شناسه خبر:57313
1401/4/12 08:44:54

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از انسداد 124 حلقه چاه غیر مجاز طی سه ماه نخست امسال در این استان خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، محمد ضروری اظهار کرد: با مسدودسازی و پُر کردن این تعداد چاه، نزدیک به سه میلیون و 930 هزار متر مکعب در استفاده از آب‌های زیرزمینی جلوگیری به‌ عمل آمده است.

وی افزود: شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین به‌ترتیب بیشترین و کمترین تعداد انسداد چاه‌های غیر مجاز در این مدت را به خود اختصاص داده‌اند و همدان نیز با انسداد حدود 50 چاه غیر مجاز، در رتبه دوم قرار دارد.

ضروری تصریح کرد: با اجرای طرح تعادل‌بخشی از نیمه دوم سال 1393 تاکنون، پنج هزار و 384 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان مسدود و موجب جلوگیری از اضافه‌برداشت بیش از 312 میلیون متر مکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

وی با اشاره به همکاری مناسب دادگستری، پلیس و دستگاه‌های اجرایی برای انسداد چاه‌های غیر مجاز، خاطرنشان کرد: در همین ارتباط امسال با نصب 225 کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی این استان، افزون‌بر 25 میلیون متر مکعب در مصرف آب زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گروه‌های گشت و بازرسی به‌طور شبانه‌روزی دشت‌های استان همدان را بازرسی می‌کنند، افزود: 23 گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان همدان به‌طور شبانه‌روز دشت‌های منطقه را کنترل می‌کنند.

وی اظهار کرد: با چاه‌های مجاز موجود در استان همدان که برداشتی بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز در راستای حفاظت از منابع آبی استان، برخورد می‌شود.

ضروری تأکید کرد: براساس اجرای برنامه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 500 حلقه چاه غیر مجاز دیگر نیز با ظرفیت 15 میلیون متر مکعب، در مناطق مختلف استان همدان شناسایی و مسدود شود.

براساس آخرین آمار، 90 درصد از منابع آب زیرزمینی استان همدان در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش آشامیدنی و بهداشت و دو درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

شناسه خبر 57313