شناسه خبر:56437
1401/3/22 08:23:08

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان بر جذب کامل سهم استان از تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه 1400 تأکید کرد و گفت: از هیچ مدیر دستگاه اجرایی و بانک‌های استان قابل پذیرش نیست که این میزان تسهیلات را نتوانند جذب کنند.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز شنبه در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرد: اگر بهره‌بردار و متقاضی پیگیر دریافت تسهیلات مورد نیاز طرح خود در بانک نیست به سرعت طرح دیگری را جایگزین آن کنید.

وی از مدیران بانک‌های استان خواست مسیر پرداخت تسهیلات را تسهیل کنند و گفت: 100 درصد سهمیه استان از محل تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه باید جذب شود و از هیچ دستگاه و بانکی قابل پذیرش نیست که ریالی از این اعتبارات به مرکز برگشت داده شود.

استاندار کردستان اضافه کرد: بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند هر شب گزارش معرفی و پرداخت تسهیلات را ارائه کنند و هر بانکی با مشکل مواجه است اعلام کند تا در تهران آن را پیگیری کنیم.

دادستان سنندج هم در این جلسه در ارتباط با دستور کار دوم که به مشکل یکی از سرمایه‌گذاران در استان اختصاص داشت، اظهار کرد: این جلسه تخطئه یا تحسین از یک سرمایه‌گذار و تولیدکننده نیست و اگر مسئله حقوقی در گذشته پیش آمده طبق رأی صادر شده از سوی مرجع قضائی باید عمل کرد.

محمد جباری با تأکید بر اینکه خسارت وارد شده به بیت‌المال از سوی هر شرکتی که اتفاق افتد باید جبران شود، افزود: بی‌شک معیار همه ما رونق تولید است و باید موانعی که بر سر راه این مهم وجود دارد برطرف کنیم.

  پرداخت 970 میلیارد ریال تسهیلات تبصره 18 در کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه اظهار کرد: از محل تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه سال 1400، 113 طرح به مبلغ پنج هزار و 980 میلیارد ریال به بانک‌های عامل در استان معرفی شده است.

بختیار خلیقی اضافه کرد: تاکنون 970 میلیارد ریال تسهیلات از محل مذکور پرداخت شده و 330 میلیارد ریال طرح هم در بانک‌های استان در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات تبصره 18 در استان بانک‌های صنعت و معدن، ملت و توسعه تعاون هستند، اعلام کرد: ملاک سهمیه اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه 1401 میزان جذب تسهیلات این محل در سال 1400 است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در ارتباط با میزان جذب و پرداخت تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه 1400 وضعیت استان مطلوب نیست، اظهار کرد: در مجموع از محل‌های مختلف تاکنون دو هزار و 118 طرح به ارزش بیش از یک هزار و 800 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات در استان مصوب شدند.

محمد مشیرپناهی با اشاره به اینکه تاکنون کمتر از 20 درصد مجموع ارزش طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است، افزود: ضمانت و میزان آورده شخصی ازجمله دلایل مطرح شده بانک‌های استان برای عدم پرداخت تسهیلات به متقاضیان اعلام شده است.

وی اضافه کرد: هر متقاضی 15 روز فرصت دارد مدارک مورد نیاز دریافت تسهیلات را به بانک تحویل دهد لذا بانک‌ها باید در صورت عدم پیگیری از سوی متقاضیان به دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعلام کنند تا طرح جایگزین معرفی شود.

در این جلسه معرفی 11 طرح برای دریافت تسهیلاتی به ارزش بیش از 774 میلیارد ریال از محل رونق تولید توسط بانک‌های صادرات، آینده، سپه و تجارت بررسی و تصویب شد.

شناسه خبر 56437