شناسه خبر:54372
1401/1/29 09:09:53

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: بروز پدیده کم آبی و خشک شدن تالاب‌های طبیعی و فصلی، موجب کاهش حضور و استقرار پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در زیستگاه‌های آبی این استان شده است.

مهدی صفی‌خانی روز یک‌شنبه افزود: زیستگاه‌های آبی استان همدان به علت خشکسالی و کاهش بارندگی شرایط مناسبی ندارند به نحوی که تالاب‌های طبیعی «چم شور» اسدآباد و «آق گل» ملایر به طور کامل خشک شده اند و تنها تالاب پیرسلمان در شهرستان اسدآباد دارای آب و حیات است.

وی اظهار کرد: تالاب آق‌گل ملایر با توجه به وسعت زیاد، همه ساله میزبان شمار زیادی از گونه‌های آبزی و کنار آبزی بود که امسال به دلیل خشکسالی و فراهم نبودن شرایط برای آبگیری و خشک شدن تالاب، زمینه و امکان حضور پرندگان مهاجر در این تالاب طبیعی فراهم نشده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تالاب پیرسلمان هم دارای وسعت مناسب برای حضور پرندگان نیست و از سوی دیگر پرندگان مهاجر برای حضور در این تالاب باید مسیر حرکتی خود را تغییر دهند که همین امر فضا برای پذیرش پرندگان مهاجر و حضور آنها در این تالاب را محدود کرده است.

وی افزود: میزان حضور پرندگان مهاجر در دیگر بندهای آبی، تالاب‌های دست ساز و غیر طبیعی و سدهایی که کارکرد تالابی(سدهای اکباتان، آبشینه و کلان و تالاب شیرن سو) دارند نیز به سطح و حجم آب موجود در این اماکن بستگی دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: البته در حال حاضر شاهد حضور شماری از پرندگان مهاجر در تالاب شیرین سو کبودرآهنگ هستیم.

به گفته صفی‌خانی، با توجه به پایین آب سطح آب موجود در سدهای آبشینه و اکباتان شهرستان همدان تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی حاضر در این مناطق نزدیک به صفر است.

شناسه خبر 54372