شناسه خبر:56232
1401/3/17 09:09:16
رئیس کمیسیون‌ برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

بودجه سال ١4٠١ عملیاتی، مردمی و ضد تورمی

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون‌ برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال ١4٠١ بودجه حفظ نظام، مردمی و ضد تورمی است، گفت: این بودجه قوی، تحقق‌یافتنی و عملیاتی است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، «حمیدرضا حاجی‌بابایی» روز چهارشنبه در آیین اختتامیه اجلاس سراسری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: بودجه 1401 در لایحه، ١٣٧ هزار میلیارد تومان کسری منابع داشت که در بودجه مصوب و در تراز بودجه اعلامی، کسری صفر بود و این امر با خلق منابع محکم رقم خورد.

وی افزود: منابع پایدار است و سقف بودجه را افزایش ندادیم؛ یک بودجه ضد تورمی است که در آن دولت را موظف کرده‌ایم بانک مرکزی چاپ پول و برداشت دلار نداشته باشد و پول پُرفشار را وارد جریان اقتصادی کشور نکند. دولت نیز موافق این موارد بوده است و با تحمل سختی‌ها، کمک کرد تا بودجه کشور تورم‌زا نباشد، ازاین‌رو اگر تورمی است، از ناحیه بودجه نیست.

رئیس کمیسیون‌ برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته یکی از عوامل مهم تورم، خود بودجه بود و به‌خاطر افزایش سقف و افزایش چاپ و فروش رخ داد؛ بنابراین این بودجه مردمی بوده و یکی از جلوه‌های آن صندوق بیمه روستاییان است. ازاین‌رو مساعدت دولت و مجلس باعث می‌شود که به اندازه ١٠ سال گذشته، تعداد بیمه‌شدگان را دو برابر افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در بودجه 1401 انجام شده، گفت: برای نخستین‌بار صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج با پنج هزار میلیارد تومان تشکیل شد که یک‌هزار و 500 میلیارد تومان در اختیار صندوق قرار گرفته تا یک میلیون نفر را زیر پوشش قرار دهد و 20 هزار میلیارد تومان نیز وام قرض‌الحسنه قرار داده‌ایم.

حاجی‌بابایی بیان کرد: نباید در کشور کسی با بیماری صعب‌العلاج بی‌پول باشد، امسال این امر تحقق یافت؛ همچنین هفت هزار میلیارد تومان برای بیمه درمان 6 میلیون نفری که هیچگونه بیمه‌ای ندارند، اختصاص یافته تاکنون سه میلیون نفر بیمه شدند.

وی اضافه کرد: پایگاه ایرانیان را موظف کردیم تا فهرست افرادی که وضع خوبی ندارند و زیر پوشش ارگانی نیستند را استخراج کنند و در اختیار دولت قرار دهند تا مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته رئیس کمیسیون‌ برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی، اقداماتی ازجمله تعرفه پرستاری که 16 سال معطل مانده بود نیز اجرایی شد؛ اکنون برای 400 هزار علاقه‌مند به سربازی، ١٠ هزار میلیارد تومان منابع درنظر گرفته شد تا خانواده‌های آن‌ها هزینه سربازان را پرداخت نکنند.

وی با بیان اینکه در سال ١4٠١، 5٠٠ هزار میلیار تومان یارانه می‌دهیم، گفت: همه این رقم از فروش بنزین تحقق می‌یابد؛ 636 هزار میلیارد تومان برای حامل‌های انرژی است.

حاجی‌بابایی بیان کرد: ٣٣٠ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت است که اجناس گران نشود تا پایان ماه کارت الکترونیک در اختیار مردم قرار می‌گیرد که آنان را از نیازها و کالاهای اساسی بیمه کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال ١4٠٠، 17 میلیارد دلار هم نفت فروخت و به همین رقم نیز ارز چهار هزار و 200 تومان خرج کرد؛ در این دولت مقرر شد که بانک مرکزی اجازه ندارد پول نفت را برای کالای اساسی بخرد و باید از بازار آزاد دلار را بخرد که این امر تورم ایجاد نمی‌کند.

رئیس کمیسیون‌ برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سختی‌ها مردم را اذیت می‌کند اما نشان می‌دهد دولت روی ریل حرکت می‌کند، گفت: دولت و مجلس همه قدرت خود را به‌کار گرفتند تا مردم اذیت نشوند، اگر سختی است، باید مدیریت شود؛ ازاین‌رو باید به سمتی حرکت کنیم که به مرور زمان ثروت مملکت عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد (از روستایی تا شهری)، حق زندگی برای همه ملت است.

وی افزود: از 500 هزار میلیارد تومان یارانه، 71 هزار میلیارد صرف خرید گندم می‌شد، یارانه انواع و اقسام مختلف دارد؛ در کشور ١٣ میلیون تُن گندم می‌خریم که برای نانوایی هر کیلو 66٠ تومان و برای دولت ١5 هزار تومان تمام می‌شد و با این گندم همه کشورها را تأمین می‌کردیم، این درحالی است که در کشور فقط هشت میلیون تُن مصرف می‌کنیم.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه باید به شکلی عمل کنیم که اذیت مردم پایان یابد، گفت: شورای هماهنگی اقتصادی در گذشته دو ماه یکبار تشکیل می‌شد، اما اکنون هفته‌ای یک‌بار تشکیل و برنامه‌ها به‌سرعت اجرا می‌شود تا مشکلات را رفع کنیم.

وی ادامه داد: گاهی یک دولت زیر مشکلات می‌ایستد و دیگری از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند.

رئیس کمیسیون‌ برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز چهار هزار و ٢٠٠ تومانی برای مردم حذف نشد، گفت: این ارز برای دولت حذف شد؛ دولت مکلف است دارو و نان را در اختیار مردم قرار دهد و اکنون در زنجان طرح نان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: 583 هزار تُن ماکارونی کشور به خارج صادر شده و دلار 30 تومانی گرفته‌اند، درحالی که آرد آن چهار هزار و 200 تومانی بوده است.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه مردم باید از اقدامات دولت اطمینان یابند، گفت: حرکت دولت برای این است که شرایط اقتصادی کشور بهتر شود، اگر مردم متوجه شوند که کار دولت دلسوزی است، در همه موارد همراهی خواهند کرد.

وی ابراز کرد: هیچ راهی جز اصلاح ارز نبود، پرداخت یارانه نقدی نیز هیچ‌وقت کار خوبی نیست و مردم باید قوی شوند.

رئیس کمیسیون‌ برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پوشش بیمه‌ای روستاییان، گفت: صندوق بیمه روستاییان تیم قوی و کارآمدی دارد که باید در روستاها مشکلات را حل کند و جامعه بیمه‌ای افزایش یابد.

وی افزود: باید اقدامات مدیریتی اعمال شود تا از این وضعیت خارج شویم و سختی‌های مردم طی سال‌های گذشته کاهش یابد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: امسال سال دانش‌بنیان و تولید است؛ در همین راستا بودجه این بخش دو برابر افزایش یافته، همچنین در بودجه 100 هزار میلیارد تومان برای تولید کلان در استان‌ها و 60 هزار میلیارد تومان برای تولید خُرد در روستاها در نظر گرفته شده است.

شناسه خبر 56232