شناسه خبر:55835
1401/3/5 09:13:43

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: فرماندار شهرستان فامنین با بیان اینکه 500 میلیون کفاف تکمیل پروژه نیمه‌کاره فرمانداری فامنین را نمی‌دهد، گفت: برای تکمیل این پروژه به بیش از 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

همواره شاهدیم دولت‌مردان با هزار سلام و صلوات برای اجرای یک پروژه با کلنگ گل‌کاری‌شده، اقدام به آغاز یک طرح کرده و با اعلام اعتبار و زمان‌بندی آن امید را در دل اهالی آن شهر یا روستا می‌کارند، اما با گذشت سال‌ها این چشم‌انتظاری اهالی بوده که تنها عایدی و ره‌آورد این کلنگ‌زنی‌ها است.

برای نمونه می‌توان به پروژه‌های نیمه‌کاره شهرستان فامنین اشاره کرد که قدمت این پروژه‌ها در برخی موارد به زمان تبدیل شدن این بخش به شهرستان بازمی‌گردد؛ زیرا فامنین در سال 88 تبدیل به شهرستان شد، شهرستان شدن این بخش برای اهالی خوشایند بود و بر آن بودند که با این اقدام به زودی بخش آن‌ها دچار تحولات بزرگی شده و وضعیتش بهبود یابد.

به‌طوری که با توجه به پراکندگی ساختمان‌های اداری در شهرستان فامنین و همچنین وضعیت نامطلوب برخی از این ساختمان‌ها، احداث سایت اداری فامنین به پیشنهاد استانداری همدان آغاز شد.

این سایت قرار بود در یک مجموعه همه ادارات شهرستان فامنین را دربرگیرد تا مسائل اداری مردم آن در یک سایت واحد پیگیری و حل‌وفصل شود.

اما این سایت از زمان کلنگ‎‌زنی و اقدامات جزئی که در آن انجام شده است، تاکنون بلاتکلیف مانده و مردم همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده مسئولان و نمایندگان مجلس هستند.

بنابراین با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دمیده شدن بارقه‌های امید از سوی دولتی با شعار مردمی بودن، بر آن شدیم تا با صمد جلیلوند، فرماندار این شهرستان درخصوص پروژه‌های این‌چنینی نیمه‌کاره و اولویت‌های در دستور کار وی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار شهرستان فامنین با بیان اینکه به محض ورود به شهرستان در تصدی فرمانداری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره مکاتبات لازم هم با دستگاه‌های مرتبط هم با مدیریت ارشد استان انجام پذیرفته است، گفت: به‌جد پیگیر تغییر وضعیت این پروژه‌ها هستیم.

صمد جلیلوند با تأکید بر اینکه پیگیری‌ها به‌ویژه برای ساختمان فرمانداری از اولویت بیشتر برخوردار است زیرا درحال حاضر ساختمان در اختیار فرماندار هم به‌لحاظ امنیتی هم به‌لحاظ فیزیکی نامطلوب است، خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌ها یک روز قبل از عید اعتباری از سوی استانداری به مبلغ 500 میلیون تومان برای این پروژه تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه این اعتبار از طریق سازمان برنامه در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته، ابراز کرد: با این وجود تلاش‌ها و پیگیر‌ی‌ها منتج به نتیجه مطلوب یعنی آغاز به کار از سوی پیمانکار نشده است.

فرماندار شهرستان فامنین در پاسخ به چرایی این رویکرد تشریح کرد: عنوان می‌شود پیمانکار یک‌سری مطالبه دارد که با 500 میلیون تومان نمی‌توان کاری را پیش برد و حداقل برای تکمیل این پروژه به بیش از 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جلیلوند با اشاره به اینکه درحال حاضر تا مرحله سفت‌کاری و بخشی از نازک‌کاری پروژه پیش رفته‌ایم، تصریح کرد: یقیناً پس از تکمیل عملیات عمرانی نیازمند تجهیزات اداری و نیز سیستم آسانسور و تکمیل زیرساخت‌های مربوط به برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و اعتبارات بیشتری هستیم؛ بنابراین همچنان در کش‌وقوس با پیمانکار پروژه قرار داریم. دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره نیز برای پیگیر جهت گرفتن اعتبار در سفر استانی ریاست‌جمهوری احصا و دیده شده است.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما در گام نخست دانش‌بنیان کردن تولید به‌ویژه در بخش کشاورزی است، اذعان کرد: از آنجا که در شهرستان وضعیت آب و تأمین آن نامساعد است، به دنبال این هستم که درصورت امکان نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کنیم؛ بنابراین پیگیری‌ها با همراهی جهاد کشاورزی شهرستان در دستور کار است تا از کشت‌های پُرآب‌بر کاسته و به سمت توسعه گلخانه پیش برویم.

این مدیر ارشد شهرستانی با تأکید بر اینکه هم‌زمان با تعیین اولویت از دوستان مرکز علم و فناوری و نیز مرکز تحقیقات کشاورزی برای همکاری در این زمینه دعوت به‌عمل آوردیم، بیان کرد: درواقع به دنبال آن هستیم هم در بخش کشاورزی و هم صنعت اشتغال‌زایی کرده و این مهم با تکیه بر دانش اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در این راستا یک پروژه گلخانه 25 هکتاری در دستور کار داریم، افزود: درصورت راه‌اندازی این شهرک گلخانه‌ای شاهد تحولی مناسب در بخش کشاورزی خواهیم بود و درعین‌حال می‌توان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) و الگو در مناطق روستایی و دیگر نقاط شهرستان بهره برد تا وضعیت اشتغال بخش کشاورزی در فامنین بهبود پیدا کند.

جلیلوند با بیان اینکه در بخش صنعت نیز ما منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد را داریم، افزود: متأسفانه این منطقه با وجود اینکه چیزی بیش از 10 سال است که مصوبات لازم را دریافت کرده، تاکنون شاهد کاری مؤثر که منجر به ایجاد واحدی در آن شده باشد، نبوده‌ایم؛ البته از آنجایی که طرح ملی است، یک‌سری از کارها به‌صورت نیمه‌تمام همچون بحث انتقال پساب از تصفیه‌خانه و ایجاد زیرساخت‌ها و غیره انجام شده، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس برای بررسی مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب جلسات متعددی را با دوستان شرکت شهرک‌ها چه در استان چه در سطح شهرستان‌ها داشتیم.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر این منطقه در شهرستان ناحیه صنعتی نگارخاتون را نیز داریم، افزود: خوشبختانه این ناحیه صنعتی به‌لحاظ تولید قطعات کشاورزی و نیز ماشین‌آلات و تجهیزات از پیشرفت خوبی برخوردار است؛ به‌نحوی که بخش اعظمی از قطعات از سوی شرکت شهرک‌ها به صنعتگران واگذار شده که درحال حاضر نسبت به ساخت‌وساز ابنیه خود اقدام کرده و درعین‌حال زیرساخت‌های آن نیز در دستور پیگیری قرار دارند تا بتوانیم به‌زودی در این مکان شاهد یک برنامه افتتاحیه باشیم.

فرماندار شهرستان فامنین با تأکید بر اینکه به‌صورت هفتگی و گاه روزانه مسائل‌ و مشکلات این ناحیه صنعتی رصد می‌شود تا اگر در جایی گره‌ای وجود دارد آن را باز کنیم، تشریح کرد: در بخش کشاورزی با وجود اینکه شهرستان فامنین در بحث تولید یونجه جزء سرآمدان کشور است، به‌لحاظ آب‌بر بودن این محصول به دنبال محدود کردن آن و ارائه کشت جایگزین از سوی کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی هستیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، با وجود اینکه فامنین به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی جزء شهرستان‌های استراتژیکی ازنظر مواصلاتی است، متأسفانه پس از گذشت سال‌ها همچنان از آن به‌دلیل کمبودها به‌عنوان منطقه محروم یاد می‌شود؛ بنابراین ذکر این پرسش ضروری است که چرا در دهه چهارم انقلاب با وجود تمامی موهبت‌های موجود این شهرستان نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند؟

با رصد موضوعات و مشکلات عنوان‌شده به نظر می‌رسد عمده مشکلات شهرستان در حوزه زیرساختی است و مدیران فامنین باید نسبت به اولویت‌بندی مسائل و مشکلات اقدام و از تمام توان و امکانات برای تحقق شعار سال استفاده کنند که گویی این مهم با توجه به آنچه فرماندار شهرستان عنوان کرد، از سوی دولت‌مردان مورد توجه قرار گرفته و می‌توان برای این شهرستان آینده مناسبی را در بخش صنعت و کشاورزی ترسیم کرد.

شناسه خبر 55835