شناسه خبر:54907
1401/2/15 09:38:46

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان همدان با بیان اینکه درحال حاضر مشکلی درباره تأمین مرغ و گوشت قرمز در استان نداریم، گفت: بااین‌حال همچنان در عرضه نهاده‌ها رد پای واسطه‌ها و دلال‌ها مشهود است.

حسن خانجانی در جلسه نظارت بر کالاهای اساسی بر لزوم حمایت از اجرای طرح تحولی وزارت صمت در کنترل و کاهش قیمت و قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و لوازم خانگی تأکید کرد و افزود: برای اجرای کامل این طرح، اتحادیه‌ها هم در حوزه ابلاغ قانون اصلاحی و آموزش به جامعه هدف و اطلاع‌رسانی مناسب، نقش مهمی دارند.

وی بر نظارت همه‌جانبه بر فرآیند عرضه مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی و چگونگی اقدام و مقابله با تخلفات جرائم مربوطه تأکید کرد و گفت: هرچه میزان نظارت‌ها افزایش یابد، اخلالگران و واسطه‌گران کمتر می‌توانند باعث افزایش قیمت کالاها شوند.

* در همدان تولیدکننده زیرزمینی نداریم

دادستان همدان با بیان اینکه خوشبختانه در همدان تولیدکننده زیرزمینی نداریم، افزود: با این وجود باید اداره استاندارد در حوزه تشخیص کالاهای اصلی از تقلبی با بهره‌گیری از کد رهگیری و کد شناسایی درج‌شده روی کالا، در راستای شناسایی کالاهای اصلی از تقلبی بیشتر پای کار بیاید.

وی در ادامه با بیان اینکه تأمین مواد پروتئینی در استان و جلوگیری از اخلال در این حوزه با نظارت بر درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالاها بهتر محقق می‌شود، عنوان کرد: با وجود آنکه مسئله اصلی تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی است، اما طبق آمارهای جهاد کشاورزی برای مرغداری‌های گوشتی، نهاده مناسب اختصاص داده نشده است.

خانجانی تصریح کرد: نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد می‌شود، اما با قیمت آزاد در بازار موجود است و این قابل قبول نیست و باید متولیان امر علت را ریشه‌یابی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر مشکلی درباره تأمین مرغ و گوشت قرمز در استان نداریم، تشریح کرد: بااین‌حال همچنان در عرضه نهاده‌ها رد پای واسطه‌ها و دلال‌ها مشهود است.

   دامداری‌های صنعتی تقویت شوند

دادستان همدان با اشاره به اهمیت پلاک‌کوبی دام‌ها به‌عنوان عاملی برای اطلاع دقیق از آمار دام‌های استان و درنهایت تأمین میزان مناسب نهاده‌های دامی، گفت: اگر پلاک‌کوبی‌ها از سوی دو دستگاه جهاد کشاورزی و دامپروری دقیق انجام شود، آمار کامل‌تری از میزان تخصیص نهاده‌ها به‌دست می‌آید.

وی ابراز کرد: در شرایطی که قیمت‌گذاری در میدان‌های دام به‌طور معمول غیر متعارف است، جا دارد به نحوی عمل شود تا با تقویت دامداری‌های صنعتی، نظارت‌ها در این حوزه نیز افزایش یابد.

خانجانی با انتقاد از عدم ارائه آمار ماهیانه موجودی کالاهای اساسی در استان، گفت: می‌طلبد تا پلیس امنیت اقتصادی ناجا بیش‌ازپیش درخصوص اجرای کامل قانون مبازه با عرضه قاچاق کالا کمک کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی دقیق و کامل برای تأمین کالاهای اساسی از سوی متولیان یک ضرورت است، افزود: با توجه به مطالبات مردمی، ضروری است تا نظارت‌ بر نانوایی‌ها نیز بیشتر شود.

شناسه خبر 54907