شناسه خبر:56355
1401/3/19 09:40:20
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در اراک:

یک میلیارد قطعه طیور مورد نیاز کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین شد

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی: انتخاب 66 تولیدکننده بخش کشاورزی مرکزی به‌عنوان قهرمانان استانی و 5 نفر به‌عنوان قهرمانان ملی

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیش از یک میلیارد قطعه طیور مورد نیاز مردم کشور سال گذشته توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و تأمین شد.

حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم روز چهارشنبه در آیین تجلیل از قهرمانان تولید کشاورزی استان مرکزی در اراک افزود: کشور به برکت انقلاب اسلامی و فعالان این حوزه، در زمینه تولید گوشت سفید، قرمز و آبزیان به خودکفایی رسیده است.

وی ادامه داد: 500 کشتارگاه صنعتی در کشور وجود دارند که وظیفه تولید گوشت قرمز و سفید مورد نیاز کشور برعهده آن‌ها است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: با تلاش سازمان دامپزشکی کشور اکنون سلامت، بهداشت و مسائل شرعی و فقهی تولیدات دامی تأمین شده‌ است.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: امنیت تولید که زیربنای جامعه است، اکنون توسط سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی با یادآوری اهدای 6 هزار و 200 شهید توسط استان مرکزی در راه اسلام و قرآن، افزود: وجود این شهدای گران‌قدر در این استان بهترین سند از جایگاه جهاد و اجتهاد در استان مرکزی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: تولید مبتنی بر دانش‌بنیان بودن و اشتغال‌آفرینی در جامعه مصداق برجسته جهاد در راه خدا است و باید همه در این مسیر همراهی و کمک لازم را داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: امروزه تولید در مقابل مصرف قرار دارد و مصرف‌گرایی در نزد بزرگان مورد نکوهش قرار گرفته و تولید و تولیدگر نیز دارای مقام عظیم و برجسته است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه مصرف‌گرا تحت سلطه هر بیگانه‌ای قرار می‌گیرد و در فرهنگ دینی و قرآنی تولید در عرصه کشاورزی و صنعتی از جایگاه ممتازی برخوردار است و جامعه همواره باید درصدد تولید باشد.

استاندار مرکزی نیز در این نشست از تجهیز 800 نانوایی این استان به سامانه پایانه‌های فروش سیستمی نان خبر داد و گفت: در راستای پرداخت یارانه غیر مستقیم به فاصله تولید تا مصرف این نانوایی‌ها در شهرستان‌های اراک، ساوه و زرندیه به این سامانه تجهیز شده‌اند.

«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: این طرح به‌صورت آزمایشی در استان مرکزی به‌عنوان چهاردهمین استان کشور آغاز شده‌ است.

وی ادامه داد: مقابله با ویروس کرونا سال گذشته مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم برای رفع دغدغه‌های مردم بود و با تلاش‌های انجام‌شده این بیماری اکنون مهار شده و کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد.

استاندار مرکزی اصلاح نظام یارانه‌ها را ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال جاری عنوان کرد و گفت: پرداخت یارانه در کشورهای مختلف به سه روش پرداخت یارانه به تولیدکننده، مصرف‌کننده و زنجیره تولید تا مصرف انجام می‌شود.

مخلص‌الائمه افزود: در روش چهارم پرداخت یارانه‌ها در کشور که از دهه‌های گذشته آغاز شده و از سال 97 تاکنون و آغاز طرح پرداخت یارانه 42 هزار ریالی و ارز جهانگیری، این مهم به واردکنندگان، دلالان و تولیدکنندگان کشورهای دیگر پرداخت شد.

وی یادآور شد: هشت میلیارد دلار ارز 42 هزار ریالی سال گذشته برای واردات و تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافت که این منابع مالی در پنج ماه نخست سال هزینه شد.

استاندار مرکزی افزود: 15 میلیارد و 600 میلیون دلار ارز توسط دولت سیزدهم با قیمت 42 هزار ریال سال گذشته برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تأمین و هزینه شد.

مخلص‌الائمه گفت: 72 میلیارد دلار ارز 42 هزار ریالی از سال 97 تاکنون برای تأمین کالاهای اساسی تأمین و هزینه شده‌ است.

وی ادامه داد: درصورتی که این طرح ادامه می‌یافت، امسال باید 25 تا 30 میلیارد دلار ارز 42 هزار ریالی برای تأمین کالاهای اساسی کشور اختصاص می‌یافت که این مهم برای هیچ دولتی امکان‌پذیر نبود.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: مردم در اجرای طرح سامان‌دهی یارانه‌ها همراهی و همکاری مناسبی با دولت داشتند که جای تقدیر دارد.

وی یادآور شد: در اسفندماه سال گذشته رئیس‌جمهوری سند تحول دولت مردمی را در 244 صفحه، 9 فصل و 37 موضوع بخشی و فرابخشی ازجمله کشاورزی و آب به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد، در این سند 134 چالش بررسی شده که چهار چالش مربوط به بخش کشاورزی است.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در این سند 10 چرخش تحول‌آفرین نام برده شده که انتظار است در پایان اجرای این سند که یک افق سه‌ساله بوده، یک‌هزار و 23 برنامه برای تحول سامان‌دهی شود.

مخلص‌الائمه گفت: این سند تعریف افق زمانی را به‌طور کامل جابه‌جا کرده، به‌طوری که لازم است 237 اقدام تا پایان 1401 به‌طور کوتاه‌مدت، 628 اقدام در بازه زمانی میان‌مدت تا پایان سال 1402 و 236 اقدام نیز در بازه زمانی بلندمدت تا پایان دولت سیزدهم سامان‌دهی شود.

وی اضافه کرد: اولویت نخست دولت اجرای برنامه‌های این سند است، اما موانع و مسائلی به‌عنوان چالش و مشکل وجود دارد که بخشی از آن‌ها در چهارچوب مسائل استان قابل رصد و حل بوده و نیاز به رفع در سطح ملی نیست و نیاز است دستگاه‌های متولی در سطح استان برای رفع مشکلات مذکور گام بردارند و درصورت نیاز از سوی استاندار، اختیاراتی تفویض می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 66 تولیدکننده بخش کشاورزی این استان به‌عنوان قهرمانان تولید استانی و پنج نفر به‌عنوان قهرمانان تولید در سطح ملی انتخاب شده‌اند.

«علی صفری» افزود: تجاری‌سازی و بازار محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ازجمله حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید و اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است.

وی با یادآوری وجود مازاد شیر خام در استان مرکزی، ادامه داد: درصورت نبود صنایع تبدیلی استان در زمینه فرآوری این محصول با مشکل مواجه می‌شد که تقویت و توسعه این صنعت در استان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری، حمایت هدفمند از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، اصلاح الگوی کشت، سامان‌دهی اراضی کشاورزی و توسعه کشت قراردادی از دیگر اهداف این سازمان است.

در این آیین با حضور استاندار مرکزی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور و برخی مسئولان استانی این استان از 66 قهرمان استانی و پنج قهرمان تولید بخش کشاورزی در سطح ملی تقدیر شد.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره‌بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

شناسه خبر 56355