شناسه خبر:57142
1401/4/7 09:00:11

سپهرغرب، گروه شهر: فناوری، زندگی مردم امروز را بسیار تسهیل کرده، با این حال مشکلات زیادی نیز پیش روی آن‌ها قرار داده است. حملات سایبری نه‌تنها زیرساخت‌های شهری را به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار داده، بلکه امنیت شهروندان را نیز با تهدید مواجه کرده است.

همواره اخبار زیادی در رابطه با حملات سایبری یا تهدیدهای ناشی از پیشرفت تکنولوژی در سراسر دنیا منتشر می‌شود که تبعات منفی زیادی را در پی دارد. ایجاد اختلال در ارائه خدمات نیروهای امنیتی، رسیدگی به پرونده‌های دادگاهی، پرداخت الکترونیکی هزینه وسایل حمل‌ونقل عمومی، مجوزهای تجاری و به طور کلی، خدمات شهری از مهم‌ترین تبعات حملات سایبری در شهرهای سراسر جهان به حساب می‌آید که همه ساله بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

محدوده حملات سایبری در شهرها همه روزه شفاف‌تر می‌شود؛ به عنوان مثال بخش اعظم این حملات در شهرهای آمریکایی اغلب گریبان‌گیر دولت‌های محلی است که بیشتر نیز مراکز تماس امنیتی عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حملات سایبری اغلب به گسترش باج‌افزار و سایر ابزارهای هکر خارج از سرویس منجر می‌شود و از همین طریق، ایجاد اختلال در شبکه‌های شهری را در پی دارد. بدیهی است که مدیران شهری باید تدابیری اندیشمندانه برای جلوگیری از وقوع حملات سایبری بیندیشند یا دست کم، آمادگی لازم را برای به حداقل رساندن تبعات منفی آن‌ها بر شهرها و شهروندان داشته باشند.

  چرا شهرها در مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر است؟

پیشرفت فناوری و تلاش مدیران شهری برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از آن برای بهبود کیفیت زندگی شهری یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش روزافزون حملات سایبری در شهرها به‌شمار می‌رود. بدیهی است که بسیاری از زیرساخت‌های شهری قدیمی است و قابلیت کافی را برای پیاده‌سازی تدابیر تکنولوژیک ندارد، ضمن این‌که مدیران نیز از مهارت کافی برای ارتقای سیستم‌های شهری برخوردار نیستند. از سوی دیگر، متخصصان فناوری اغلب به جای فعالیت در مراکز کاری مهم، ساعت‌ها زمان خود را صرف سایت‌هایی نظیر آمازون، فیسبوک و گوگل می‌کنند زیرا درآمد حاصل از آن‌ها به مراتب بیشتر از حقوقی است که دولت‌ها به ازای اشتغال در بخش‌های عمومی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

اگرچه امروزه فناوری کیفیت زندگی را در سراسر جهان، به‌ویژه در شهرهای هوشمند، به طور قابل‌توجهی تسهیل کرده، با این حال مشکلات و تهدیدهای زیادی را نیز پیش روی مراکز عمومی و شهروندان قرار داده است. جالب است بدانید که تاکنون، شهرهایی با کمترین پیشرفت فناوری، بیشترین آسیب‌پذیری را از حملات سایبری متحمل شده است و نوع تهدیدی که توسط این حملات برای شبکه‌های حمل‌ونقل هوشمند و سیستم‌های مدیریت جریان ترافیک اتفاق افتاده، شدیدتر بوده است. با وجود پیشرفت روزافزون تکنولوژی و در نتیجه، ایجاد محیط‌هایی با تعامل بیشتر میان خودروها، علائم راهنمایی و رانندگی، خودروهای پلیس و ماشین‌های آتش‌نشانی، چنانچه تدابیری برای مبارزه با حملات سایبری اندیشیده نشود، آن‌گاه این حملات می‌تواند حتی به مرگ بسیاری از شهرنشینان نیز منجر شود.

از سوی دیگر، مدیران کمترین بودجه را صرف امنیت دیجیتالی می‌کنند و در عوض، هزینه‌های زیادی در اختیار فروشندگان خدمات دیجیتالی قرار داده می‌شود که هر یک به نحوی به هوشمندسازی بیشتر شهرها و رونق اقتصادی ناشی از آن کمک می‌کنند.

نتیجه یکی از تحقیقات انجام شده توسط مکینزی، معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی، حاکی است که اینترنت اشیا به‌تنهایی می‌تواند سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی را تا سال 2025 به بیش از 11 تریلیون دلار برساند که این اتفاق می‌تواند به سهم خود، نقش مهمی در رونق شهرها ایفا کند.

  شهرها چگونه می‌تواند با حملات سایبری مبارزه کند؟

اغلب مدیران شهری و قانون‌گذاران توجه خود را بر مبارزه با جرایم سنتی متمرکز می‌کنند در حالی که حملات سایبری همواره در حال افزایش است و تبعات منفی زیادی بر زندگی شهری به جا می‌گذارد. در این رابطه، مدیران شهری باید آگاهی خود را از پیشرفت‌های تکنولوژی افزایش دهند و به اعمال تدابیری برای ایجاد امنیت دیجیتالی بپردازند. به عنوان مثال، همان‌طور که برنامه‌ریزان سان‌فرانسیسکو در آمریکا اقداماتی برای آماده‌سازی شهر در مقابل وقوع زلزله و مدیران توکیو، پایتخت ژاپن، تدابیری برای مبارزه با سونامی پیاده کرده‌اند، برنامه‌ریزان سراسر دنیا نیز باید استراتژی‌هایی برای جلوگیری از حملات سایبری، یا دست کم به حداقل رساندن تبعات منفی ناشی از آن‌ها بر شهرها و شهرنشینان ارائه دهند.

علاوه بر این، مدیران باید نقش مهمی در تضمین امنیت دیجیتالی ایفا کنند تا از این طریق، احتمال وقوع تهدیدهای ناشی از حملات سایبری را به حداقل برسانند. گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از کارکنان مراکز دیجیتالی شهری نسبت به نبود حمایت کافی از سوی مدیران خود شاکی هستند و شهرها و به‌ویژه مراکز اداری مهم را در معرض تهدیدات جدی می‌دانند. بدیهی است که امنیت دیجیتالی نه‌تنها در سخت‌افزارها و نرم‌افزارها اتفاق می‌افتد، بلکه می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی شهری را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه، ایجاد امنیت در این زمینه، یک ضرورت به حساب می‌آید. در این راستا، اعمال قوانین، استراتژی‌ها و بودجه‌ها می‌تواند نقش مهمی در بهبود تصمیم‌گیری‌های مدیران شهری جهت افزایش آمادگی در مقابل حملات سایبری یا واکنش مناسب نسبت به آن‌ها ایفا کند.

از سوی دیگر، در عصر حاضر که اینترنت 5G نیز در حال گسترش است، مدیران باید افرادی لایق را در اداره‌ها استخدام کنند که از تخصص کافی برای به حداقل رساندن احتمال حملات سایبری برخوردار هستند یا حداقل به هنگام وقوع چنین تهدیدهایی، می‌توانند بهترین واکنش‌ها را از خود نشان دهند. جالب است بدانید که در اغلب حملات سایبری که در شهرهای مختلف جهان اتفاق می‌افتد، همواره یک عبارت یعنی «خطای انسانی» تکرار می‌شود که البته، به کار گرفتن افراد متخصص می‌تواند تکرار آن را به حداقل برساند.

مدیران شهری باید حملات سایبری را با دقت بیشتری مورد تمرکز قرار دهند و بکوشند رویکردهایی اثربخش برای مبارزه با حملات امنیتی غیرمنتظره از پیش آماده کنند. شفاف‌سازی داده‌های عمومی می‌تواند بهترین اقدام در این زمینه باشد، زیرا دسترسی محققان، دانشمندان و ساکنان شهری به این داده‌ها می‌تواند به آن‌ها در خلق نوآوری‌ها و افزایش امنیت در فضاهای شهری کمک کند. در نهایت این‌که، مدیران شهری باید به همکاری با یکدیگر بپردازند تا قوانین محلی، ملی و حتی بین‌المللی اثربخشی برای ایجاد استانداردهای امنیت دیجیتالی شکل دهند و همگام با پیشرفت‌های تکنولوژی، امینت سیستم‌ها، خدمات و مردم را تضمین کنند. در این رابطه، برنامه‌ریزان کالیفرنیا قانون خصوصی‌سازی داده‌ها و امنیت دیجیتالی را برای تمام تجهیزات الکترونیکی ضروری کرده‌اند تا از این طریق، مانع از دسترسی افراد سودجو و تغییر داده‌های شخصی مردم و حتی عمومی شهری توسط آن‌ها شوند.

شناسه خبر 57142