شناسه خبر:57412
1401/4/14 09:29:51

نخستین جایزه ملی داستان استان همدان در آستانه روز قلم با برگزاری آیین و معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان روز دوشنبه در آیین پایانی جایزه ملی داستان استان همدان که با رویکرد کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: قلم جایگاه والایی دارد و برای تأیید این نکته می‌توان به کلامی ناب و مقدس از پیامبر اسلام (ص) استناد کرد.
حسن رضانیا با بیان اینکه سه صدا حجاب‌ها و موانع را کنار زده و به پیشگاه الهی می‌رسد، اظهار کرد: صدای گردش قلم‌های دانشمندان به هنگام نوشتن، یکی از این صداها است.
وی صدای گام‌های رزمندگان در میدان جهاد را دومین صدا برشمرد و تصریح کرد: صدای سوم، صدایی است که از چرخش چرخ ریسندگان یعنی صنعت‌گران، بافندگان و تولیدکنندگان به‌وجود می‌آید و همچنین بانوانی که در این عرصه پیشگام باشند.
رضانیا از فضای فرهنگ و هنر به‌عنوان فضایی لطیف نام برد و خاطرنشان کرد: قلم به حیات معنوی انسان‌ها صفا می‌دهد و اصحاب قلم نباید اجازه بدهند نااهلان قلم به دست بگیرند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه پس از انتشار فراخوان و در مهلت مقرر 162 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت: بعد از دو مرحله داوری، دو اثر برگزیده و هشت اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.
مسعود ویژه با تأکید بر اینکه این برنامه با رویکرد آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، افزود: افتخار می‌کنیم در سال‌های اخیر فرهیختگانی در سطح ملی در عرصه نویسندگی از استان همدان مطرح و معرفی شده‌اند.
وی با بیان اینکه اختتامیه جایزه ملی داستان استان همدان با محوریت تجلیل از یکی از این مفاخر ادبی برگزار شد، خاطرنشان کرد: سیدمیثم موسویان در زمینه داستان‌نویسی از نویسندگان برجسته همدان است که سال گذشته در بخش رمان انتخاب کتاب سال جایزه آل‌احمد به‌عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.
در ادامه این آیین هیئت داوران جشنواره متشکل از تیمور آقامحمدی و علی‌اصغر عزتی‌پاک از بین بیش از 160 اثر ارسالی به دبیرخانه، برگزیدگان این جشنواره را در دو بخش برگزیده و شایسته تقدیر معرفی کردند.
بر این اساس آثار الهه حسینی‌شعار از استان همدان، علی شادکام از استان تهران، لیلا امانی از استان همدان شهرستان بهار، محمدرضا مهرآریا از استان کرمانشاه، مهری جعفری از استان اصفهان و سیدحسین حسینی از استان همدان شهرستان بهار به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.
همچنین آثار زهرا کلوندی از استان همدان و نرگس حسینی‌نژاد از استان خراسان رضوی به‌ترتیب به‌عنوان برگزیدگان دوم و سوم معرفی شد.
هیئت داوران جشنواره هیچ‌یک از آثار ارسالی را حائز رتبه اول ندانست.
در ادامه این آیین سیدمیثم موسویان به خوانش بخشی از کتاب «من جانباز نیستم»، روایت احمد پیرحیاتی پرداخت.

شناسه خبر 57412