شناسه خبر:54216
1401/1/25 09:47:32

سپهرغرب، گروه خبر: انتظار مردم شهرستان ایوان بر آن است تا به مشکل ساخت غسالخانه در این شهرستان پایان داده شود؛ چون شست‌وشوی اموات در منازل به‌خصوص در این دوره از همه‌‌گیری می‌تواند مشکلات فراوانی برای سلامتی این شهر 50 هزار نفری ایجاد کند.

شهرستان ایوان با بیش از 50 هزار نفر جمعیت ساکن یکی از شهرستان‌های استان ایلام است که فقر امکانات آن بیشمار است، امکاناتی که نیاز اولیه هر شهر و روستا بوده و آن غسالخانه است.

نبود این امکان موجب آن شده است تا صاحبان اموات، اجساد عزیران خود را درون حیاط یا حمام منازل مسکونی شست و شو و غسل می‌دهند که این امر دارای اثرات منفی روانی و گاه بهداشتی برای محیط و اطرافیان است.

شهروندان ایوانی با ابراز نارضایتی از نبود غسالخانه در شهر خود از وعده‌های بیشمار مسئولان برای ساخت غسالخانه نیز آزرده‌خاطر و منتقد بوده و از این که هر بار ساخت غسالخانه توسط مسئولان وعده داده می‌شود و از اختصاص اعتبار سخن می‌گویند و در عمل نتیجه‌ای دیده نمی‌شود شاکی هستند.

نمونه قول و وعده‌های مسئولان وعده و سخن قاسم سلیمانی دشتکی استاندار وقت ایلام بود که گفت: اعتبار لازم جهت بازسازی و بهینه‌سازی و ساخت غسالخانه اختصاص داده شده است و امید علی سبزی فرماندار وقت نیز روز بعد از قول و وعده استاندار ایلام در تاریخ 11 آبان 99 در بازدید میدانی خود بر وعده استاندار وقت ایلام صحه گذاشت و گفت: با عنایت سلیمانی دشتکی استاندار محترم ایلام، اختصاص اعتبارات لازم جهت ساخت غسالخانه آرامستان حاجی حاضر انجام گرفته است و تمهیدات لازم درخصوص عملیات اجرایی ساخت غسالخانه صورت گرفت.

اما وعده استاندار وقت ایلام نیز محقق نشد و شهرستان ایوان همچنان شهر بدون غسالخانه!!! باقی مانده است و در ردیف شهرهای عجیب کشور در رسانه‌ها از آن نام می‌برند.

نبود غسالخانه در شهرستان ایوان و شستن و غسل اموات در منازل مسکونی هرچند یک سنت دیرپا و فراگیر در میان مردم شهرستان است اما به گفته کارشناسان شست و شوی اموات مبتلا به بیماری‌های عفونی در منزل کار بسیار خطرناکی است که باعث آلودگی محیط می‌شود.

علاوه بر‌آن جنبه روانی آن نیز‌ به اعتقاد متخصصان روان‌شناسی در روحیه افرادی‌که از نزدیک شاهد غسل فرد مرده هستند تأثیر منفی می‌گذارد‌.

با این وصف انتظار مردم شهرستان ایوان بر آن است تا به مشکل پر تکرار ساخت غسالخانه در این شهرستان پایان داده شود و مسئولان به جای وعده و وعید به اقدام و عمل روی آورند.

علی نورایی‌نژاد شهردار ایوان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایوان از احداث غسالخانه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با تکمیل این غسالخانه در صدد هستیم تا مشکلات مردم در این زمینه را به حداقل برسانیم.

شناسه خبر 54216