شناسه خبر:56229
1401/3/17 09:05:58

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر از بازدید 18 هزار گردشگر طی تعطیلات چند روز گذشته از این جاذبه طبیعی خبر داد و گفت: حضور این میزان گردشگر نویدبخش رونق گردشگری در استان همدان و این منطقه است.

کریم ملکی روز دوشنبه اظهار کرد: استقبال هم‌وطنان در این تعطیلات از مجموعه طبیعی و تاریخی غار علیصدر بسیار چشمگیر و بعد از تعطیلی طولانی‌مدت ناشی از کرونایی قابل توجه است.

وی با بیان اینکه فصل گردشگری استان همدان با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه 6 ماهه اول سال است، خاطرنشان کرد: غار علیصدر از 26 اسفندماه سال گذشته تا ششم خردادماه جاری 13 میلیارد تومان درآمد از محل بازدید گردشگران داشته که 9 میلیارد و 900 میلیون تومان آن هزینه نگهداری و ارائه خدمات شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر بازدیدکنندگان غار گردشگران داخلی هستند، افزود: در این مدت میزبان تعدادی گردشگر خارجی از کشور عراق نیز بودیم و توسعه گردشگری خارجی نیز با توجه به ارزآوری آن در دستور کار قرار دارد.

 221 هزار نفر از مناطق گردشگری و اماکن تاریخی استان همدان دیدن کردند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: بیش از 221 هزار نفر از اسفندماه سال گذشته تاکنون با سفر به این استان از مناطق و جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، تفریحی و تاریخی این دیار دیدن کرده‌اند.

علی خاکسار افزود: در این میان، جاذبه‌های تاریخی استان همدان با بیش از 80 هزار گردشگر، بیشترین آمار بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه همچنین در این مدت 23 هزار گردشگر در استان همدان اقامت داشته‌اند، اظهار کرد: چهار هزار و 600 گردشگر از این تعداد در هتل‌ها و مابقی نیز در مجتمع‌های گردشگری، میهمانپذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها، ‌اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌مسافرها و اقامتگاه‌های موقت استان همدان اسکان داشته‌اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تصریح کرد: مجموعه تفریحی غار علیصدر، کتیبه‌های گنجنامه، تپه عباس‌آباد، آرامگاه بوعلی، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه در صدر بازدید و علاقه گردشگران در جریان سفر به استان همدان قرار دارد.

استان همدان دارای یک‌هزار و 850 اثر تاریخی، تفریحی و توریستی است.

آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانی این استان بوده که همه‌ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

سنگ‌نوشته‌های گنجنامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب‌انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.

علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است که دارای طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان محسوب می‌شود و زمین‌شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (190–136 میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند.

این جاذبه گردشگری بیست‌وسومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 15 دی‌ماه 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

شناسه خبر 56229