شناسه خبر:53786
1401/1/16 10:01:18
رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان مطرح کرد:

هیئت کوهنوردی استان همدان منتظر حمایت مالی مسؤولان

سپهرغرب، گروه ورزشی - ملیکا قانعی: رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان گفت: با توجه به عدم همکاری ارگان‌های دولتی، متأسفانه کمبود مالی گریبان هیئت کوهنوردی را گرفته است.

کشور ایران با داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده، از استعدادهای خدادادی برای ورزش کوهنوردی برخوردار بوده و همدان از قطب‌های اصلی کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور است؛ این رشته ازجمله ورزش‌های مفید برای بدن بوده و در طول عمر انسان نقش بسزایی دارد. الوند عروس بام‌های ایران سالانه خیل عظیم بازدیدکنندگان را در خود جای می‌دهد و می‌توان مرتفع‌ترین قله کوهستانی همدان را به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری همدان نام برد؛ اما با توجه به برخی مشکلات، آن‌طور که باید به الوند پرداخته نشده است که با توجه به شروع برنامه‌های کوهپیمایی در همدان، خبرنگار سپهرغرب جهت اطلاع از برنامه‌های پیش روی این رشته، با رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان گفت‌وگویی داشته که در ادامه به آگاهی شما بزرگواران می‌رساند.

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان با اشاره به شروع فصل کوهنوردی در همدان، گفت: کوهنوردی برای مردم همدان یک فرصت تفریحی بوده که سلامت را نیز در پی دارد.

علیرضا گوهری با بیان اینکه فعالیت باشگاه‌های کوهنوردی در دو بخش کوه‌پیمایی و کوهنوردی است، افزود: طبق روال هرسال هیئت کوهنوردی خدمات ارزنده در طول مسیر ارائه می‌دهد و همچنین کوهنوردان می‌توانند به‌طور رایگان از امکانات پناهگاه‌ها استفاده کنند.

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان درخصوص جان‌پناه‌های طی مسیر در کوه گفت: جان‌پناه‌هایی که متصدی دارند، همه‌روزه آماده ارائه خدمات به کوهنوردان هستند.

وی با اشاره به کیفیت جان‌پناه‌های استان همدان نسبت به دیگر پناهگاه‌ها در سطح کشور، بیان کرد: با صراحت می‌توان از پناهگاه‌های همدان به‌عنوان برترین جان‌پناه‌ها در سطح کشور نام برد.

رئیس هیئت کوهنوردی گفت: تابه‌حال بازدید 20 هزار نفری کوهنوردان از جان‌پناه‌های مسیر الوند به ثبت رسیده است.

گوهری از باشگاه‌های تخصصی کوهنوردی در سطح همدان خبر داد و افزود: با کمک این باشگاه‌ها می‌توانیم نیروهای تخصصی در 14 رشته کوهنوردی را تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف هیئت کوهنوردی ترویج فرهنگ کوهپیمایی است، گفت: درنظر داریم در ابتدا مردم را به سمت کوهنوردی سوق دهیم و سپس کسانی که علاقه‌مند به ادامه این رشته به‌طور تخصصی هستند را به باشگاه‌های استعدادیابی معرفی کنیم.

گوهری با اشاره به ظرفیت زیرساخت‌های الوند، ابراز کرد: زیرساخت‌های موجود مطابق استاندارد کشوری است و به فکر افزایش این ساختارها نیستیم و به‌طور سالانه برنامه‌هایی جهت بازسازی و نگهداری هرچه بهتر از این ظرفیت‌ها مد نظر داریم.

وی با اشاره به عدم فعالیت همالیانوردان همدانی، گفت: شرایط اقتصادی حاکم طی پنج سال گذشته باعث شد هیئت کوهنوردی از عهده هزینه‌های اعزام این عزیزان برنیاید و پرونده صعود هیمالیانوردان همدانی بسته شود.

گوهری با اشاره به ظرفیت حداکثری کوهنوردی در همدان، اذعان کرد: طی دو سال گذشته با وجود ویروس کرونا فعالیت بیشتر رشته‌های ورزشی راکد شد، اما کوهنوردی همچنان متقاضیان خود را داشت و در این مدت کوهپیمایی بیشتری را هم شاهد بودیم.

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان با اشاره به مشکلات اقتصادی، گفت: با توجه به عدم همکاری ارگان‌های دولتی، متأسفانه کمبود مالی گریبان هیئت کوهنوردی را گرفته است.

وی بیان کرد: اگر نهاد‌های دولتی به صحنه بیایند، می‌توانیم با همکاری دوجانبه از تمام ظرفیت‌های موجود الوند استفاده کنیم و باعث درخشش بهتر استان همدان در سطح بین‌المللی باشیم.

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی توسط باشگاه‌های کوهنوردی، اظهار کرد: علاقه‌مندان به کوهنوردی برای شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های رسمی آموزشی این رشته ورزشی می‌بایست به باشگاه‌های دارای مجوز مراجعه کنند.

وی افزود: علاقه‌مندان برای اطلاع و شرکت در دوره‌ها می‌توانند به صفحه رسمی و کانال ارتباطی به آدرس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان مراجعه کنند و از برنامه‌های پیش رو باخبر شوند.

کوهستان الوند ازجمله مناطق بکر کشور است و بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور برای بازدید از این جاذبه دیدنی به استان همدان سفر می‌کنند؛ به همین خاطر هیئت کوهنوردی باید برنامه‌های مهیج و مدیریت‌شده‌ای برای بازدیدکنندگان مد نظر داشته باشد تا به‌واسطه ظرفیت ورزشی کوهستان و پیست‌های موجود در استان، شاهد جذب حداکثری گردشگران مختص به این رشته باشیم و آوازه فعالیت کوهنوردان همدانی را در سطح بین‌الملل نشان دهیم، اما این امر تنها با همکاری حداکثری نهادهای دولتی و فعالیت دلسوزانه مردمی برای جان دوباره بخشیدن به این رشته مهیج ورزشی مسیر می‌شود. حال باید دید متخصصان دولتی و اعضا هیئت کوهنوردی برای برطرف شدن کمای صعودی الوند چه تدبیری می‌اندیشند؟

شناسه خبر 53786