شناسه خبر:56525
1401/3/24 08:28:05

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر آمادگی هنرمندان و صنعتگران این شهر برای برگزاری نمایشگاه «هنرصنعت جهانی مبلمان منبت ملایر» هم‌زمان با جام جهانی قطر در جزیره کیش را اعلام کرد و گفت: برپایی این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های هنری و صنعتی این شهرستان است.

«ابراهیم جلیلی» روز دوشنبه در نخستین جلسه کمیته صنایع‌ دستی ستاد دائمی ارتقای شاخص‌های شهر جهانی مبلمان منبت ملایر افزود: برپایی این نمایشگاه در کیش فرصتی مغتنم برای معرفی شاخص‌ها و ظرفیت‌های هنری و صنعتی این شهرستان به‌خصوص در عرصه تولید مبلمان منبت است.

وی با بیان اینکه فعالان این هنرصنعت آمادگی خود را برای حضور پُررنگ در جزیره کیش اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: در جریان سفر معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران به ملایر درخواست خود برای فراهم شدن شرایط حضور فعالان مبلمان منبت این شهر جهت برگزاری نمایشگاه در جزیره کیش هم‌زمان با جام جهانی قطر را ارائه کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: در نشست تخصصی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با فعالان هنرصنعت مبلمان منبت ملایر مقرر شد دستگاه‌های اجرایی مرتبط رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم را برای حضور هنرمندان در جزیره کیش انجام دهند.

جلیلی با بیان اینکه حضور مبلمان منبت ملایر در این عرصه جهانی جنبه تبلیغاتی بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: فعالان مبلمان منبت می‌توانند از طریق فضای مجازی، سایت «ملایر آگِر» و توزیع تراکت و بروشور و دیگر اقدامات تبلیغاتی، برای معرفی هرچه بهتر این هنرصنعت اقدام کنند.

وی تأکید کرد: فعالان مبلمان منبت حتی اگر در خلال برپایی این نمایشگاه فروشی هم نداشته باشند، جذب بازارهای جهانی و معرفی تصویر درستی از این هنر، فرصتی ناب برای صنعت مبلمان منبت ملایر به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین هنرهای صنایع دستی این شهرستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر افزود: این شهرستان دارای ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی است؛ به‌نحوی که پس از کشاورزی، دومین بستر ایجاد اشتغال در این شهرستان مربوط به حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

به گفته جلیلی در این شهرستان 20 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی (در مناطق شهری و روستایی) فعال است که هنر مبلمان منبت مهم‌ترین این رشته‌ و دارای عنوانی جهانی است.

اکنون بیش از 9 هزار استادکار و منبت‌کار در بیش از پنج هزار کارگاه خود درحال فعالیت بوده و بیش از 25 هزار نفر از هنرمندان شهرستان در این رشته مشغول به کار هستند.

«بهمن‌ماه 1398 با تأیید شورای جهانی صنایع دستی و طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مبلمان منبت ملایر در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی قرار گرفت.»

شناسه خبر 56525