شناسه خبر:54583
1401/2/4 09:34:12

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: «مسعود ویژه» به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان معارفه و «احمدرضا احسانی» به پاس تلاش‌هایش تکریم و تودیع شد.

طی مراسمی در روز چهارشنبه 31 فروردین‌ماه 1401 «مسعود ویژه» به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان معارفه و «احمدرضا احسانی» به پاس تلاش‌هایش تکریم و تودیع شد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه جابه‌جایی‌های دولتی امری طبیعی است، گفت: دولت‌های تازه به‌منظور ایجاد فضای جدید و هم‌گرایی، این کار را می‌کنند که در این جابه‌جایی یکی از بهترین ظرفیت‌ها را داریم و از تجربیات او استفاده خواهد شد.

سیدمحمد هاشمی پاس داشتن سرمایه انسانی و تمرکز ویژه بر هم‌گرایی و هم‌افزایی با ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی جهت پیشبرد امور را از مسئول جدید خواستار شد و افزود: نیاز است عملیات بزرگ فرهنگی کنید تا نقطه تحول ایجاد شود؛ همچنین پس از چند سال جوانان تربیت‌شده در حوزه فرهنگ را به جامعه تقدیم کنید.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مقوله فرهنگ پیچیده‌ترین موضوعی است که در جامعه از آن صحبت می‌شود، افزود: یکی از سخت‌ترین مسئولیت‌ها، کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ باب اجتهاد در این حوزه باز است و نظرات گوناگونی در مسائل فرهنگی برای اجرا وجود دارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی ابراز کرد: قد استان همدان در فرهنگ خیلی بلند است؛ این قد که به طول تاریخ، وسعت تمدن و به ارتفاع قله بلند شهادت و ایمان است، کار را سخت می‌کند که البته برای دوستان خوش‌فکر ما آسان است؛ به تعداد کوچه‌ها و محله‌های همدان افراد فرهیخته وجود دارد.

دیگر نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کار فرهنگ با آیین‌نامه و بخش‌نامه قابل حل نیست و این کار خلاقیت و ابتکار می‌طلبد، گفت: مخصوصاً امروزه که در فضای مجازی دشمن روش‌های جدیدی به‌کار می‌گیرد که فرهنگ دینی ما را از بین ببرد.

احمدحسین فلاحی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ مثل هوایی است که استشمام می‌کنیم و باید همه‌جا آن را حس کنیم. مفاخر و علمای استان همدان نیاز به معرفی دارند؛ مباحث فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی جامع بوده و برخی آسیب‌شناسی‌های فرهنگی علاوه‌بر پایش، به ارائه راهکار هم نیازمند است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان نیز گفت: اهمیت فرهنگ در جامعه آنقدر روشن است که نیازی به استدلال ندارد؛ فرهنگ همان باورهای مردم است که رهبری درباره آن گفته‌اند «فرهنگ اولویت کشور بوده و از اقتصاد هم مهم‌تر است».

غلامرضا فریدونی با اشاره به اینکه اگر فرهنگ مهم نبود دشمن روی آن این‌همه حساسیت نداشت، افزود: در استان همدان با این سابقه قدمت و تمدن نیازمند فعالیت بسیار هستیم و باید سند‌هایی که در این زمینه وجود دارند، پیگیری شوند. امروزه در کشور تب سندنویسی داریم و برای هر موضوع یک سند نوشته می‌شود!

فریدونی خاطرنشان کرد: مساجد پایگاه‌های فرهنگی به‌شمار می‌روند که نیازمند توجه ویژه هستند.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه هر کاری که انجام شده یک تیم مدیریتی داشته و همه افراد ذی‌ربط در آن سهیم بوده‌اند، ابراز کرد: ظرفیت‌های فرهنگی همدان با وجود علما و فرهیختگان، بسیار زیاد است؛ کمتر استانی مانند همدان در تمام حوزه‌های فرهنگی اعم از شعر، رسانه، مکتب‌های قرآنی و غیره ظرفیت دارد. کمتر کسانی هستند که مثل استاد حسام در حوزه کتاب‌های مقاومت (که تاکنون 6 کتاب وی تقریظ رهبری داشته) قلم بزنند. بزرگداشت این نویسنده بزرگ در اردیبهشت‌ماه خواهد بود که با نام «سلام بر حمید حسام» برنامه‌ریزی شده است.

احمدرضا احسانی بیان کرد: هر اقدامی در هر جایی باید با برنامه‌ریزی و توسط نیروی متخصص انجام شود.

وی با اشاره به مجموع فعالیت‌های خود در این دوره، از افزایش تسهیلات فرهنگی، بهره بردن از نیروی جوان و استفاده از زنان نام برد و افزود: تا 6 ماه آینده برنامه‌های استان پیش‌بینی شده و آماده اجرا است؛ جهاد تبیین نیز در حوزه فرهنگ است و نیاز به برنامه‌ریزی و پیگیری زیاد دارد.

احسانی سخنانش را با این شعر میرسیدعلی همدانی به پایان رساند: «هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد/ هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد/ هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی/ هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی‌خار باد/ در دو عالم نیست ما را با کسی گردوغبار/ هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد».

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: رهبری فرهنگ ایران‌زمین را به یک رنگین‌کمان تشبیه کرده‌اند که زیبایی آن در رنگ‌های مختلف آن است؛ یکی از رنگ‌های زیبای فرهنگ ایرانی، استان همدان بوده که پایتخت تاریخ و تمدن ایران است.

مسعود ویژه با بیان اینکه فضاهای بسیاری در حوزه فرهنگ پیش روی ما است، ابراز کرد: در عرصه فرهنگ هم‌گرایی با پیشینه دهکده جهانی وجود دارد و القای فرهنگ غالب به تمام جهان که کشور ما هم جزئی از آن است، با نگاهی استثماری؛ راهکارهایی در عرصه هنر هست که می‌تواند به ما کمک کند. ظرفیتی که در استان وجود دارد نیز به تعالی فرهنگ همدان کمک می‌کند.

بهرام ترکمان، رئیس خانه شعر و ادب استان همدان نیز با خطاب قرار دادن آقای احسانی، گفت: با آمدن شما همه آن‌ها که به نظر نمی‌آمدند، دیده شدند؛ اگر جامعه فرهنگی و هنری پویایی داشته باشد، صلح وآرامش در پی خواهد داشت. هراندازه مردم با فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی همراه شوند، جرم و جنایت به همان اندازه وجود نخواهد داشت. بنده آرزوی موفقیت برای مدیرکل جدید دارم.

شناسه خبر 54583