شناسه خبر:55508
1401/2/31 12:37:35

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با بیان اینکه برخورد سخت با مفسدان می‌تواند بازار را کنترل کند گفت: نظارت‌های خوبی در استان صورت گرفته است اما اگر در همین استان تولیدکننده یا فروشنده‌ای گرانفروشی و احتکار می‌کنند به مردم معرفی شود، جلوی کار را خواهد کرد

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در جمع نمازگزاران با بیان اینکه از هوشمندی مردم عزیز در شرایط فعلی باید تشکر کرد اظهار کرد: دشمن تلاش‌های بسیاری برای ایجاد آشوب در کشور داشت اما هوشمندی مردم و همراهی آنها ستودنی است، چون آنها به خوبی می‌دانند که دشمن به دنبال دلسوزی برای کشور و حل مشکلات نیست.

وی با اشاره به اینکه دشمن درصدد به هم ریختن آرامش کشور است که فراخوان برای آشوب می‌دهد افزود: اگر این افراد می‌خواستند کمک کنند برای تحریم کشور به ویژه تحریم دارویی برنامه‌ریزی نمی‌کردند و یا دنبال نامه نوشتن و رفتن از این کشور به آن کشور با هدف ترغیب دیگران برای تحریم ما، نبودند.

امام جمعه همدان در ادامه سخنانش با اشاره به همراهی مردم با مسئولان برای اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها تصریح کرد: امروز نوبت دولتمردان و مسئولان است تا قدردان مردم باشند و مشکلات آنها را پیگیری و حل کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت مردمی از مشکلات مردم کامش تلخ می‌شود ادامه داد: دولت مردمی یعنی اینکه در کنار مردم مشکلات را می‌بیند و می‌داند یک بازنشسته، یک کارگر یا یک جوان چطور با شرایط اجاره خانه زندگی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه مسئول دولت مردمی یعنی کسی که در کنار مردم است خاطرنشان کرد: مسئولان ما در کنار مردم بوده و آگاه به مسائل و مشکلات هستند اما نیازمند برنامه‌های منسجم‌تر، هوشمندانه‌تر و سنجیده برای حل مشکلات مردم هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو مشکل برجسته داریم که یکی از آنها گرانی اقلامی جز چهار کالایی است که دولت در راستای مردمی کردن یارانه‌ها، یارانه آن را پرداخت می‌کند گفت: برخی از کالاها از این مورد تأثیر پذیرفته و با افزایش قیمت مواجه هستند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مشکل دیگر احتکار است که باید با جدیت با آن برخورد شود اظهار کرد: ما در این دو مشکل باید کنار یکدیگر بوده و آنها را حل کنیم و با تقویت نظارت درونی به این مشکلات پایان دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد در بازار هستند که می‌توانند همراه مردم شوند و احتکار نکنند و قیمت‌ها را گران نکنند افزود: پیامبر اسلام درباره کسانی که کالا را احتکار می‌کنند می‌فرمایند« اگر کسی که در بازار وارده شده تا با احتکار، گرانی به وجود آورده و منفعت بیشتری ببرد، خداوند تعالی او را در بدترین جای جهنم جای خواهد داد».

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی خطاب به محتکران گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند افراد محتکر، ملحد و کافر هستند، بنابراین افرادی که در بازار هستند مراقبت کنند تا نظارت درونی رخ دهد و از احتکار جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه برخورد سختگیرانه با محتکران و مفسدان اقتصادی انجام شود اظهار کرد: نظارت بیرونی یعنی به شدت با مفسدان اقتصادی برخورد شود به مانند حضرت علی(ع) که با محتکران و رشوه گیران برخورد سختگیرانه کردند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه برخورد سخت با مفسدان می‌تواند بازار را کنترل کند افزود: نظارت‌های خوبی در استان صورت گرفته است اما اگر در همین استان تولیدکننده یا فروشنده‌ای گرانفروشی و احتکار می‌کنند به مردم معرفی شوند، مردم کنترل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته نظارت‌های خوبی صورت گرفته است تصریح کرد: اگر محتکری بداند که در خطبه‌های نماز جمعه نامش اعلام می‌شود، مردم خودشان کنترل می‌کنند، نباید اجازه داد که به سادگی افراد سوء استفاده کنند، اگر حدود الهی را در جامعه اجرا می‌کردیم افراد جرأت نمی‌کردند در بازار اخلال به وجود آورند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تأکید بر اینکه باید مسئولان، بازاریان، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران در شرایط سختی اقتصادی در کنار مردم باشند گفت: به چه قیمتی برخی می‌خواهند در مقابل مردم بایستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در نماز جمعه امامان جمعه مبتنی بر شاخص‌های رفتاری دولت‌ها با مسئولان رفتار می‌کنند اظهار کرد: اگر دولتی برای حل مشکلات مردم تلاش کند، از او حمایت خواهیم کرد و فرقی نمی‌کند از چه قشری باشد، ضمن اینکه در دولت گذشته هم برای خدماتی که ارائه می‌شد تشکر می‌کردیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه روحانیت هیچ‌گاه از مردم جدا نخواهد شد و ما این را از امام علی(ع) آموختیم و بر این آموزه وفادار هستیم گفت: این مردم هستند که انقلاب را در طول بیش از 40 سال نگاه داشتند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مراجع برای حل مشکلات مردم هم توصیه کردند و هم موضع گرفتند اما دشمن با تقطیع به دنبال شبهه‌افکنی و تحریف است تا آنچه خود می‌خواهد را به جامعه القا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی درباره لزوم رشد جمعیت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری افزایش جمعیت را یک سیاست حیاتی خواندند گفت: متأسفانه همدان یکی از استان‌های پیر کشور است و رشد جمعیت آن از نرخ باروری در سطح کشور پایین‌تر است بنابراین آینده خطرناکی در حوزه جمعیت خواهد داشت.

وی اظهار کرد: مسئولان قانون حمایت از جمعیت را اجرا کنند و اگر وعده‌ای داده می‌شود برای فرزندآوری عمل کنند، باید شرایط ازدواج را نیز برای جوانان تسهیل و مشکلات در این مسیر را برطرف کنیم.

شناسه خبر 55508