شناسه خبر:55797
1401/3/4 10:12:42

سپهرغرب، گروه خبر: شمارش معکوس بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی در شهرستان خمین آغاز شده که این مهم شاه‌کلیدی حیاتی در توسعه اقتصادی زادگاه امام راحل خواهد بود و می‌تواند تحول چشمگیری در زمینه اشتغال و چرخش مالی این شهرستان ایجاد کند.

دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های کاری خود را حمایت همه‌جانبه از بخش تولید قرار داده و با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، اکنون نوبت آن است که خمین بر ریل توسعه متوازن قرار گرفته و طعم ثمرات اقتصادی و بهبود شاخص‌های زیستی و اقتصادی را بچشد.

دولت‌ها در جمهوری اسلامی حلقه‌های زنجیره موفقیت را برهم می‌تنند و اکنون تداوم حمایت‌ دولت‌مردان سیزدهم نویدبخش اهتزاز پرچم تولید و صنعت در خمین است.

یکی از مشکلات جدی کشور که در سال‌های اخیر با وجود همه تلاش‌ها هنوز نمود دارد، اشتغال جوانان است و باید با جهش در تولید و باز کردن بسترهای نو در عرصه اقتصادی و کسب‌وکار، گام‌های مستحکم و ماندگاری در اشتغال‌زایی برداشت.

خمین واقع در نوار جنوبی استان مرکزی، زادگاه امام راحل است که در چهار دهه حیات پُربرکت نظام اسلامی آن‌گونه که باید، نتوانسته روند توسعه صنعتی را سپری کند و اقتصاد متکی بر کشاورزی این شهرستان در سال‌های اخیر به‌دلیل بروز خشک‌سالی شکننده و معیشت و اشتغال مردم با مشکلاتی مواجه شده است.

صنعت پتروشیمی خمین می‌تواند التیام‌بخش مشکلات جدی اقتصاد این شهرستان شود و در بهبود سازوکارهای اقتصادی و صنعتی خمین نقش‌آفرینی کند و رونق تولید و چرخش مالی مؤثر را برای زادگاه معمار کبیر انقلاب به ارمغان آورد.

امتیاز معافیت مالیاتی 13 ساله صنعتی برای رهایی زادگاه امام راحل از محرومیت، بیکاری و کاهش درآمد اقتصادی، محرک مؤثری بود که توانست به توسعه صنعت خمین شتاب بخشد و رغبت و تقاضای سرمایه‌گذاری در این شهرستان را تقویت کرد و تداوم اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در این شهرستان با کاهش قیمت زمین در شهرک و نواحی صنعتی به کمترین میزان در سطح کشور و اتصال محور ارتباطی شهرک صنعتی به مرکز استان و راه‌‌های ارتباطی کشور باید محقق شود تا خمین همچنان نگین ارزشمندی با مزایای بالا برای سرمایه‌گذاران باشد و روزبه‌روز پله جدیدی را در موفقیت طی کند.

صنایع شیمیایی بعد از خودروسازی و صنایع غذایی به‌عنوان سومین پایگاه پُررونق تولید در کشور مطرح است و ساخت و تجهیز صنایع پتروشیمی در خمین با نقش سرحلقه تأمین مواد مصرفی و خوراک صنایع زیردستی شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی و غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند جهش در تولید داخلی را برای کشور و این شهرستان رقم بزند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پارسال در بازدید از واحد پتروشیمی خمین گفت: شکل نگرفتن صنایع پایین‌دستی حوزه پتروشیمی موجب می‌شود که محصولات این صنعت نیمه‌خام صادر شود.

سیدرضا فاطمی‌امین ادامه داد: پلی‌پروپیلن محصول ارزشمند پتروشیمی است و سالانه 900 هزار تُن از این محصول در کشور تولید می‌شود که با نیاز بازار داخلی همخوانی دارد.

وی بیان کرد: واحد پتروشیمی خمین سبب ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال می‌شود.

سرپرست برنامه‌ریزی مجتمع پتروشیمی خمین گفت: عملیات اجرایی پتروشیمی خمین از سال 96 با گرفتن مجوزهای لازم زیست‌محیطی آغاز شد و نصب تجهیزات با خرید از کشور نروژ آغاز شد.

محمدجواد کاظمی افزود: عملیات ساخت و نصب پتروشیمی خمین در سال گذشته تکمیل و تولید آزمایشی این واحد صنعتی از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

وی ادامه داد: با آغاز به کار این پتروشیمی 350 فرصت شغلی مستقیم و یک‌هزار و 200 شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

کاظمی اظهار کرد: با هدف جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی، 15 هزار میلیارد ریال در شهرستان خمین سرمایه‌گذاری شده است.

سرپرست برنامه‌ریزی مجتمع پتروشیمی خمین تأکید کرد: تولید پلی‌پروپیلن در مجتمع پتروشیمی این شهرستان بخش بزرگی از نیاز کشور به این محصول را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: پلی‌پروپیلن در صنایع بسته‌بندی نساجی، خودرو، ساختمان و تجهیزات پزشکی کاربرد دارد.

کاظمی با اشاره به ظرفیت تولید 175 هزار تُن پلی‌پروپیلن در پتروشیمی خمین افزود: این مجتمع در سه‌ماهه نخست امسال به‌طور رسمی بهره‌برداری می‌شود.

استاندار مرکزی نیز گفت: با تلاش مدیران و مهندسان داخلی عملیات اجرایی پتروشیمی خمین تکمیل می‌شود و آغاز به‌ کار این صنعت مایه امید و بستر پویایی، تولید و اشتغال است.

فرزاد مخلص‌الائمه بیان کرد: مشکلات خمین با کمک مجموعه اجرایی استان و نمایندگان مجلس که پیگیر مسائل شهرستان و استان هستند، با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود و مسیرهای ناهموار در سایه هم‌افزایی و همراهی تسهیل شده و به سوی پیشرفت می‌رود.

وی تأکید کرد: صنایع پتروشیمی خمین از طرح‌های توسعه‌ای اقتصادی بزرگ استان مرکزی است که رونق ایجاد می‌کند و وظیفه دولت‌مردان حمایت از سرمایه‌گذاران و رفع موانع اداری است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خمین اشتغال ایجادشده در پی آغاز به‌ کار واحد صنعتی پتروشیمی در این شهرستان را پاسخ به بخش قابل ملاحظه‌ای از نیاز کسب‌وکار استان به‌صورت پایدار بیان کرد.

محمدرضا سلیمانی ادامه داد: پتروشیمی خمین طرحی ملی بوده و در رونق شهرستان و گردش مالی استان مرکزی تأثیرگذار است.

وی با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران در زادگاه امام راحل، افزود: 698 میلیارد و 350 میلیون ریال پارسال در این شهرستان سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت انجام شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: این میزان سرمایه‌گذاری موجب ایجاد 302 فرصت شغلی در خمین شد.

سلیمانی یادآور شد: چند طرح صنعتی بزرگ شامل شرکت خودروسازی و صفحه‌های خورشیدی و شماری از طرح‌های کوچک در خمین در دست انجام است که با راه‌اندازی آن‌ها در سال جاری، چهره صنعتی این شهرستان دگرگون می‌شود.

شناسه خبر 55797