شناسه خبر:57305
1401/4/12 08:33:42

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان رزن با بیان اینکه ساخت‌وساز غیر مجاز موجب افزایش قیمت مسکن و درنتیجه مهاجرت اهالی از روستا به شهر شده است، گفت: 100 هکتار به محدوده شهر رزن اضافه خواهد شد.

علی‌اصغر غفاری‌آثار شنبه در بازدید از ساخت‌وسازهای غیر مجاز در روستاهای این شهرستان، ابراز کرد: تخلفاتی همچون «ساخت‌وساز بدون پروانه، رعایت نشدن اصول ایمنی و استحکام در ساخت بناها، تغییر کاربری در جریان ساخت‌وساز، فقدان نظارت کافی، تراکم ساختمان‌سازی، ارتفاع اضافی بناها و ساخت‌وسازهای خلاف ضوابط به‌صورت پیشروی طولی» موجب ناهنجاری کالبدی در سیمای شهر و روستاها می‌شود.

وی افزود: «ماده یک قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن‌ها» اجرای طرح‌های عمرانی ازجمله ساخت و توسعه معابر، تأمین خدمات شهری، تأسیسات زیربنایی، کنترل و نظارت بر ساخت هرگونه بنا و تأسیسات و دیگر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهری برعهده شهرداری‌ها است.

فرماندار شهرستان رزن در ادامه صحبت‌های خود یکی از دلایل اصلی ساخت‌وساز غیر مجاز در روستاها را کمبود زمین و درنتیجه گرانی آن برای اهالی عنوان کرد و گفت: این مشکل موجب افزایش قیمت مسکن و درنتیجه مهاجرت اهالی از روستا به شهر شده است.

این مقام مسئول افزود: دستگاه‌های خدمات‌رسان هم طبق قانون مجاز به ارائه خدمات به ساختمان‌های خارج از محدوده نیستند که این امر مشکل اهالی را دوچندان می‌کند.

   بازنگری طرح هادی در روستاها در دستور کار قرار دارد

غفاری‌آثار با بیان اینکه برای حل این مشکل راهکاری پیشنهاد و در دست اجرا است، گفت: بازنگری طرح هادی در روستاها در دستور کار قرار دارد که با اجرای بازنگری طرح هادی، زمین‌هایی که در مجاورت روستا بوده و حاصلخیز نیستند را به محدوده روستاها اضافه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: درتلاش هستیم تا این طرح مهم تا پایان سال به سرانجام برسد.

فرماندار رزن با تصریح بر اینکه کمبود زمین در شهر رزن نیز موجب افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و ملک شده، خاطرنشان کرد: 100 هکتار به محدوده شهر رزن اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: از طرفی تعداد چهار تعاونی مسکن طی سال‌های گذشته مشکلات واگذاری زمین‌ برای ساخت داشتند که درتلاش هستیم با همکاری اعضای تعاونی و حل مشکلات آن‌ها، واگذاری زمین‌ها به مردم تسریع شود.

غفاری‌آثار در خاتمه گفت: با اجرای کامل طرح پیشنهادی حداقل تا 30 سال آینده در شهر رزن و در روستاها مشکل کمبود زمین حل می‌شود.

شناسه خبر 57305