شناسه خبر:57977
1401/5/1 08:42:41

سپهرغرب، گروه خبر: استان ایلام با وجود اینکه دارای بودجه اربعین برای تکمیل زیرساخت‌ها و برنامه‌های صورت گرفته است اما گویا از مهم‌ترین مقوله یعنی حوزه فرهنگی غافل مانده و بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته نشده است.

امروز مسئله اربعین، یک مسئله مهم نه‌تنها برای کشور بلکه فرا مرزی خواهد بود و نشان دهنده و تبلیغ کننده دین اسلام و دفاع از مظلومیت و صادرکننده حق و عدالت به جهان بشری است که باید به بهترین شکل گسترش یابد.

اربعین برای استان ایلام از جهات مختلف حائز اهمیت و باید به مقوله‌های متنوع آن ازجمله زیرساخت‌ها، ارتباطات و مهم‌ترین نقطه حوزه فرهنگی توجه کرد؛ در سایر حوزه‌ها اقدامات موثری صورت گرفته اما برای حوزه فرهنگی هیچ بودجه‌ای تخصیص داده نشده است.

اربعین که می‌تواند نقش مهمی در تبادلات فرهنگی بین اقوام مختلف داشته باشد و سنت‌ها و آیین‌ها، رابطه‌های مناطق را منتقل کرد، چرا باید از این مقوله غافل باشد و گلایه برخی مسئولین فرهنگی را به صدا درآورد.

وقتی به‌صورت خاموش حوزه فرهنگی را فراموش و آن را کنار بزنند باید منتظر ماند که مسئله اربعین هم آرام‌آرام به دست فراموشی سپرده شود چراکه حوزه فرهنگ و اربعین رکن جدایی‌ناپذیر و در هم عجین شده‌اند.

  هیچ اعتباری فرهنگی برای اربعین تخصیص داده نشده است

یکی از فعالان حوزه فرهنگ گفت: موضوع فرهنگ در سطح جامعه به مثابه آبی برای رهگذر در بیابان خشک است که هر لحظه باید در دسترس از آن استفاده کرد؛ این یک امر مهم است که مورد توجه مسئولان کشور و به‌ویژه استان‌هایی همچون ایلام قرار بگیرد شاید نکته‌ای که این روزها بحث آن است مسئله اربعین بوده که یک ظرفیت فوق العاده مهم برای استان در حوزه‌های مختلف و تأمین زیرساخت‌ها است.

احمدی افزود: اما مسئله‌ای نگران‌کننده در حوزه فرهنگ و رغبتی که در این زمینه از طرف مسئولان دیده نمی‌شود است؛ جالب‌ترین اقدام این است که یک ریال اعتبار برای این حوزه تأثیرگذار تخصیص ندادند و این یک مشکل غیرقابل باور است.

وی یادآور شد: این عدم تخصیص بودجه برای حوزه فرهنگی صدای همه مسئولان از جمله ائمه جمعه را بلند کرده چرا به مهم‌ترین حوزه اربعین که فرهنگ است بی‌مهری و ناسپاسی صورت می‌گیرد.

  حتی زیرساخت‌های فرهنگی هم در استان دارای وضعیت نامناسبی است

یکی دیگر از فعالان فرهنگی گفت: زیرساخت‌های فرهنگی در استان از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند و اگر توجهی به آن نشود یک فرهنگ دچار خدشه و یک استان با معضلاتی مواجه می‌شود این امر که دارای قداست خاصی در بین جامعه است نباید با ندانم‌کاری برخی مسئولان به حال خود رها شود.

وی تصریح کرد: کار فرهنگی بسیار گسترده و به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد همانطور که مسئول این استان برای زیرساخت‌های عمرانی اربعین تلاش می‌کنند برای حوزه فرهنگی که می‌توانند نقش اساسی در اربعین ایفا کند هم فکری داشته باشند؛ مسئولان فرهنگی در این زمینه تذکراتی به مسئولان استان در حوزه اعتبارات فرهنگی اربعین دهند.

  بودجه اربعین برای کارهای عمرانی

معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: بودجه اربعین 150 میلیارد تومان تملک دارایی به صورت اوراق سه ساله ابلاغ شده که صرفاً بابت کارهای عمرانی است.

هژبری افزود: یک میلیارد و 700 میلیون تومان بودجه هزینه‌ای که عدد بسیار ناچیزی است حتی برای تهیه اولیه ملزومات پذیرایی اربعین کافی نیست ما به این بودجه اعتراض کردیم و کماکان پیگیر هستیم و منتظریم که اقداماتی انجام دهند.

امیدواریم مسئولان استان رایزنی‌های بیشتری جهت اعتبار و تخصیص به موقع بودجه فرهنگی اربعین انجام دهند تا هرچه زودتر این مسئله برطرف شود.

شناسه خبر 57977