شناسه خبر:57969
1401/5/1 08:19:31

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با تشکیل یک کمیته دائمی رصد موظف است بر اجرای سند فرهنگی نظارت کند و ببیند اقدامات توسط دستگاه‌ها انجام شده یا خیر و اگر انجام نشده، علت چه بوده است؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز پنج‌شنبه گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی که با حضور استاندار همدان، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، با تأکید بر لزوم اجرایی شدن پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی دستگاه‌ها، بیان کرد: این مهم است که اگر یک دستگاه اقدامی را معرفی کرده، در مرحله اجرا نیز به آن پایبند بوده و نگوید با وظایف سازمانی ما تعارض یا منافات دارد.

وی خطاب به سعید شهابی از تدوین‌گران سند، خاطرنشان کرد: اگر دستگاهی در جریان تصویب این اقدامات نبوده و نیازمند مطالعه و بررسی سند است، قبل از تصویب آن را در اختیارش قرار دهید، معنی ندارد که ما سندی را تصویب کنیم و اجرا نشود، این مسئله از عجایب است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خطاب به مسعود ویژه مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با تشکیل یک کمیته دائمی رصد موظف است بر اجرای سند فرهنگی نظارت کند و ببیند اقدامات توسط دستگاه‌ها انجام شده یا خیر و اگر انجام نشده، علت چه بوده است؟

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شعبانی‌موثقی تأکید کرد: نمی‌شود مدام برنامه نوشت و طرح ارائه داد اما به عمل و اجرا که می‌رسد کار را متوقف کرد.

وی در ادامه از استاندار همدان نیز خواست: در ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی میزان توجه آن‌ها به سند فرهنگی استان را مد نظر قرار دهید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی با تأکید بر اینکه بودجه انجام کارها پیش‌بینی شده، گریزی به سند قرآنی نیز زد و تصریح کرد: با ائمه جمعه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته، هرچه زودتر برش شهرستانی سند قرآنی را به شهرستان‌ها ابلاغ کنید تا کار روی زمین نماند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شعبانی‌موثقی در بخش دیگری از سخنان خود بحث، گفت‌وگو و نقد آرا در جلسات شورای فرهنگ عمومی را به فال نیک گرفته و گفت: انتقاد به معنی نادیده گرفتن زحمات دوستان نیست، بلکه نشان‌دهنده توجه به شئون مختلف سند فرهنگی استان است.

وی به هفته نماز جمعه نیز اشاره کرد و افزود: به همین منظور نیاز است تا شهرداری در سطح شهر تبلیغات لازم را انجام دهد. ضمن اینکه مسئله مهم‌تر حضور مسئولان در نماز جمعه است تا مردم آن‌ها را کنار خود ببینند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان در پایان سخنان خود اذعان کرد: ترویج نماز جمعه و همکاری با ائمه جمعه در شهرستان‌ها برای پیگیری مطالبات به‌حق مردم بوده و لازم است تا همه مدیران و مسئولان به نفع مردم و در کنار آن‌ها باشند.

   زمانی را برای بازبینی سند در اختیار دستگاه‌ها قرار دهید

استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: در ارتباط با تدوین سند باید بگویم بهتر بود در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گرفت، اما بااین‌حال می‌توان با درنظر گرفتن یک فرجه 15 روزه، این سند را به آن‌ها تحویل داده و اعضا آن را بازبینی و موارد لازم را حذف یا اضافه کنند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: رویکرد ما در کار فرهنگی باید از دستگاه‌محوری و سازوکار دولتی به سمت مردم‌محوری برود تا فرهنگ جامعه متحول شود؛ بدون دخیل کردن مردم در کار، نمی‌توان انتظار نتیجه شگرف داشت.

   اصل مهم مهندسی فرهنگی الگوسازی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ابراز کرد: برای نخستین‌بار حدود 400 میلیارد تومان از بودجه برای کارهای فرهنگی در اختیار استان‌ها قرار داده شده که سهم هر استان بالغ‌بر 15 میلیارد تومان است؛ بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی اعلام کرد: اصل مهم در مهندسی فرهنگی الگوسازی است و یکی از آسیب‌های مهم در کشور ما اشکالاتی بوده که به الگوها وارد شده؛ باید به این مسئله در گرامیداشت نام شهدا در سند توجه کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: این سند تا بومی نشود، قابلیت اجرا پیدا نمی‌کند؛ پیشنهاد من این است که سند را در اختیار مردم قرار دهید و با برگزاری همایش یا وبینار، آن به بحث و هم‌فکری بگذارید.

حاجی‌بابایی در ادامه متذکر شد: مردم به هر مسئله‌ای ورود کنند، آن کار نتیجه‌اش روشن خواهد بود. وقتی هم در تدوین سند دخیل باشند، در اجرای آن مصمم خواهند بود و انتقاد نمی‌کنند که ما در جریان تدوین و تصویبش نبوده‌ایم، پس اجرایی شدن آن ممکن نیست.

وی بیان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که ما معمولاً می‌گوییم چه کارهایی باید انجام دهیم و این شامل 50 درصد برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است؛ اما 50 درصد دیگر این است که چه کارهایی نباید انجام دهیم که مغفول می‌ماند. باید به این مسئله هم توجه کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان را باید به سمت مشارکت عمومی برد و از نظرات مخالفان نیز بهره گرفت، اظهار کرد: تدوین سند نیازمند کار پژوهشی بوده و کار پژوهشگر نیز شنیدن نظرات گوناگون است، از این مهم نباید غفلت کرد.

   اگر نتیجه کار فرهنگی این است که نام شهدا حذف شود، باید فاتحه انقلاب را بخوانیم

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز با انتقاد از بی‌توجهی به نام و یاد شهیدان در تدوین سند فرهنگی استان، اظهار کرد: اگر نتیجه کار فرهنگی ما این است که نام شهدا حذف شود، باید فاتحه انقلاب را بخوانیم.

سردار مظاهر مجیدی خاطرنشان کرد: ما در سال آینده قرار است کنگره هشت هزار شهید استان را برگزار کنیم، آیا منطقی است در زیربنایی‌ترین سند فرهنگی، شهدا فرع بوده و توجهی به این مسئله مهم نشود؟

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: اینکه ما در یک جلسه حضور نداشته‌ایم و همین منجر به حذف نام شهیدان از سند شود، منطقی و معقولانه نیست؛ درخواست بنده این است که در این سند تغییر و تحول لازم صورت بگیرد.

   در تدوین سند شتاب نکنید

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه اهمیت مقام شهدا بر کسی پوشیده نیست، اذعان کرد: خلأ موجود در سند فرهنگی استان بی‌توجهی به شهیدان است که احتمالاً سهواً رخ داده و باید هرچه زودتر بازبینی شود.

سردار مهدی ظفری اضافه کرد: شهدا ترسیم اندیشه‌های کاربردی ولایت هستند و سؤال این است اگر این مسئله مورد بی‌توجهی قرار گیرد، روحیه جهادی و احیای تفکر بسیجی که مورد تأکید رهبر انقلاب است، چطور مورد توجه قرار گرفته و در جامعه جریان‌ساز خواهد بود؟

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با تأکید بر لزوم پرهیز از شتاب در تدوین سند فرهنگی استان، گفت: اشکالی ندارد اگر رونمایی از سند به سفر رئیس‌جمهور نرسد. بهتر است با سعه صدر یک سند راهبردی و کاربردی نوشته شود.

  همدان میزبان اجلاسیه ملی «به رسم خادمی»

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در ادامه بیان کرد: اجلاسیه «به رسم خادمی» به‌منظور تجلیل و تکریم ارکان هیئت درنظر گرفته شده تا این نهاد اجتماعی ارزشمند به‌طور ویژه دیده شود.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری افزود: تا پیش از این در آیین‌های مختلف از مداحان و قاریان هیئت‌های مذهبی قدردانی می‌شد، اما در این اجلاسیه از همه افرادی که در هیئت فعال هستند و حتی خانواده‌های آن‌ها نیز قدردانی خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تأکید کرد: این اجلاسیه یک رویداد ملی بوده و روز چهارشنبه پنجم مردادماه به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود که می‌تواند الهام‌بخش بوده و آیین‌های عزاداری استان همدان را نیز به تصویر بکشد.

حجت‌الاسلام نظیری یادآوری کرد: در این اجلاسیه کتاب «خاطرات عشق» که تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی همدان تا پیش از سال 1358 است نیز رونمایی خواهد شد.

   5 مسئله مهم، مبنای تدوین سند فرهنگی استان

سعید شهابی، رئیس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه پنج مسئله اصلی استان در سند مهندسی فرهنگی تدوین شده است، عنوان کرد: مسئله تضعیف بنیان خانواده و کاهش جمعیت، نابه‌سامانی در مدیریت ادارات و اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ضعف در تولید و تبلیغ خدمات و محصولات فرهنگی، کم‌رنگ شدن مشارکت‌های مردمی و خصوصی در فعالیت‌های فرهنگی و افزایش آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی ازجمله مسائل مهم استان است که مطابق کار کارشناسی و از طریق پرسشنامه به آن دست یافته‌ایم و برای هریک برنامه‌های جامعی مطابق سند ملی درنظر گرفته شده است.

گفتنی است، در پایان این مراسم از جمعی فعالان فرهنگی که در اجرای سرود «سلام فرمانده» در همدان نقش‌آفرینی کرده بودند، تجلیل شده و اجرای این‌دست برنامه‌ها مورد تأکید و توجه قرار گرفت.

رونمایی از پوستر اجلاسیه «به رسم خادمی» دیگر برنامه‌ای بود که در پایان جلسه صورت گرفت و درنهایت نیز حجت‌الاسلام موسیوند به‌عنوان مشاور استاندار در امور روحانیت منصوب و حکم وی ابلاغ شد.

شناسه خبر 57969