شناسه خبر:56827
1401/3/31 08:31:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر منابع آب شهرستان اسدآباد گفت: عملیات لایروبی و پاک‌سازی مسیر رودخانه «منور تپه» به سمت شهر آجین با بهره‌گیری از چند دستگاه ماشین‌آلات سنگین انجام شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، امین اظهری افزود: با توجه به شرایط خشک‌سالی و احتمال وقوع باران‌های سیلابی، در سال 1401 و به‌منظور کاهش خسارت به اراضی کشاورزی، باغ‌ها، منازل مسکونی و زیرساخت‌ها، چند نقطه حادثه‌خیز رودخانه‌ها نیز شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: به‌تازگی لایروبی بازه‌هایی از رودخانه‌های این شهرستان از محل اعتبارات استانی آغاز شده که تا پایان تیرماه امسال به پایان خواهد رسید.

اظهری تصریح کرد: لایروبی رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به هنگام بارندگی شدید می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش داده و از ورود آب به مناطق اطراف جلوگیری کند و همه‌ساله لایروبی و سامان‌دهی مسیر نقاط بحرانی و حادثه‌ساز در اولویت کاری است.

وی با اشاره به اینکه لایروبی رودخانه منور تپه به طول یک‌هزار و 600 متر به سمت شهر آجین صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: عملیات لایروبی به عرض هشت متر و عمق متوسط 75 سانتی‌متر و حجم خاک‌برداری 9 هزار و 600 متر مکعب، با تلاش نیروهای شرکت آب منطقه‌ای صورت گرفته است.

مدیر منابع آب شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه آزادسازی حریم رودخانه و رفع تصرف‌های صورت‌گرفته یکی دیگر از اهداف این لایروبی است، گفت: با این لایروبی، عملیات انتقال آب به پایین‌دست به‌راحتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: عملیات لایروبی تالاب پیرسلمان نیز با همکاری سازمان محیط‌زیست طی روزهای آینده آغاز می‌شود.

اظهری با اشاره به اینکه لایروبی رودخانه قره‌باغ از دیگر برنامه‌های پیش رو است، اظهار کرد: استخر تغذیه مصنوعی خنداب که نقش مؤثری در تأمین آب آشامیدنی دارد نیز در برنامه‌های آتی شرکت آب منطقه‌ای، لایروبی می‌شود.

شهرستان اسدآباد با بیش از 110 هزار نفر جمعیت، در غرب استان همدان قرار دارد.

شناسه خبر 56827