شناسه خبر:53856
1401/1/18 09:04:24
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد:

سم‌پاشی 18 هزار هکتار مزرعه گندم و جو در کرمانشاه علیه آفت سن

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از سم‌پاشی 18 هزار هکتار مزرعه گندم و جو در کرمانشاه علیه آفت سن خبر داد.

فرهاد شریفی اظهار کرد: 166 هزار هکتار زمین زیر کشت جو و نزدیک به 400 هزار هکتار زمین زیر کشت گندم در استان کرمانشاه وجود دارد که از این مقدار 98 هزار هکتار زمین گندم آبی و 300 هزار هکتار نیز زمین گندم دیم است.

وی با اشاره به شروع فصل بهار و آفت‌های مضر این فصل برای زمین‌های کشاورزی گندم و جو، افزود: یکی از مضرترین آفت‌های موجود در فصل بهار برای زمین‌های کشاورزی گندم و جو آفتی به‌نام سِن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: این نوع آفت یکی از آفات کلیدی با همراه داشتن بیشترین خسارت به محصولات است که در فصل بهار به سمت زمین‌های گندم و جو هجوم می‌آورند.

شریفی با بیان اینکه آفت سن قدمتی 50 ساله در این استان دارد، خاطرنشان کرد: حدود 50 سال است که این آفت در استان کرمانشاه وجود داشته و هرساله در فصل بهار علیه آن مبارزه صورت می‌گیرد و به‌دلیل خسارت‌های کمی و کیفی که برای محصولات به همراه دارد، مبارزه با این آفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: درصورتی که آفت در زمین طغیان کند و مبارزه‌ای با آن صورت نگیرد، می‌تواند حداقل 50 درصد کاهش عملکرد را برای محصولات کشاورزی گندم و جو به بار آورد و اگر خسارت این آفت در محموله‌ای که راهی سیلوهای گندم می‌شود بیشتر از دو درصد باشد، قابلیت خود را برای استفاده در نانوایی از دست خواهد داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مبارزه با این آفت در سال گذشته را 240 هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری نیز بین 250 تا 300 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گندم و جو علیه آفت سِن سم‌پاشی شود.

شریفی درخصوص زمان آغاز مبارزه با آفت خاطرنشان کرد: این آفت از پنج فروردین‌ماه به سمت مزارع گندم استان ریزش کرده، اما برای شروع مبارزه باید میزان آفت به تراکم لازم برسد که به همین منظور از 13 فروردین‌ماه دستور مبارزه صادر و فعالیت کشاورزان برای سم‌پاشی آغاز شد.

وی ادامه داد: به غیر از شهرستان سنقروکلیایی تمامی شهرستان‌های گرمسیر استان فعالیت خود را آغاز کرده و طی هفته آینده نیز در شهرستان سنقروکلیایی دستور شروع مبارزه با آفت صادر می‌شود و از زمان آغاز مبارزه علیه آفت سِن تاکنون نیز 18 هزار هکتار زمین کشاورزی گندم و جو در استان کرمانشاه سم‌پاشی شده‌اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کمبودی در بازار برای تهیه سم وجود ندارد، تأکید کرد: در 217 فروشگاه رسمی و معتبر استان کرمانشاه سم مخصوص این آفت درحال توزیع است که کشاورزان می‌توانند از این مراکز میزان سم مورد نیاز خود را تهیه کنند.

شریفی با توصیه به کشاورزان برای تهیه سم مورد نیاز، افزود: اگر سم را از فروشگاه‌های معتبر تهیه می‌کنند حتماً فاکتور خرید را دریافت کرده تا درصورت بروز هرگونه مشکل قابل پیگیری باشد و توصیه ما این است که سم‌پاشی را در بازه زمانی مشخص‌شده انجام دهند، چراکه به تأخیر انداختن آن موجب خسارت محصولات خواهد شد.

شناسه خبر 53856