شناسه خبر:57345
1401/4/12 13:20:44

عبدالباری عطوان با اشاره به احتمال درگیری میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در نتیجه تجاوزات اخیر تل‌آویو به آب‌های سرزمینی لبنان، از خطرناک‌ترین سناریوی پیش روی رژیم صهیونیستی رونمایی کرد.

تحلیلگر عرب در جدیدترین یادداشت خود در روزنامه رأی‌الیوم نوشت: هنگامی که هفته گذشته در جریان سفرم به لبنان با یکی از مقامات ارشد لبنانی نزدیک به حزب‌الله، دیدار کردم، از او پرسیدم که چه زمانی انتظار دارید که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، تهدیدات خود را عملی کند؟

وی با اشاره به احتمال درگیری نظامی میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه، نوشت: مقام نزدیک به حزب‌الله در پاسخ به من گفت که هدف قرار دادن کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌های مقاومت، فرآیندی بسیار ساده است که نیاز به آمادگی زیادی ندارد، ما می‌توانیم با شلیک یک موشک به عنوان هشدار، کشتی مذکور را مجبور به فرار کنیم، اما مقاومت در حال آماده شدن برای اقدامی بزرگ‌تر و وسیع‌تر از انهدام یک کشتی یا مجبور کردن آن به فرار است! وقتی توضیح بیشتری از وی خواستم، لبخندی زد و گفت: فقط باید منتظر بمانید، زیرا شگفتی‌ها بزرگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید!

عبدالباری عطوان در ادامه با اشاره به اعتراف روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به نفوذ موفق یگان دریایی حزب‌الله لبنان به داخل تأسیسات و اماکن حساس دریایی این رژیم، افزود: با توجه به سوابق گذشته در زمینه تحویل موشک‌های ضدزره کورنیت به حزب‌الله لبنان، من تحویل موشک‌های یاخونت به این جنبش لبنانی را دور از ذهن نمی دانم. شاید بسیاری از ما جزئیات زیادی را درباره جنگ 33 روزه علیه لبنان در سال 2006 به یاد نداشته باشیم، اما به خوبی سخنان سید حسن نصرالله در زمان اصابت موشک به کشتی صهیونیستی در دریای مدیترانه، را به یاد داریم تا جایی که حتی فراموش کردن آن بسیار دشوار است.

وی همچنین نوشت: این رخداد در آن زمان موجب ایجاد حیرت و سردرگمی شدید در بین سران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی شد. این صحنه که در خاطره‌ها حک شده است، ممکن است در روزهای آینده با شدت بیشتری تکرار شود، به ویژه اینکه پاسخ رژیم صهیونیستی به درخواست‌های لبنان در ارتباط با مذاکرات دریایی، دلگرم کننده نبوده است و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در نظر دارد در این مساله با وقت کشی اهداف اصلی خودش را دنبال کند.

تحلیلگر برجسته عرب در ادامه نیروهای ویژه تیپ «رضوان» حزب‌الله لبنان که متشکل از نیروهای زبده کماندویی و یگان‌های دریایی آموزش دیده و مسلح است، را یک نگرانی جدی برای رژیم صهیونیستی دانست و گفت: قریب به اتفاق لبنانی‌ها در حال حاضر استفاده از زور را در مقابله با تجاوزات دریایی رژیم صهیونیستی، تأیید و حمایت می‌کنند. لبنانی‌ها قطعاً زیر بار این تحقیر نخواهند رفت. اگر تل آویو به خواسته‌های عادلانه لبنان برای حفظ و بهره برداری از منابع نفتی و گازی اش در دریای مدیترانه، پاسخ ندهند، چهار سناریوی احتمالی وجود خواهد که یک منبع نزدیک به حزب‌الله نیز آن را تأیید کرده است؛ اول: بمباران سکوهای استخراج نفت و گاز رژیم صهیونیستی در شرق دریای مدیترانه، دوم: هدف قرار دادن ناوچه ارتش رژیم صهیونیستی مستقر در نزدیکی آب‌های سرزمینی لبنان، سوم: اعزام نیروهای زبده دریایی از تیپ رضوان، برای ضربه زدن به سواحل و بنادر رژیم صهیونیستی و انجام عملیات تکاوری شهادت طلبانه، چهارم: شعله ور کردن آتش یک جنگ منطقه‌ای که در آن همه اضلاع محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی به طور یکپارچه وارد عمل شوند.

عطوان در پایان تاکید کرد: سید حسن نصرالله چند سال پیش از صهیونیست‌ها خواسته بود، شنا کردن را یاد بگیرند چون شنا در دریا تنها راهکار آنها برای زنده ماندن در صورت آغاز جنگ جدید است، اما با نگاهی به تحولات اخیر در دریای مدیترانه و احتمال شروع درگیری نظامی در آینده نزدیک، دیگر دریا هم گزینه امنی برای صهیونیست‌ها نخواهد بود، الله اعلم!


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 57345