گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:55470

روابط عمومی در دنیای مدرن؛ از اطلاع‌رسانی تا بهره‌گیری از فناوری

روابط عمومی در دنیای مدرن؛ از اطلاع‌رسانی تا بهره‌گیری از فناوری

کار و زندگی در دنیای به‌شدت متحول و متغیر کنونی، بدون سازمان‌های ارتباطی و اطلاعاتی به‌سختی امکان‌پذیر است. مدیریت و راهبرد در محیط کار و زندگی، نیازمند دانش و اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری است. اما این فضا کمتر این اطمینان را برای مدیران ایجاد می‌کند؛ ازاین‌رو است که نقش سازمان‌ها و نهادهای ارتباطی و اطلاعاتی چون روابط عمومی‌ها، اهمیت بسزایی در دنیای جدید پیدا می‌کند.

روابط عمومی عنصری قوی در ارزیابی، تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها است که می‌تواند وظایف و مأموریت‌های هر نهاد و سازمان را با ارتباطی مؤثر و هدفمند به مخاطبان و گروه‌هایی که با سازمانمان در ارتباط هستند، منتقل کند.

به‌راستی، می‌توان روابط عمومی را هنر برقراری ارتباط در مسیر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مخاطبان دانست که تمامی تلاش خود را بر تنظیم روابط بین سازمان و مردم معطوف می‌دارد و هوشمندانه سعی دارد تا با رسالت حرفه‌ای و اصول اخلاقی تحقق منافع سازمان و مردم را مد نظر داشته باشد.

روابط عمومی علم و دانشی همراه با کوشش آگاهانه و برنامه‌ریزی‌شده، فعالیتی مبتنی بر تحقیق و وسیله‌ای برای مشاوره به مدیران که نه‌تنها در اطلاع‌رسانی به مردم مؤثر است، بلکه وسیله ایجاد ارتباط اقناعی و ایجاد ارتباط دوسویه بین سازمان و مخاطبان است.

هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص داده وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و بنابراین اجرای فرامین درون‌سازمانی را تسهیل کند ودرنهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن، به‌درستی برقرار کند؛ حال در این مسیر باید بتواند درعین‌حال که فضای درونی را درک و مطابق آن و نیازهای سازمان برنامه‌ریزی می‌کند، نقاط منفی و احیاناً موارد بیرونی‌ای که ممکن است خسارت‌هایی برای سازمان و نهاد به دنبال داشته باشد را نیز درک کرده و برای آن‌ها پیش از وقوع برنامه داشته باشد.

به همین دلیل است که می‌توان گفت امروزه در تمام دنیا سازمان‌های موفق سازمان‌هایی هستند که مدیران و کارکنان روابط عمومی آن‌ها بدانند چگونه باید به شکلی شفاف و آگاهانه به تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان خود و رفع و رجوع مسائل بپردازند و نقش مهم خود را در تعیین سمت و سوی سیاست‌های همگانی ایفا کنند.

در فضای واقعی و وضعیت سنتی، رسانه اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب نقش واسطه میان روابط عمومی و مخاطبان را بازی می‌کند و این عنصر واسطه به‌طور غالب بین یک فرستنده پیام (روابط عمومی) و جماعتی از گیرندگان قرار می‌گیرد؛ به مرور زمان این پهنه گسترش یافت، به‌نوعی که روابط عمومی باید بتواند از فناوری‌های به‌روز استفاده و آن‌ها را پُلی برای دستیابی به اهداف مذکور کند.

بدین‌سان، روابط عمومی‌ای را می‌توان فعال، پویا و البته مؤثر دانست که از رسانه‌های نوین اطلاع‌رسانی بهره‌مند است و آن‌ها را به‌کار می‌گیرد. به‌عنوان سخن پایانی باید گفت روابط عمومی مدرن با استفاده از ابزارها، فناوری و فرآیندهای متولدشده و متحول‌شده در راستای بهبود این ارتباط به نفع سازمان و مخاطبان پیش می‌رود و با استفاده از ابزارهای نوین رسالت‌های اصلی خود را در پیش می‌گیرد.

سیاوش توسلی، مدیر روابط عمومی منطقه سه شهرداری همدان

ارسال نظر

سوال: بزرگ‌ترین اقیانوس؟ Aram

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار