شناسه خبر:54967
1401/2/17 09:48:33

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان محلات گفت: آیین سنتی پهوانی بیل‌گردانی نیم‌ور 16 اردیبهشت‌ماه در سکوی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور برگزار شد.

مهدی لعل‌بار با اشاره به برگزاری آیین بیل‌گردانی شهر نیم‌ور، اظهار کرد: این آیین با حضور پهلوانان و قهرمانان شهر نیم‌ور روز جمعه 16 اردیبهشت‌ماه 1401 برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه آیین مذکور در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: این مراسم هرساله با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی در اواخر فروردین‌ماه و یا اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

لعل‌بار با تأکید بر اینکه آیین سنتی بیل‌گردانی که به‌منظور شکرگزاری بابت نعمت‌های الهی همه‌ساله در شهر نیم‌ور محلات برگزار می‌شود از قدمتی چندهزارساله برخوردار است، گفت: این آیین کهن چندین‌روز طول می‌کشد و قبل از شروع بیل‌گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه‌ای را تا محل برگزاری که روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم‌ور است، انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه با کمتر شدن شدت بیماری کرونا آیین سنتی بیل‌گردانی نیم‌ور امسال با شکوه بیشتری برگزار شد، افزود: هم‌وطنان و هم‌استانی‌ها در مراسم بیل‌گردانی شاهد آیین، سنت و میراثی دوهزارساله در شهر نیم‌ور بودند و از این برنامه بسیار مفرح و شاد لذت بردند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی محلات افزود: در این آیین، ورزشکاران یا بیل‌گردانان دو بیل‌ها را بالای سر خود می‌چرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت درآمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی، قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش می‌گذارند.

شناسه خبر 54967