شناسه خبر:57772
1401/4/26 08:46:22

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه حمایت از طرح‌های گلخانه‌ای جزء اولویت‌ها است چراکه افزایش تولید و بهره‌وری پنج تا 6 برابری دارد، گفت: هدف‌گذاری ایجاد 300 هکتار گلخانه انجام شده است.

رضا بهراملو ظهر روز گذشته در نشستی با اصحاب رسانه استان همدان با بیان اینکه کشاورزی با روش‌های سنتی پاسخگو نیست، اظهار کرد: به دنبال امنیت غذایی پایدار هستیم، به این معنا که ضمن افزایش تولید، آب و خاک حفظ شود.

وی با اینکه تولید طبیعت‌محور سرلوحه اقدامات قرار گرفته است، افزود: تولید با شاخصه‌های جدید نیازمند تعامل و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و دور از اقدامات جزیره‌ای است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه فراخوانی در راستای ارائه طرح‌های دانش‌بنیان صادر شده به نحوی که تشکلات و بخش خصوصی ورود کنند، یادآور شد: از صاحبان ایده و ابداعات جدید در راستای افزایش تولید هم‌زمان با حفظ و حراست آب و خاک استقبال می‌شود.

وی در ادامه گریزی به چشم‌انداز تولیدات کشاورزی تا پایان سال 1404 زد و گفت: 27 درصد افزایش تولیدات کشاورزی در کشور و بین 10 تا 15 درصد در استان هدف‌گذاری شده که با ورود دانش فنی، با کمترین مصرف آب و خاک محقق خواهد شد.

بهراملو با بیان اینکه 4/8 میلیون تُن میزان تولید محصولات کشاورزی استان است، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری تولید استان تا پایان دولت سیزدهم 5/3 میلیون تُن است و با درنظر گرفتن شرایط خشک‌سالی تنها به روش علمی می‌توان این میزان افزایش را ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: آب و غذا وابسته به یکدیگر هستند، بنابراین ارتباط تنگاتنگ برای رسیدن به امنیت غذایی الزامی است و می‌توان برنامه‌هایی اعم از مدیریت یکپارچه آب، تولید علمی به‌عنوان نقشه راه و افزایش تولیدات گلخانه‌ای و دام و طیور را مد نظر داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: تاکنون 137 هزار تُن گندم به ارزش 15 هزار میلیارد ریال خرید تضمینی شده و پیش‌بینی می‌شود بین 200 تا 250 هزار تُن گندم در استان خرید شود.

وی با بیان اینکه 50 درصد از اراضی گندم دیم و 30 درصد آبی است، متذکر شد: 690 تا 700 هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه استان بوده که 250 هزار هکتار از این میزان اراضی آبی است.

بهراملو با اشاره به اینکه در محصولاتی چون سیر، سیب زمینی و گردو رتبه نخست کشوری را کسب کردیم، افزود: سیب زمینی با 20 هزار هکتار سطح زیر کشت و متوسط عملکرد 42 تُن در هکتار در با آبیاری قطره‌ای و تیپ تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این محصول هفت کیلوگرم به‌ازای هر متر مکعب آب مصرفی بهره‌وری دارد و جزء محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود و 50 نوع کاربرد دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان یادآور شد: طرح‌های گلخانه‌ای جزء اولویت هستند؛ چراکه افزایش تولید و بهره‌وری پنج تا 6 برابری دارد. بنابراین احداث گلخانه از سیاست‌های سازمان محسوب می‌شود، به‌طوری که هدف‌گذاری 300 هکتار گلخانه انجام شده است.

وی در ادامه به لزوم آموزش کشاورزان اشاره کرد و گفت: 23 هزار بهره‌بردار در آموزش‌های مدون شرکت کردند، چون آموزش کشاورزان تضمین‌کننده طرح‌های جدید جهاد کشاورزی است.

بهراملو با بیان اینکه کشاورزان باید در جریان امور قرار بگیرند، اضافه کرد: دو هزار و 976 روز آموزش به زنان روستایی در راستای اشتغال خانگی اعم از قالیبافی و غیره انجام شده است.

وی در پایان سخنانش به اهمیت پردیس فناوری کشاورزی پرداخت و عنوان کرد: در این پردیس صاحبان ایده حضور دارند و سالانه بالغ‌بر 150 طرح کاربردی ارائه می‌کنند، ضمن اینکه پنج هکتار زمین برای عملیاتی شدن طرح‌های دانش‌بیان دیده شده تا ایده‌ها اجرایی شوند و مورد بررسی قرار گیرند.

شناسه خبر 57772