شناسه خبر:55509
1401/2/31 12:39:26

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: هنر بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنا کردن نسل‌های جوان جامعه با فداکاری و رشادت رزمندگان اسلام در دوران باشکوه دفاع مقدس است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه در شورای ترویج فرهنگ، ایثار و شهادت استان همدان افزود: بر همین اساس باید با استفاده از زبان هنر و تولید فیلم و آثار شاخص مستند متناسب با شأن و جایگاه شهیدان به‌ویژه شهدایی همچون سردار شهید همدانی برای تحقق این مهم و انتقال و ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تلاش کنیم.

وی با اشاره به استفاده از اطلاعات، تجربیات و دانسته‌های خانواده شهدا، هم‌رزمان و همراهان آن‌ها برای تولید فیلم و آثار هنری، تصریح کرد: برخی فیلم‌های تولیدشده در شأن و جایگاه شهدا نیستند، بنابراین باید با دریافت مشاوره‌های صحیح نسبت به بازنگری و اصلاح متن این فیلم‌ها برای جلوگیری از هرگونه تحریف واقعیت، اقدام کرد.

استاندار همدان اظهار کرد: در این زمینه مدیریت ارشد استان و مجموعه استانداری همدان از هرگونه تلاش برای تولید و ساخت فیلم‌های فاخر و همچنین چاپ کتاب در زمینه شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس به‌صورت جدی حمایت می‌کند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه بنیاد شهید در راستای اجرای طرح سپاس و سرکشی از خانواده شهدا اقدام و فهرست مشخصی را تهیه و تنظیم کند، افزود: تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان ملزم به سرکشی از خانواده شهدا و ارائه گزارش کار به بنیاد شهید هستند؛ همچنین در جریان این سرکشی‌ها باید برای رفع دغدغه‌ها و رسیدگی به مشکلات این عزیزان نیز به‌صورت مؤثر اقدام شود.

وی گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت باید موضوع را به‌صورت بنیادین و ریشه‌ای و از سنین پایه در مدارس و مهد کودک مطرح و پیگیری کرد که در این زمینه معلمان نقش بسیار مهم و مؤثری دارند.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: بنیاد شهید متولی رسیدگی به مشکلات خانواده شهدا است، اما در بسط و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همه مردم و نهادها دارای مسئولیت هستند.

وی با اشاره به اینکه باید کوتاهی و قصور در زمینه معرفی شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت جبران شود، تصریح کرد: فرهنگ تکریم و نکوداشت شهدا با بیان خاطرات و انتشار کتاب، استفاده از فضاهای محیطی و تبلیغات شهری، نصب تصاویر شهدا در اماکن عمومی، ساخت و نصب تندیس در اماکن پُرتردد مانند مراکز فرهنگی، موزه و مترو انتقال داده شده و برای همیشه در جامعه حفظ و ماندگار خواهد شد.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: رزمندان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس تنها با هدف جلب رضای خداوند و با تأسی از آموزه‌های دینی با عشق برای دفاع از دین و کیان اسلامی به شهادت رسیدند و بر همین اساس این اقدام ارزشمند و این مقطع تاریخی درخشان باید با استفاده از ابزار و زبان هنر به‌خوبی تبیین، معرفی و ماندگار شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز گفت: رویکرد تحولی دولت سیزدهم در حوزه فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران باید به‌خوبی مطالعه شود و در راستای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت مورد توجه و به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

حسن رضانیا افزود: توجه به سند تحول باید به‌عنوان یک اولویت مهم و محوری در بنیاد شهید مورد توجه، مطالعه، مطالبه و پیگیری قرار گیرد.

وی یکی از موضوعات مورد تأکید در سند تحول را توجه به کانون خانواده دانست و اظهار کرد: خانواده‌محوری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بسیار مهم است؛ چراکه مردمی‌سازی امور نیز ازجمله رویکردها و سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم بوده که باید مورد توجه تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد.

رضانیا کاهش فاصله بین مسولان، مردم و واقعیت‌های جامعه را از مزیت‌های مردمی‌سازی امور برشمرد و گفت: در این زمینه انجام هر کار و سیاست‌گذاری بدون درنظر گرفتن مسائل جامعه و شرایط کنونی، ابتر و ناقص است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این جلسه گفت: برنامه‌ریزی برای سه اتفاق مهم در استان انجام شده که مهم‌ترین آن‌ها ساخت یک فیلم سینمایی با موضوع سردار شهید حسین همدانی است.

مسعود ویژه افزود: برای تحقق این کار باید هماهنگی‌های لازم در حوزه‌های فرهنگی (صداوسیما و ارشاد اسلامی) ایجاد و از هرگونه موازی‌کاری پرهیز شود.

به گفته وی ساخت دو مستند فاخر با محوریت زندگی شهید حاج‌میرزا سلگی و شهید خوش‌لفظ در دستور کار قرار گرفته که سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت لازم از اجرای آن خواهد داشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز در ادامه جلسه گفت: یکی از اهداف مهم تشکیل شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نهادینه کردن این مهم و افزایش سطح کیفی ارائه خدمات به خانواده شهدا است؛ چراکه ترویج روحیه ایثار و شهادت اهرمی بازدارنده در برابر توطئه و دسیسه دشمنان است.

مجید صفدریان با اشاره به برقراری امنیت، پیشرفت و تعالی جامعه، تقویت باورهای دینی و ملی به‌عنوان رویکرد محوری این شورا، افزود: نگاه فرهنگی بنیاد شهید در سال جاری تغییر کرده و به سمت مستندسازی، تهیه آثار هنری، فیلم و سریال و چاپ کتاب با هدف نهادینه کردن فرهنگ ایثار و قدرشناسی از ایثار و رشادت رزمندگان سوق یافته است.

وی با عنوان اینکه دو موضوع طرح سپاس و تبدیل وضعیت کارمندان ایثارگر دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: طرح سپاس زمینه‌ساز ارتباط مستقیم کارکنان، بخشی از تشکل‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های زیرمجموعه سه قوه و نیروهای مسلح با خانواده شهدا است.

 

شناسه خبر 55509