شناسه خبر:56580
1401/3/25 08:40:59

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی با سفر به شهرستان مهران هم‌اکنون در حال بازدید از پایانه و مرز بین‌المللی مهران است.

سردار احمدعلی گودرزی روز سه شنبه به پایانه مرزی مهران مراجعه و از نزدیک در جریان وضعیت زیرساخت‌های این مرز قرار گرفت.

هدف وی از این بازدید، دیدار با همتای عراقی خود در خصوص نحوه تردد زائران در ایام اربعین امسال جهت سهولت در ورود و خروج و بررسی وضعیت مرزهای دو کشور برای این ایام است.

وی در هشتمین نشست مرزی فرماندهان مرزبانی ایران و عراق با بیان اینکه مراودات مرزبانی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در عالی‌ترین سطح ممکن در سال‌های اخیر قرار داشته است اظهار کرد: ارتباط مرزبانی دو کشور در شرایط فعلی که تهدید و چالش در همه‌ مرزهای دنیا وجود دارد، بسیار بی‌نظیر است.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران افزود: ارتباط بین‌ کلانتران مرزی دو کشور طی سال گذشته تاکنون از لحاظ کمیت و کیفیت افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و در مرزهای طولانی بین ایران و عراق هماهنگی خوب و ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و پیشنهاد می‌کنیم با همتای عراقی در مردادماه 49 روز مانده به اربعین نشست دیگری برای تسهیل در تردد زائران برگزار شود.

سردار گودرزی با اشاره به عقبه فرهنگی دو کشور به‌ویژه از نظر تعلقات به ائمه‌ معصومین (ع) یادآور شد: اربعین امام حسین (ع) یک انقلاب مردمی برای تحقق عدالت بود که در دنیا مانندی ندارد و در این‌ نشست به لحاظ حساسیت موضوع معاونان مرزبانی جمهوری اسلامی و فرماندهان مرزبانی ایلام، کرمانشاه، خوزستان به همراه کلانتران مرزهای شلمچه، چزابه، مهران، سومار، خسروی و قصرشیرین حضور دارند.

وی اضافه کرد: تشکیل این نشست‌ها بین نیروهای ایرانی و عراقی موجب خشنودی دو ملت و تسهیل در رفت و آمد زائران می‌شود که این در نوع خود یک‌ توفیق الهی است و دشمنان از این نشست‌های صمیمانه و برادرانه بسیار ابراز نگرانی می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک بین وزرای کشور ایران و عراق گفت: وزیر کشور عراق در آن نشست قول مساعد برای حذف روادید برای تردد دو هزار نفر در روز را دادند.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها بین چهار تا پنج میلیون نفر از ایران و کشورهای مسلمان در ایام اربعین امسال به عتبات عالیات مشرف می‌شوند که این مهم نیازمند هماهنگی و هم افزایی بیشتر دو طرف است.

سردار گودرزی خواستار تشدید اقدامات کنترلی در حاشیه مرزها برای امنیت بیشتر، فعال بودن مرز به‌صورت شبانه‌روزی و باز شدن‌ مرز خسروی برای کمتر شدن حجم تردد زائران از مرز مهران شد.

وی همچنین خواستار معرفی یک رابط به‌عنوان کلانتر مرز و یا جانشین کلانتر در ایام اربعین شد که در دسترس باشد و گفت: مرزبانی ایران آمادگی دارد از ظرفیت پهبادها برای کنترل مرزهای دو کشور استفاده کند و اخبار و اطلاعات را در اختیار این کشور قرار دهد.

فرمانده مرزبانی ایران اظهار کرد: مشکلی که در ایام اربعین وجود دارد تسهیل در تردد خودروهای کاپوتاژ بخصوص در مرز مهران است که امیدواریم طرف عراقی این‌ مهم را برطرف کند، چرا که افرادی در داخل خاک عراق گم‌ می‌شوند و خواستار ساماندهی مکانی برای این افراد هستیم.

سردار گودرزی در خصوص افرادی که غیرمجاز وارد کشور عراق می‌شوند، نیز گفت: این افراد با هماهنگی به ما برگردانده شوند و امدادرسانی از حیث خودروهای جابه‌جایی و امدادرسانی به زائران بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه کشورمان قربانی تروریسم و مواد مخدر در دنیا است، اضافه کرد: جموری اسلامی ایران تاکنون در این راستا چهار هزار و 800 شهید را تقدیم راه پرافتخار مبارزه با مواد مخدر کرده است.

این فرمانده انتظامی همچنین از همتای عراقی خود خواستار برگزاری نشست در شلمچه، آبادان و اقلیم کردستان برای مبارزه با قاچاق اسلحه شد.

با توجه به محدودیت‌های کرونایی طی دو سال گذشته و بنا به گفته مسئولان کشوری و استانی پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال پنج میلیون زائر از مرز مهران به عتبات عالیات مشرف شوند.

124 هزار و 426 مسافر تبعه ایرانی و خارجی از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه از طریق مرز بین‌المللی ‌مهران (ورود و خروج) تردد کرده‌اند.

در این‌ مدت (فروردین و اردیبهشت ماه) 57 هزار و 662 نفر اتباع ایرانی و 31 هزار و 472 نفر تبعه خارجی از طریق مرز مهران وارد کشور شده اند.

همچنین در این مدت 61 هزار و 87 نفر ایرانی و 29 هزار و 205 نفر از اتباع خارجی از طریق مرز بین‌المللی مهران از کشور خارج شده اند.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود 230 کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشورمان به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور است.

مرز مهران به دلیل امنیت و کوتاهی مسافت یکی از مرزهای پرتردد کشور برای سفر به عتبات عالیات است.

شناسه خبر 56580