شناسه خبر:53438
1400/12/22 11:01:42

سپهرغرب، گروه اجتماعی: روان‌شناس شخصیت و عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران معتقد است، شروع آموزش برخی دانش‌آموزان مصادف با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بود و این امر هویت دانش‌آموزی را تضعیف کرده است.

عطاءالله محمدی در خصوص تأثیر آموزش مجازی که طی پاندمی کرونا اتفاق افتاد، اظهار کرد: همه‌گیری کرونا طی دو سال اخیر همه‌جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داد. برای برخی دانش‌آموزان و دانشجویان، پذیرش در مدارس و دانشگاه‌ها مصادف با پیدایی کرونا بود و این قشر نتوانست محیط حقیقی آموزش (حضور در کلاس درس، حیاط مدرسه و...) را تجربه کند.

وی افزود: این جمعیت در حقیقت «هویت دانش‌آموزی و دانشجویی» را کسب نکرد، محیط مدرسه و دانشگاه را ندید. نتوانست ارتباط چهره به چهره با معلمان و مدرسان و دیگر دانش‌آموزان را تجربه کرده و نقش معلم، دانش‌آموز و دانشجو را در یک جامعه بیاموزد.

این روان‌شناس تأکید کرد: برخی مهارت‌ها همچون ارتباط با همسالان باید در فضای واقعی (در مدارس و دانشگاه‌ها) حاصل شود. آموزش مجازی این فرصت را نیز از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفت و بالتبع مهارت‌های ارتباطی تضعیف شد.

محمدی ادامه داد: یادگیری در منزل، دخالت‌های خانواده، پدر و مادر و نوع برگزاری امتحانات مجازی و... نیز تاثیرات مخربی داشته و مانع از دستیابی به ثمرات ارزشمند هویت نقش شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تأثیرات کرونا بر کودکان زیر سه سال اظهار کرد: تولد برخی کودکان نیز مصادف با شیوع این بیماری بود، این کودکان هم در بدو تولد با قرنطینه خانگی، کاهش رفت‌ و آمدهای خانوادگی و ارتباطات اجتماعی حضوری روبه‌رو شدند و هر یک از این مسائل می‌تواند نتایج متعددی همانند تضعیف مهارت‌های ارتباطی داشته باشد.

وی توضیح داد: بررسی تأثیر یک پدیده بر انسان، جامعه، فرهنگ و تمامی عناصر کره زمین مستلزم تحقیق و پژوهش توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی است. روشنگری تأثیرات یک واقعه نباید صرفاً از طریق بیان عقاید و نقطه‌نظرات کارشناسان اتفاق بیافتد.

روان‌شناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: طی سال‌های آینده باید این کودکان را با فرزندان دوره‌های قبل و بعد از کرونا مقایسه و سپس نتیجه‌گیری کرد. در حقیقت برقراری ارتباطات اجتماعی این فرزندان، رشد تحصیلی، چگونگی رفتار با دوستان و نزدیکان و... باید در آینده توسط محققان ارزیابی شده و امروز نمی‌توان به طور دقیق در این رابطه نتیجه‌گیری کرد.

شناسه خبر 53438