شناسه خبر:57566
1401/4/21 08:43:02

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه جداسازی فاضلاب از رودخانه‌ها در دستور کار است، گفت: تفکیک فاضلاب 80 درصد رودخانه دره‌مرادبیگ انجام شده و مابقی نیز درحال انجام است.

حسین آذرتکین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمع‌آوری و جداسازی فاضلاب از رودخانه‌های شهر همدان یکی از اقدامات در دست انجام و مورد تأکید شرکت آب و فاضلاب استان است، اظهار کرد: جداسازی فاضلاب از رودخانه دره‌مرادبیگ آغاز شده که با تلاش همکاران تاکنون 80 درصد از کار عملیاتی شده و 20 درصد باقی‌مانده نیز در سال جاری اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جمع‌آوری فاضلاب رودخانه دره‌مرادبیگ در فاز دوم در دو مرحله انجام می‌شود، افزود: مرحله نخست اجرای این طرح، جمع‌‌آوری فاضلاب محله تخته‌سنگ دره‌مرادبیگ و مرحله بعد جمع‌آوری فاضلاب مناطق باقی‌مانده از فاز نخست است؛ ضمن اینکه این پروژه در دو سوی رودخانه به طول 2.5 کیلومتر اجرایی خواهد شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان همدان با بیان اینکه اقدام مذکور در راستای پاک‌سازی رودخانه‌ها و بهره‌وری از فاضلاب جمع‌آوری‌شده انجام می‌شود، گفت: مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده جداسازی فاضلاب از رودخانه‌های موجود در خیابان‌های رکنی و بین‌النهرین تا مسیر منتهی به میدان امام نیز در دستور کار است که این پروژه نیز همانند پروژه پیشین درصورت تخصیص اعتبار، در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه درحال حاضر فاضلاب روان در رودخانه‌های شهر در زمین‌های کشاورزی پایین‌دست شامل دشت بهار و حاشیه شهر همدان نظیر قاسم‌آباد و حسن‌آباد مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: امیدواریم با مجموعه اقدامات انجام‌شده آبیاری با چنین آب‌هایی متوقف شود.

آذرتکین با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از معضلات 60 ساله شهر همدان وجود کانال‌های طاقی‌شکل و انتقال فاضلاب به رودخانه‌های شهر است، گفت: همین امر موجب شده تا امروز تغییر کانال‌های سنتی و اتصال آن‌ها به کلکتور اصلی شهر هزینه‌های زیادی را متوجه شرکت آب و فاضلاب کند.

وی تصریح کرد: ظرف چهار تا پنج سال آتی باید تمام شبکه‌های طاقی به شبکه اصلی شهر متصل شود و رودخانه‌ها عاری از فاضلاب شوند.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان همدان درخصوص اعتبار درنظر گرفته‌شده گفت: با ابلاغ اعتبارات ماده 56 به شرکت آب و فاضلاب استان، نزدیک به 300 میلیارد تومان به جداسازی فاضلاب از رودخانه‌های شهر تخصیص خواهد یافت که با این اعتبار رودخانه‌های موجود در خیابان‌های اصلی شهر همانند بین‌النهرین و رکنی تا میدان بیمه و دیگر رودخانه‌ها عاری از فاضلاب خواهند شد.

وی با بیان اینکه با حمایت استاندار و دادستان استان آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌های شهر در دست انجام است، عنوان کرد: هم‌زمان با مجموعه اقدامات انجام‌شده اجرای شبکه فاضلاب در دو سوی حریم رودخانه‌ها نیز عملیاتی خواهد شد.

آذرتکین تصریح کرد: اکنون نیز هم‌زمان با بازگشایی حریم رودخانه عباس‌آباد تا خیابان منوچهری، ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب درحال انجام است.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب در دو سوی رودخانه‌های مستقر در قاسم‌آباد، حسن‌آباد و خضر نیز به‌زودی عملیاتی خواهد شد، گفت: از آنجا که فاضلاب خانگی ساختمان‌های مستقر در حریم رودخانه‌ها به داخل رودخانه‌ها تخلیه می‌شود، جدا‌سازی این نوع فاضلاب‌ها و انتقال آن به کلکتور اصلی شهر نیز در دستور کار شرکت آب و فاضلاب همدان است‌.

شناسه خبر 57566