شناسه خبر:54904
1401/2/15 09:34:08

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور آب نهاوند بر ممنوعیت آبیاری کشت‌های دیم یا آبی از طریق پمپاژ آب از رودخانه تأکید کرد و گفت: برای مدیریت منابع آب باید جلوی کشت دوم محصولات کشاورزی گرفته شود.

اکبر دهقانی دراین‌باره اظهار کرد: میزان بارش‌های فروردین‌ماه سال جاری در مقایسه با مدت‌مشابه سال گذشته نشان از کاهش 14 و نیم درصدی باران در این شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه این میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت 31 و نیم درصد کاهش داشته که وضعیت هشدار را نشان می‌دهد، به اقدامات صورت‌گرفته برای جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب شهرستان اشاره کرد و افزود: سال گذشته 180 چاه غیر مجاز را مطابق با قانون پلمب کردیم و امسال نیز به‌صورت جدی به دنبال جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز هستیم.

مدیر امور آب نهاوند نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب کشاورزی و صنعتی را از برنامه‌های جدی این مجموعه عنوان کرد و گفت: سال گذشته تعدادی از چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند شدند و امسال نیز 180 کنتور خریداری شده که آماده نصب است.

وی بر جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: با توجه به کاهش منابع آب یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی است که در این رابطه جلساتی با جهاد کشاورزی برگزار و راهکارهای لازم اندیشیده شده است.

دهقانی بر ممنوعیت آبیاری کشت‌های دیم یا آبی از طریق پمپاژ آب از رودخانه تأکید کرد و گفت: مدیریت منابع آب نهاوند هیچ مجوزی برای پمپاژ از رودخانه و آب‌های سطحی صادر نکرده و درصورت مشاهده و گزارش هرگونه پمپاژ از رودخانه نسبت به توقیف ادوات اقدام و خسارت و تبعات قانونی آن متوجه مالکان آن‌ها خواهد بود.

وی اظهار کرد: با توجه به پیگیری دادستان شهرستان و همچنین مغایرت با قانون توزیع عادلانه آب هرگونه کشت پاییزی و کشت بهاره از طریق پمپاژ آب سطحی تخلف بوده و به‌شدت با آن برخورد خواهد شد.

شناسه خبر 54904