شناسه خبر:57918
1401/4/30 08:12:26

سپهرغرب، گروه خبر: نخستین جشنواره منطقه‌ای فرهنگی هنری معلولان زاگرس با حضور 350 هنرمند از استان‌های ایلام، همدان،کرمانشاه و کردستان در قروه با معرفی برترین‌ها به پایان رسید.

در آیین اختتامیه این جشنواره که روز چهارشنبه برگزار شد بیش از 120 نفر در رشته هنرهای تجسمی،ادبی،هنرهای نمایشی،فیلم،موسیقی و رسانه‌های دیجیتالی با هم رقابت کردند.

این جشنواره در 2 بخش مسابقه (هنر‌های تجسمی، ادبی، موسیقی، هنر‌های نمایشی، فیلم و رسانه‌های دیجیتال) و نمایشگاه (صنایع دستی) جهت شرکت افراد دارای معلولیت و افراد غیر معلول (با موضوع معلولیت) برگزار شد.

14 نفر با 25 اثر در بخش آثار ادبی، 54 نفر با 133 اثر در بخش هنرهای تجسمی،چهار نفر با چهار اثر در بخش هنرهای نمایشی،12 نفر با 21 اثر در بخش رسانه‌های دیجیتال،سه نفر با سه اثر در بخش فیلم کوتاه و 36 نفر با 20 اثر در بخش موسیقی در مجموع تعداد 206 اثر به دبیرخانه ارسال شد.

اهداف برگزاری این جشنواره کشف و پرورش استعدادهای افراد دارای معلولیت در حوزه‌های فرهنگی- هنری، تلاش برای حضور فعال افراد دارای معلولیت در عرصه‌های فرهنگی- اجتماعی،تلاش به منظور پذیرش معلولیت به عنوان تنوع بشری با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی- هنری،ترغیب افراد غیرمعلول به توجه بیشتر به موضوعات حوزه معلولان، طرح و برجسته سازی مسائل حوزه معلولان با استفاده از ظرفیت‌های هنری، حمایت از افراد مستعد و توانمند و توجه به مقوله هنر و معلولیت از دیدگاه‌های مختلف روانشناسی، سیاست، جامعه شناسی، هنر، رسانه و غیره از طریق برگزاری نشست‌های علمی و کارگاههای آموزشی است.

به تمامی افراد و گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی گواهی حضور اهدا و به سه نفر برگزیده هر بخش از سوی هیئت داوران تندیس، جایزه نقدی و لوح سپاس اهدا شد.

در پایان مراسم نشست تخصصی هنرمندان و صاحب نظران هنر و معلولیت در تالارپذیرایی قصر بیتا برگزار شد.

این جشنواره با همکاری و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل بهزیستی استان کردستان برپا شده و امروز با معرفی نفرات برتر این جشنواره با حضور استان‌های کردستان، کرمانشاه،همدان و ایلام در تالار پذیرایی قصر بیتا قروه برگزار شد و امید است که برپایی این جشنواره،گامی در راستای توسعه توانمندی‌های فرهنگی- هنری افراد دارای معلولیت باشد.

جشنواره فرهنگی هنری معلولین زاگرس از اسفند ماه سال 1400 با رایزنی انجمن معلولین باران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به کار کرد.

این جشنواره با همکاری و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل بهزیستی استان کردستان برپا شده و جلسات اولیه با حضور نماینده‌هایی از ادارات نام برده و انجمن معلولین باران برگزار شد.

رونمایی از پوستر و ارائه شیوه نامه و فراخوان در تاریخ 6 اردیبهشت ماه سال جاری در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان توسط مدیر کل‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهزیستی انجام شد.

انجمن باران شهرستان قروه در سال 1379 فعالیت‌های خود را آغازکرد و توانست در سال 1383 مجوز فعالیت‌های خود به عنوان یک بخش خصوصی را از فرمانداری دریافت کند اکنونانجمن معلولین باران با گذشت 15 سال از آغاز به کار خود با سه هزار و 500 عضو فعال یکی از فعال ترین نهادهای خصوصی کشور است.

قروه 90 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.

شناسه خبر 57918