شناسه خبر:54663
1401/2/6 09:48:04

سپهرغرب، گروه خبر: پویش «مسیر سبز، ایران پاک» به‌مناسبت هفته زمین پاک، در شهرستان ملایر آغاز شد و در این راستا با حضور جمعی از مسئولان محلی، اقشار مختلف مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد حاشیه شهر ملایر و محیط‌های اطراف شهر پاک‌سازی شد.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر روز دوشنبه در آیین گرامیداشت هفته زمین پاک اظهار کرد: نام‌گذاری زمین پاک یک اقدام نمادین برای حفظ محیط‌زیست و یادآوری به عموم مردم و مسئولان برای اهمیت دادن به این نعمت خدادادی است.

«سلمان اسماعیلی» با تأکید بر حفظ زمین و محیط‌زیست، از تمامی شهروندان ملایری، اقشار مختلف مردم، مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد خواست که به پویش سراسری «مسیر سبز، ایران پاک» بپیوندند.

وی هدف عمده گرامیداشت هفته زمین پاک را پاک‌سازی شهری، محیط‌های اطراف و حاشیه شهرها از زباله و پلاستیک عنوان و بیان کرد: شعار امسال روز زمین پاک به‌نام «سرمایه‌گذاری در زمین با حذف پلاستیک» نام‌گذاری شده و در این راستا باید همت خود را بر پاک‌سازی زمین از پلاستیک و زباله معطوف کنیم.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه این‌روزها پلاستیک به یک آفت و بلا برای آسیب زدن به محیط اطراف و زمین تبدیل شده، تأکید کرد: باید تلاش کنیم این چهره زشت را از شهرها و محیط اطراف پاک کنیم و این اقدام مختص یک روز نباشد و در تمام طول سال در دستور کار مردم و مسئولان قرار گیرد.

رئیس اداره محیط‌زیست ملایر نیز در این آیین وجود پلاستیک در سطح زمین را یک معضل و تهدید جدی برای زمین دانست و اظهار کرد: مردم باید بدانند که پلاستیک تجزیه‌پذیر نیست و فقط به نانوذرات تبدیل می‌شود.

«عباس نجاری» با اشاره به اینکه نانوذرات پلاستیک در تمام ارکان زندگی ما ازجمله در خون و ریه جانوران یافت شده است، افزود: نام‌گذاری روز و هفته زمین پاک با عنوان «سرمایه‌گذاری در زمین برای حذف پلاستیک» نیز در این راستا است و عموم مردم و مسئولان باید به این پویش بپیوندند.

وی با اشاره به آغاز پویش ملی «مسیر سبز، ایران پاک» گفت: این پویش بر جمع‌آوری زباله‌های حاشیه راه‌ها، مسیرهای گردشگری و ورودی شهرها به‌ویژه پلاستیک متمرکز است.

رئیس اداره محیط‌زیست ملایر یادآور شد: اجرای برنامه فرهنگ‌سازی در زمینه پاک‌سازی حاشیه جاده‌ها و کاهش استفاده از پلاستیک توسط خانواده‌ها، به‌عنوان یک مصوبه‌ هفته گذشته در کارگروه پسماند اداره محیط‌زیست این شهرستان به تصویب رسید و مقرر شد این برنامه توسط ادارات و سازمان‌های مرتبط با مدیریت پسماند، اجرایی شود.

نجاری با اشاره به تداوم این برنامه‌ها در سطح شهر، بیان کرد: مقرر شد دستگاه‌های اجرایی مرتبط برنامه‌های یک‌ساله خود را درخصوص جمع‌آوری زباله‌ها به‌ویژه در حاشیه جاده‌ها به اداره محیط‌زیست ارائه دهند تا به مرحله اجرا برسد.

در این آیین که با حضور اقشار مختلف مردم، دهیاری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بود، حاشیه شهر ملایر از میدان بهارستان تا میدان استاندارد از زباله و پلاستیک پاک‌سازی شد.

دوم تا هشتم اردیبهشت‌ماه به‌نام هفته زمین پاک نام‌گذاری شده است.

شناسه خبر 54663