شناسه خبر:56455
1401/3/22 08:51:56

سپهرغرب، گروه کاردانش: محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند با کسب دانش فنی و روشی جدید به رفع آلودگی نفتی از آب و خاک بپردازند.

محمدرضا شاه‌محمدی گفت: ما توانستیم در این شرکت با همکاری متخصصان دانشمند با روش میکروبیولوژی آلودگی‌های نفتی را از خاک و آب پاک کنیم.

وی تأکید کرد: به زبان ساده با استفاده از این روش باکتری‌های بومی در مناطق شناسایی و کشت شده و با رها کردن آن‌ها به آب و خاک آلوده به مواد نفتی، باکتری‌ها از آلودگی‌های نفتی تغذیه می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: این باکتری‌ها باعث حذف آلودگی‌های نفتی شده و سپس خودِ باکتری نیز تجزیه می‌شود و علاوه بر رفع آلودگی، هیچ نوع باکتری در آب و خاک دیده نمی‌شود.

شاه‌محمدی افزود: رفع آلودگی‌های نفتی به روش شیمیایی در دنیا و حتی در کشور مرسوم است و به لحاظ اجرایی، هزینه‌ای و رفع کامل آلودگی‌ها قابل قیاس با روش این شرکت نیست.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب پایلوت برای یک شرکت نفتی در جزیره خارگ اجرا شد گفت: موفقیت حیرت‌انگیز این روش طی صورتجلسه ای به تأیید مدیران منطقه و خصوصاً واحد اچ‌اس‌ای رسید.

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: متأسفانه با وجود آلودگی‌های زیست محیطی در خشکی و دریا و جریمه‌های تعیین‌شده توسط محیط زیست برای واحدهای اجرایی عملیاتی در مناطق سکوهای نفتی، استخراج مواد نفتی و لایروبی در مناطق نفت خیز بالاخص در خلیج فارس و دریای خزر مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گفته شاه محمدی با توجه به هزینه‌های مقرون به‌صرفه، این دانش فنی تاکنون از توجه مسئولان برخوردار نشده است.

شناسه خبر 56455