شناسه خبر:58040
1401/5/2 08:42:16

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره محیط‌زیست کرمانشاه گفت: خشک‌سالی تالاب هشیلان، رودخانه‌های گاماسیاب و رازآور و سراب نیلوفر را در کرمانشاه تهدید می‌کند.

محمدحسین فلاحتی روز گذشته در جمع خبرنگاران از حال بد رودخانه‌های این شهرستان سخن گفت. وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها، بروز خشک‌سالی‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آبی رودخانه‌ها برای امور کشاورزی، چاه‌های مجاز و غیر مجاز در استان موجب تنش‌های آبی شدید در تالاب هشیلان، رودخانه‌های راز‌آور و گاماسیاب و همچنین سراب نیلوفر شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کرمانشاه با بیان اینکه قسمت‌های پایین رودخانه گاماسیاب درحال خشک شدن است، گفت: 80 درصد تالاب هشیلان دچار خشکیدگی شده که به‌عنوان متولی پایش و نظارت بر رودخانه‌ها، اقداماتی به‌منظور دریافت حق‌آبه از امور آب استان کرمانشاه انجام شد، اما این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت؛ بنابراین باید از طریق آب‌رسانی با تانکر با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد موجودات این تالاب را زنده نگه داریم.

وی به اُفت شدید آب در سراب نیلوفر خبر داد و افزود: تا یک ماه دیگر احتمال خشک شدن این رودخانه وجود دارد و با توجه به اینکه رودخانه راز‌آور هم وضعیت خوبی ندارد، اگر آب مورد نیاز برای این رودخانه تأمین نشود، تا پایان تابستان به‌طور قطع خشک خواهد شد.

شناسه خبر 58040