشور دیگری گونه‌های پستاندار را از دست داده است.

دولت استرالیا هر پنج سال یک بار گزارش جامعی از وضعیت محیط زیست کشور منتشر می‌کند که این گزارش توسط گروهی از دانشمندان مستقل تهیه می‌شود. آخرین گزارش وضعیت محیط زیست این کشور که در این هفته منتشر شد، نشان از اوضاع بحرانی محیط زیست این کشور دارد.

بر اساس این گزارش در پنج سال گذشته، رویدادهای شدید آب و هوایی یک سوم از دیواره مرجانی بزرگ اقیانوسی را سفید کرده است، باران‌های سیل‌آسا شمال این کشور را ویران کرده است و آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار در مجموع بیش از 46 میلیون هکتار زمین را سوزانده است. نتیجه کلی این گزارش این است که تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن زیستگاه، گونه‌های مهاجم، آلودگی و استخراج منابع، محیط زیست استرالیا را به شدت رو به وخامت سوق داده است.

این گزارش می‌افزاید، اقدامات فوری هنوز هم می‌توانند اوضاع را تغییر دهند اما طبق یافته‌های کلیدی این گزارش، استرالیا در حال حاضر فاقد چارچوبی است که مدیریت جامع زیست محیطی را ارائه دهد و در حالی که مقیاس چالش‌های زیست محیطی در این کشور همچنان در حال رشد است، اقدام مناسب در جهت مقابله با آن ناچیز است.

تانیا پلیبرسک، وزیر محیط زیست استرالیا با بیان اینکه سواحل و آب‌های ساحلی استرالیا در وضعیت نامناسب هستند و وضعیت زمین حتی از آن هم بدتر است، گفت: در پنج سال گذشته مکان‌هایی که در معرض خطر آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار قرار گرفته‌اند، 20 درصد رشد کرده‌اند و از 18 اکوسیستمی که در معرض خطر فروپاشی هستند، 10 اکوسیستم زمینی هستند. امروزه، یک سوم از جنگل‌های اکالیپت اصلی استرالیا و تقریباً نیمی از جنگل‌های کاسورینای کشور پاکسازی شده‌اند.

sciencealert نوشت، در این کشور به قدری پوشش گیاهی از بین رفته است که تعداد گونه‌های مهاجم گیاهی اکنون از گونه‌های بومی بیشتر است. بین سال‌های دو هزار تا 2017، بیش از 7.7 میلیون هکتار از زیستگاه‌های بالقوه گونه‌های در معرض تهدید در استرالیا پاکسازی شده‌اند که اکثر آن‌ها بدون بررسی دقیق تحت قانون حفاظت از محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی، پاکسازی شدند.

در واقع، استرالیا یکی از بالاترین نرخ‌های کاهش گونه‌ها را در جهان دارد و تاکنون بیش از هر کشور دیگری گونه‌های پستاندار را از دست داده است. در دو دهه آینده، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که موش پرنده شمالی، موش صخره‌ای، روباه پرنده جزیره کریسمس و موش درختی پا سیاه همگی منقرض می‌شوند و احتمالاً گونه‌های دیگری در معرض خطر هستند که ما قادر به شناسایی آن‌ها نبوده‌ایم. برخی از کارشناسان فکر می‌کنند که حدود 70 درصد از گونه‌های گیاهی و جانوری استرالیا هنوز توسط دانشمندان کشف یا توصیف نشده‌اند.

شناسه خبر 58068