شناسه خبر:56830
1401/3/31 08:35:57

سپهرغرب، گروه خبر: کارگردان نمایش «آش آشتی‌کنان» با بیان اینکه هنر نمایش در ارتباط با کودکان می‌تواند نقش مفیدی ایفا و ما را با جهان کودکان و نوجوانان همراه کند، گفت: این نمایش به‌عنوان یکی از آثار شرکت‌کننده در بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مسیر یک زندگی سالم را به نوجوانان می‌آموزد.

محمد جهانپا افزود: قصه این نمایش برداشتی آزاد از کتابی به همین نام اثر کلر ژوبرت نویسنده مسلمان فرانسوی است که درباره دو طایفه درگیر بوده و واسطه‌گری نوه‌های آن‌ها را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: قصه مربوط به دو طایفه یک روستا به‌نام «آش‌آباد» است که سال‌ها به‌دلیل اختلافات دچار دعوا و جنگ هستند و به‌واسطه نوه‌های هر دو گروه، اتفاقات خاصی در روستا می‌افتد که گاه باعث دعوا و گاه باعث آشتی می‌شود.

جهانپا با اشاره به اینکه ژانر نمایش کمدی است، اظهار کرد: نمایش «آش آشتی‌کنان» در بخش مسابقه تئاتر نوجوان جشنواره حضور دارد، اما به نحوی کار شده است که خانواده‌ها هم می‌توانند از دیدن آن لذت ببرند.

کارگردان تئاتر «آش آشتی‌کنان» به اهمیت و ضرورت تئاتر کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: به کمک تئاتر می‌توانیم نسلی را تربیت کنیم که در آینده‌ای نزدیک دیدن تئاتر و حضور در جوامع هنری در سبد خانواده‌اش قرار گیرد و در این مسیر یک زندگی سالم را بیاموزد.

جهانپا با بیان اینکه نقطه قوت «آش آشتی‌کنان» حضور سه نسل از بازیگران صاحب‌نام عرصه هنرهای نمایشی مشهد است، تأکید کرد: با توجه به وقفه دو ساله‌ای که در برگزاری جشنواره افتاد، این گروه نمایشی تلاش کرده آمادگی خود را برای حضور در جشنواره حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه قطعاً روبه‌رو شدن با طیف گسترده‌ای از مخاطبان خستگی را از تن هنرمندان حاضر در جشنواره به در می‌کند، افزود: اینکه نمایش‌ها فقط برای اهالی تئاتر اجرا شود، اتفاق خوبی نیست و حضور مخاطب عام در سالن به گروه‌های نمایشی انگیزه مضاعف می‌دهد.

جهانپا به معرفی عوامل این نمایش پرداخت و گفت: مهدی سیم‌ریز نویسنده، نازیلا نوروزی دستیار کارگردان، امیر سنجرموسوی آهنگسا، حسام‌الدین انوشیروانی طراح نور، مهدی شریفی طراح صحنه، محبوبه سلطانی طراح لباس، وحید ممیزی طراح حرکات و محمد تقی‌نژاد، جلال کریم‌زاده، علیرضا رواندل، پرستش سلطانی، امیراحسان امیرپور، مهشید شریفی، مجید بخششیان و علی ضمیری بازیگران نمایش «آش آشتی‌کنان» هستند.

شناسه خبر 56830