شناسه خبر:54862
1401/2/11 09:30:16
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه:

تکریم از معلم‌ها مستمر باشد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه نباید موضوع تکریم معلم را به یک هفته یا یک روز در طول سال محدود کنیم، گفت: تکریم از معلم‌ها باید مستمر باشد.

سلمان محمدی 10 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته معلم در کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه 26 هزار معلم داریم که در حدود چهار هزار مدرسه کار تعلیم و تربیت حدود 360 هزار دانش‌آموز را برعهده دارند، ابراز کرد: نباید موضوع تکریم معلم را به یک هفته در طول سال محدود کنیم، تکریم از معلم‌ها باید مستمر باشد و در طول سال حرمت معلم‌ها را نگه داریم.

محمدی با بیان اینکه امسال حدود 6 هزار و 700 نفر از فرهنگیان استان در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کرده‌اند، گفت: پس از ارزشیابی‌های صورت‌گرفته 19 معلم به‌عنوان سرآمد استانی و یک معلم (خانم زهرا جلیلیان) به‌عنوان سرآمد کشوری انتخاب شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه دیدار جمعی از فرهنگیان با نماینده ولی فقیه در استان، عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری ویژه‌برنامه سپاس معلم به‌صورت نمادین در یکی از مدارس استان، برگزاری مراسم تجلیل از معلمان سرآمد و پیشکسوت، حضور و تدریس یک‌ساعته مدیران دستگاه‌های اجرایی در مدارس محل تحصیل خود و غیره را ازجمله برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم در استان عنوان کرد.

   8500 دانش‌آموز مقطع ابتدایی کرمانشاه در دوران کرونا اُفت تحصیلی پیدا کرده‌اند

محمدی در ادامه با بیان اینکه در ارزیابی‌های صورت‌گرفته مشخص شده که هشت هزار و 500 دانش‌آموز مقطع ابتدایی استان در کرونا دچار چاقی و اضافه‌وزن شده اند، گفت: تلاش خواهیم کرد تا چاقی و اضافه‌وزن را در بین دانش‌آموزان کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: برای مقابله با چاقی و اضافه‌وزن بیشتر دانش‌آموزان ایجاد سالن‌های ورزشی با اولویت مدارس دخترانه را در برنامه داریم که در این راستا نیز 20 میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارتخانه در اختیار استان قرار گرفته است.

   دانش‌آموزان را به سمت تحصیل در هنرستان‌ها سوق دهیم

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه باید دانش‌آموزان را به سمت تحصیل در هنرستان‌ها سوق دهیم، گفت: درحالی که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته باید هم‌اکنون 50 درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در سراسر کشور در هنرستان‌ها تحصیلی می‌کردند، اما این رقم در استان کرمانشاه اندکی بیش از 29 درصد و در کشور 35 درصد است؛ بنابراین برای تحقق این هدف‌گذاری نیاز به تلاش بیشتری در استان داریم، چون از میانگین کشوری عقب هستیم.

وی با بیان اینکه هنور تب تجربی در بین دانش‌آموزان استان بالا است، عنوان کرد: براساس آمارهای موجود امسال 543 هزار نفر در آزمون سراسری متقاضی ثبت‌نام در رشته تجربی هستند که کمتر از دو درصد آن‌ها در رشته‌های پُرطرفداری مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته می‌شوند و مابقی پشت سد کنکور می‌مانند و دور از انتظار نیست بخش زیادی از این افراد دچار سرخوردگی و افسردگی شوند.

این مقام مسئول سهمیه امسال دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری را پذیرش 520 نفر در استان عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون نیروهای آموزش‌وپرورش تنها از دو طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی پذیرش می‌شوند.

   از حیث قبولی دانش‌آموزان استان در کنکور سراسری با شرایط مطلوب فاصله داریم

محمدی در ادامه با بیان اینکه از حیث قبولی دانش‌آموزان استان در کنکور سراسری با شرایط مطلوب فاصله داریم، گفت: برای ارتقای توانمندی‌های علمی دانش‌آموزان استان و بالا رفتن آمار قبولی‌های کنکور اقداماتی مثل ایجاد پایگاه‌های تقویتی در سطح مدارس، ایجاد همایش‌های انگیزشی با حضور پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل کنکور سراسری در مناطق محروم و غیره را در برنامه داریم.

وی با اشاره به نظارت جدی بر مدارس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: از ابتدای حضوری شدن مدارس از 14 فروردین‌ماه تاکنون چهار هزار و 360 مورد بازدید از مدارس استان انجام گرفته و هیچ گزارشی از ابتلای دانش‌آموزی به کرونا در استان نداشته‌ایم.

محمدی با اشاره به آغاز امتحانات نهایی دانش‌آموزان کلاس دوازدهمی از اول خردادماه، گفت: امسال 18 هزار و 200 دانش‌آموز کلاس دوازدهمی استان در امتحانات نهایی شرکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: 158 حوزه امتحانی برای برگزاری امتحانات نهایی در استان درنظر گرفته شده، ضمناً در هر حوزه امتحانی یک اتاق ایزوله برای دانش‌آموزان مشکوک به کرونا درنظر داریم.

محمدی با بیان اینکه امسال 36 پایگاه شامل 23 پایگاه ثابت و 13 پایگاه سیار عهده‌دار کار سنجش سلامت نوآموزان کلاس‌اولی خواهند شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی آینده 35 هزار کلاس‌اولی در مدارس استان ثبت‌نام شوند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان برای کتب درسی سال آینده داشت و افزود: ثبت‌نام کتب درسی برای تمامی دانش‌آموزان پایه اول تا 12 از اول اردیبهشت‌ماه در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شروع شده و تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به ضرورت انجام کارهای پژوهشی در مدارس داشت و گفت: سال گذشته 300 میلیون تومان از اعتبارات استان صرف انجام 10 طرح پژوهشی در استان شد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری بالای طرح‌های پژوهشی در عرصه عمل، اذعان کرد: نباید بگذاریم کارهای پژوهشی در مدارس خاک بخورند.

این مقام مسئول اشاره‌ای هم به ایجاد یک قرارگاه عدالت آموزشی در سطح وزارت آموزش‌وپرورش برای ایجاد عدالت آموزشی در بین دانش‌آموزان کرد و گفت: در این قرارگاه 17 شهرستان محروم کشور شناسایی شده و قرار است با برنامه‌ریزی مناسب توزیع امکانات را در راستای ایجاد عدالت آموزشی در مدارس مناطق کم‌برخوردار این شهرستان‌ها داشته باشیم که با توجه به نقش تأثیرگذار استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس در دفاع از خاک میهن، لازم است استان کرمانشاه در این قرارگاه ویژه دیده شود.

   کرمانشاهی‌ها دو دهم درصد بیش از میانگین کشوری سواد دارند

هرمز نوروزی‌فرد، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به وضعیت سواد استان، اظهار کرد: میانگین سطح سواد استان در رده سنی 10 تا 49 سال در سال 1399 عدد 96.8 درصد بوده که عدد کشوری آن 96.6 درصد است و این یعنی مردم استان کرمانشاه هم‌اکنون دو دهم درصد بیش از میانگین کشوری سواد دارند.

شناسه خبر 54862